بخشی از مقاله

چکیده هدف: هدف این مطالعه توسعه یک دستور کار پژوهشی در زمینه کنترلهای داخلی برای برون مرزی سپاری فرایندهای حسابداری است. علاوه بر این، مطالعه حاضر ارتباط بین کنترلهای داخلی فرایندهای حسابرسی برون سپاری شده و حسابرسی سازمان را مورد بحث قرار میدهد. برون مرزی سازی فرایندهای حسابداری تبدیل به یکی از شیوههای معمول فرایندهای تجاری شده است که توسط اکثر شرکتها برای کاهش هزینهها و تمرکز بر اولویتهای اصلی سازمان بکار میرود. یا این وجود، درک ما درباره کنترلهای داخلی فرایندهای برون سپاری شده، محدود است.

یافتهها: یافتههای اصلی پیشنهاد میکند که برون مرزی سپاری موجب صرفهجویی در هزینهها میشود و به مشتریان اجازه میدهد تا بر اولویتهای اصلی سازمان تمرکز کنند. اما برون مرزی سپاری خطراتی را برای مشتریان سازمان نیز در پیدارد. برای کاهش این ریسکها و مطابقت آن با الزامات قانونی کشورها، مشتریان و فروشندگان نیاز دارند تا بطور موثر کنترلهای داخلی کارآمد را برای فرایندهای کسب و کار برون سپاری شده، ایجاد کنند.

مشتریان باید به دنبال فروشندگانی باشند که فرایندهای تجاری مناسبی داشته باشند و تمایل به فراهم آوردن گزارش کنترل ارائه دهنده خدمات دارند. علاوه بر این، مشتریان باید از برون مرزی سازی فرایندهایی که اثر نامطلوبی بر سیستم کنترل داخلی دارند، اجتناب کنند. بطور مشابه، فروشندگان باید از انجام دادن فرایندها برای مشتریانی که از نگهداری کارآمد کنترلهای داخلی ناتوان هستند، جلوگیری کنند.

روششناسی: مطالعه ما پیامدهایی برای دانشگاهیان محققان در درک عوامل و عواقب ناشی از کنترل داخلی برای فرایندهای برون سپاری شده دارد. این مطالعه سعی میکند با پرکردن شکاف موجود در پژوهشهای قبلی در زمینه کنترلهای داخلی و حسابرسی، مجموعهای از سوالات پژوهشی را برای پژوهشهای علمی توسعه دهد.

مقدمه

برون مرزی سپاری1 فرایندهای کسب و کار در طول دهه گذشته بطور قابل ملاحظهای در حال افزایش بوده است. مطابق با گزارش اقتصاد کامپیوتر2 در سال 2014 و 2015 متوسط بودجه مخارج برون سپاری3 در تکنولوژی اطلاعات در سازمانهای بزرگ، متوسط و کوچک به ترتیب 7,4، 6,1 و 4,6 درصد تخمین زده شده است. موسسه تحقیقاتی فورستر در سال [19] برآورد کرده است که حدود 3,3 میلیون شغل از کشورآمریکا برون مرزی سپاری شده است و این روند به سرعت درحال افزایش است - سابرمانیان و شارما، . - [8] شرکتها بطور قابل ملاحظهای هر فرایندی را که بتوانند از طریق آن هزینههای سازمان را کاهش دهند و بر اولویتهای اصلی شرکت تمرکز کنند، برون مرزی سپاری میکنند.

بلیندر [4] برآورد میکند که حدود 22 تا 29 درصد شغلهای موجود در آمریکا بطور بالقوهای برون مرزی سپاری شدهاند. برای مثال فرایندهای حسابداری همچون خدمات صدور صورت حساب، حسابرسی داخلی، عملیات حسابداری و حسابرسی، فرایندهای مالیاتی، وصول مطالبات، صورت مغایرت بانکی، حسابداری بازنشستگی، هزینهیابی بر مبنای فعالیت و حسابداری پروژه از نامزدهای برون مرزی سپاری هستند.

جنرال الکتریک، بانک درسندر، مخابرات بریتانیا، فورد، شرکت امریکن اکسپرس، سیتی بانک، هیولت پاکارد، بانک چارتر استاندارد بخشی از 500 شرکتی هستند که در حال حاضر عملیات حسابداری خود را برون مرزی سپاری کردهاند - نیکلسن و امان، . - [21] روند رو به رشد برون مرزی سپاری فرایندهای حسابداری، شرکتهای آمریکایی را به چالش کشیده است. مخصوصاً در اشاره به نگهداری کنترلهای داخلی بعد از اعمال قانون ساربنز آکسلی چنین چالشی بیشتر به چشم میخورد. بخش 302 و 404 قانون ساربنز آکسلی الزام کرده است که تمام شرکتهای سهام عام باید کنترلهای داخلی کارا و و موثر را در طول گزارشگری مالی ایجاد و نگهداری کنند.

بعد از اعمال قانون ساربنز آکسلی، هیئت نظارت بر حسابداری شرکتهای سهام عام4 نیازمند سازمانهای کاربری بودند که فرایندهای کلیدی حسابداری را برای کسب اطمینان از طراحی و اثربخشی ارائه کنترلهای داخلی حسابداری، برون سپاری کنند. برای رضایت از نظارتهای مورد نیاز، مشتری مسئول اطمینان پیدا کردن از فرایندهای کسب و کاری است که کنترلهای داخلی مناسبی داشته باشد. بنابراین، برونسپاری فرا مرزی5 مسئولیت صاحبکاران را در نگهداری اثربخش سیستم کنترلهای داخلی رفع نمیکند.

همانطوری که هیئت نظارت بر حسابداری شرکتهای سهام عام اشاره میکند: ”به جای مدیریت کاربر باید موثر بودن کنترلها در سازمانهای خدماتی ارزیابی شوند؛ همچنین موثر بودن کنترلهای مربوط در شرکتهای کاربر، در هنگام ارزیابی درباره کنترلهای داخلی در طول گزارشگری مالی باید بررسی شوند - استانداردهای حسابرسی شماره 2 و “ - 5 با وجود دستورالعمل روشن هیات نظارت بر حسابداری شرکتهای سهامی عام تعدادی از گزارشهای بازرسی مربوط به این هیات نظارت نشان داد که صاحبکاران حسابرسی6 در کسب شواهد کافی مربوط به گزارشهای تولید شده توسط سازمانهای مختلف دچار کمبود هستند - بیراسکاتر و همکاران، . - [11]

بنابراین، سازمانهایی که فرایندهای حسابداری خود را برون مرزی سپاری کردهاند باید در زمینه الزامات کنترلهای داخلی محتاط باشند. برای تطابق با بخش 404 قانون ساربنز آکسلی، شرکتها میتوانند کنترلهای داخلی در زمینه گزارشگری مالی1 را انجام دهند یا گزارش کنترل سازمان ارائه دهنده خدمات - SOC - مربوط به اثربخشی کنترلهای داخلی گزارشگری مالی را در قالب یک گزارش تایید شده دریافت نمایند. بنابراین، اطلاعات حسابرسی از بخش مشتریان به فروشنده باید برای کل فرایند در دسترس باشد .در حالی که کنترل های داخلی برای برون مرزی سپاری فرایندهای حسابداری و مقراررات مربوط به آن، بطور قابل ملاحظه ای موضوعات مهم را تغییر داردهاند، با این وجود تحقیقات کمی به بررسی پیامدهای آن در ادبیات حسابداری و حسابرسی پرداختهاند.

این مطالعه سعی میکند شکاف بوجود آمده را از طریق ترکیب تحقیقات قبلی در زمینه کنترلهای داخلی و حسابرسی پر کند و سوالات پژوهش را برای تحقیقات علمی در آینده گسترش دهد. در یک مطالعه مربوط، بریستاکر و همکاران[11] بر برون سپاری خدمات حسابداری تمرکز کردند و چارچوبی را توسعه دادند که نشان میدهد چگونه استفاده مشتری از سازمانهای خدماتی، بر صورتهای مالی و حسابرسی کنترل داخلی تحت تاثیر میگذارد. با این وجود، بین خدمات حسابداری برون سپاری شده در داخل و خارج شرکت تفاوتی وجود ندارد.

زیرا هنجارهای فرهنگی، عدالت اجتماعی و حمایت سرمایهگذار بطور گستردهای از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. مطالعه بریستاکر و همکاران [11] به درک مفاهیم حسابرسی در برون مرزی سپاری فعالیتهای حسابداری کمک میکند. مطالعه ما بر برون مرزی سازی خدمات حسابداری، و چگونگی تاثیر آن بر مشتریان برون سپار، سازمانهای ارائه دهنده خدمات در داخل کشور و فرایندهای حسابرسی تمرکز میکند.

سابقه و انگیزه

استاوا و همکاران[14] برون سپاری را به چهار نوع طبقه بندی کرده اند که در شکل 1 ارائه شده است. بخش دوم و سوم درباره برون مرزی سپاری است - به عنوان مثال برون مرزی سپاری می تواند زمانی رخ دهد که فرایندهای حسابداری فراتر از مرزهای شرکت برون سپاری شده باشند - . بطور نمونه زمانی که جنرال الکتریک یک مرکز تماس در کشور هند دارد، فعالیتهای آن در داخل مرزهای شرکت است و از این رو میتواند به عنوان یک فرایند برون مرزی سپاری محسوب شود در حالی که یک فعالیت برون سپاری نیست. با این وجود، برون مرزی سپاری همچنین میتواند برای یک فروشنده در خارج از مرزهای شرکت، انجام شود.

یکی از دلایل اصلی برون مرزی سپاری فعالیتهای حسابداری دسترسی به نیروی کار ماهر با هزینه پایین است. زیرا هدف ابعاد برون مرزی سپاری دستیابی به هزینههای پایین است. برای مثال، هند و فلیپین هزینههایی برای نیروی کار ماهر ارائه دادند که پایین تر از موارد مشابه در کشور آمریکا می باشد - اولسن و همکاران، . - [1] همچنین آکسین و ماسینی[3] موافقند که برون مرزی سپاری، کیفیت خدمات را به دلیل افزایش توجه به وظایف خاص توسط فروشندگان افزایش میدهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید