بخشی از مقاله

چکیده

هدف این تحقیق رتبه بندی گزینههای برون سپاری در شرکت صنعتی و معدنی فولاد سنگ می باشد. برای تجزیه و تحلیل از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و تاپسیس فازی برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق استفاده شده است. در مرحله اول برای تعیین معیارها از نظرات کارشناسان استفاده شد و نتایج حاکی از انتخاب پنج معیار اقتصادی، مدیریت، استراتژی، فنی و کیفیت بود و در مرحله بعد برای تعیین وزن معیارها با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی پرسشنامه جدول مقایسات زوجی بین 15 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان توزیع گردید و سپس با استفاده میانگین هندسی نظرات و نرمال نمودن و همچنین میانگین حسابی، وزن معیارها تعیین گردید.

.1 مقدمه

برون سپاری به عنوان یک ابزار اجرایی ساده و اقتصادی روز به روز کاربردهای بیشتری پیدا می کند. مدیران تجاری و صنعتی در حالی که می کوشند از استراتژی برون سپاری استفاده کنند با مسایل و موضوعهای مفهومی متنوعی روبرو هستند. هم مدیران و هم مشاوران آنان سعی در شناسایی این مسائل دارند تا بتوانند به گونه ای موثرتر از برون سپاری استفاده کنند. درحالی که تحقیقات آکادمیک قابل ملاحظه ای در زمینه استفاده از برون سپاری در فعالیتهای ساخت محصول موجود است.

متاسفانه مطالعات علمی محدودی در زمینه برون سپاری خدمات موجود است . موضوع مهمی که برای دست اندرکاران تجارت در استفاده از برون سپاری مطرح است آن است که چطور یک شرکت تصمیم بگیرد چه فعالیتی را برون سپاری کند و چه فعالیتی را خود انجام دهد؟ مسئله ای که مدیران ارشد با آن مواجه هستند استفاده از برون سپاری نیست، بلکه تعیین خدمتی است که باید برون سپاری شود.و این موضوع نیازمند آن است که استراتژی های برون سپاری به روشنی معین شوند - عمبر ، 2012، ص - 445-461 برونسپاری به عنوان یکی از ابزارهای توسعه سازمانها و ارتقا بهرهوری در سالهای اخیر مورد توجه مدیران و مسئولان سازمانهای دولتی قرار گرفته است و به عنوان وسیلهای برای کوچکسازی سازمانی مطرح شده است.

هدف اصلی برونسپاری، مدیریت بهینه منابع سازمان میباشد. از دیگر اهداف آن میتوان به افزایش تمرکز سازمان برمأموریت اصلی خود، آزاد کردن منابع برای دیگر اهداف، برخورداری از کیفیت بالاتر خدمات، بدست آوردن تخصصها، مهارتها و تکنولوژیهایی که قبلا" قابل دستیابی نبوده است و کاهش سرمایه گذاری در حوزه های کم اهمیت و توجه بیشتر به رسالت و اهداف سازمان اشاره کرد. اگرچه اهمیت برونسپاری فعالیتهایی که انجام آنها توسط سازمانهای بیرونی که از تخصص و مهارت بیشتری برخوردارند، بر کمتر مدیری پوشیده است، اما با توجه به حساسیت فعالیتها هنوز الگوی مشخص و مبتنی بر مطالعهی علمی و تحلیل منافع- هزینه برای شرکت صنعتی و معدنی فولاد سنگ تهیه نشده است.

هدف این تحقیق انتخاب گزینه های برون سپاری با استفاده از روشهای تصمیم گیری چندمعیاره می باشد و برای این منظور در ابتدا معیارها تعیین شده و سپس با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی وزن آنها تعیین شده و سپس با توجه به معیارها 5 فعالیت مورد نظر در سازمان برای برون سپاری اولویت بندی شدند . لذا در اینجا مدلی ارائه می شود که با توجه به روشهای تصمیم گیری چند معیاره مهمترین شاخصهای تاثیر گذار را تعیین و اولویت بندی نماید و خدمات ارائه شده را در دو بخش برون سپاری یا درون سپاری طبقه بندی کند.و به این سؤال پاسخ دهد که : چه فعالیتهایی در شرکت صنعتی و معدنی فولاد سنگ برای برون سپاری در اولویت می باشند؟

.2ادبیات تحقیق 1.2برون سپاری چیست؟

حال که ضرورت دلایل برون سپاری به تفصیل بیان شد، بد نیست به تبیین مفهوم آن بپردازیم. برون سپاری عبارت است از: واگذاری برخی فعالیتهای تکراری و متناوب داخلی و نیز اختیارات تصمیم گیری شرکت، به پیمانکاران خارج از آن در قالب یک قرارداد یا تفاهم نامه. مفهوم این عبارت این است که نه تنها خود فعالیتها واگذار می گردند، بلکه غالباً عوامل تولیدی - شامل نیروی کار، تجهیزات، وسایل، تکنولوزی ها و دیگر داراییهای مرتبط - و اختیارات تصمیم گیری - عبارتند از مسئولیت و حق تصمیم گیری در مورد عناصر مشخصی از فعالیت واگذار شده - مرتبط با آن نیز واگذار می گردند.

باید توجه داشت که برون سپاری مترادف با کوچک سازی2 نیست؛ چرا که با شناسایی شایستگیهای محوری ممکن است نیاز باشد در این سطوح، تعداد کارکنان افزایش یابند - مرتضوی، 1386، . - 23 برون سپاری، یک فرآیند ارتباطی است که در یک سوی آن، سازمان برون سپار - کارفرما یا خریدار یا واگذارنده ی خدمت - 3 و در سوی دیگر آن تأمین کننده - پیمان کار یا فروشنده یا تدارک کننده ی خدمت - 4 قرار دارد و حلقه ی واسط بین این دو، فعالیت مورد نظر برای واگذاری است. لذا می توان اجزای اصلی تشکیل دهنده ی برون سپاری را سه جزء زیر نامید - مرتضوی، 1386، . - 25

·    خریدار - واگذارنده ی خدمت -

·    تأمین کننده - تدارک کننده ی خدمت -

·    فعالیت مورد برون سپاری

2.2سطوح برون سپاری

در یک تقسیم بندی، برون سپاری را می توان در دو حوزه ی »محصولات« - ساخت و تولید - و »خدمات« - امور پشتیبانی - مورد بررسی قرار داد. در حوزه ی ساخت و تولید، امور تدوین تکنولوژی، ساخت قطعات، اجزاء و زیر مجموعه ها می توانند برای تولید، به یک تأمین کننده واگذار گردند. برون سپاری می تواند در اموری مانند موارد زیر نیز انجام شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید