بخشی از مقاله

چکیده:

حسابرس عملیاتی، پس از تعیین و اولویتبندي حوزههاي بحرانی، کارِ بسط و تکمیل یافتههاي مهم حسابرسی را در حوزههایی آغاز میکند که بهبود آنها، داراي بیشترین منافع براي واحد اقتصادي مورد بررسی است. یافتههاي حسابرسی عملیاتی درواقع اطلاعات و نتایج بهدست آمده ناشی از بررسی و ارزیابی موضوع خاص، با استفاده از اجراي روشهاي حسابرسی عملیاتی است که با توجه به میزان اهمیت آن، قابلیت درج در گزارش را دارند.

یافتههاي حسابرسی عملیاتی با استفاده از اجراي روشهاي مختلفی نظیر محک زنی، تجزیه و تحلیل موارد مختلف، مصاحبه با کارکنان، مطالعات موردي، پرسشنامههاي مختلف، ارزیابی و آزمون کنترلهاي مدیریت، بازرسی مدارك و مستندات موجود، بررسی عملیات، بهکارگیري فنون مختلف دادهپردازي و حسابرسی رایانهاي و مشاهده مستقیم فرایندها و روشها بهدست میآیند. حسابرس براي تکمیل یافتههاي حسابرسی عملیاتی باید از ویژگیهاي مختلف شامل وضعیت موجود، معیارها، علتها، آثار و پیشنهادهاي عملی، آگاهی داشته باشد.

مهمترین مرحله انجام حسابرسی عملیاتی، بسط و تکمیل یافتههاي حسابرسی است. این مرحله شامل گرداوري شواهد لازم و مقایسه وضعیت واقعی یا نتایج عملکرد با معیارهاي مربوط و تعیین علتها و آثار و تدوین پیشنهادهاي عملی و منطقی است. راهکار پایه جهت بسط و تکمیل یافتههاي حسابرسی شامل، بررسی و تجزیه و تحلیل سیاستها، سیستمها و روشها، تعیین وضعیت واقعی و نتایج فعالیتها، تعیین معیارهاي مناسب و مقایسه آنها با وضعیت واقعی و نتایج عملیات، تبادل نظر با مدیریت واحد مورد رسیدگی، مشخص کردن علت تعیین آثار و گرداوري پیشنهادهاي عملی و منطقی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید