بخشی از مقاله

چکیده:

در دنیاي امروز به دلیل افزایش شدید رقابت در عرصه ي تجارت و صنعت با وجود تغییرات چشم گیر در زمینه تکنولوژي تمامی سازمان ها با محیطی پویا , متغیر و پیچیده روبه رو گشتند.توجه به افزایش مستمر سطح کیفیت کالا و خدمات مسئولان را برآن داشت تا از نظامی به نام مدیریت کیفیت فراگیر - - TQM بهره گیرند .اما از آن جا که لازمه ي کیفیت برتر , کاهش هزینه در عین سودآوري و تامین نیاز و انتظارات مشتریان نیز می باشد , در این مقاله برآن شدیم تاضمن بررسی دقیق تکنیک , VE/VA الگویی ادغامی از مدیریت کیفیت و مهندسی ارزش ارائه کرده و کاربرد هاي آن را بررسی نماییم تا موجب ایجاد ارزش هاي مطلوب , رضایت تمامی ذي نفعان و تحقق هدف رقابت پذیري گردد.

واژههاي کلیدي : , TQM انالیز ارزش , کیفیت برتر

-1 مقدمه :

امروزه مسئله تولیدات و خدمات مسئله ي عمده ي است که هیچ جامعه اي خود را برکنار از آن نمی بیند. جوامع مختلف هر کدام با مسئله ارائه خدمات و تولیدات براي بقاي خود در گیرند و تلاش آن ها بر آن است که با توجه به شرایط و امکانات موجود, خدمات و تولیدات را در حد مطلوب فراهم آورند.بدبن ترتیب به سادگی می توان دریافت که مدیریت براي ارائه این خدمات و تولیدات از ضرورت هاي هر جامعه اي به شمار می اید - الوانی,. - 1388از طرفی کیفیت نیز به عنوان مهمترین مزیت رقابتی در دنیاي امروز مورد توجه قرار گرفت واز آن جا که ساز مان ها هزینه هاي فراوانی را به دلیل پایین بودن کیفیت متحمل می شدند, آنان را برآن داشت تا سیستمی جهت مدیریت کیفیت را شکل دهند.

این انقلاب از سوي گروه کوچکی از کارشناسان کیفیت ریشه گرفت که برجسته ترین این کارشناسان ادواردز دمینگ بود . اصطلاح عمومی که براي توصیف این انقلاب استفاده می شود مدیریت کیفیت جامع - فراگیر - می باشد. - رابینز,. - 1943با وجود بهره گیري ساز مان ها از 1TQM کسب مزیت هاي کیفیتی و موفقیت در این عرصه براي همه ي آن ها میسر نگشت, این موضوع می تواند ناشی از دانش ناکافی نسبت به استقرارمدیریت کیفیت و عدم توجه لازم به ابعاد مختلف آن در عرصه رقابت مانند اهمیت موضوع بررسی هزینه ها و کاهش آن در عین سود آوري و افزیش کیفیت باشد.توجه ویژه به ارتقا ظرفیت کارکرد محصول و کاهش هزینه ها به نحو مطلوب, منجر به ورود مهندسی ارزش پس از جنگ جهانی در سال 1961 توسط لارنس دي مایلز بود .

همچنین تفکر تشکیل انجمن مهندسی ارزش ایران از سال1378 با انتخاب هیات موسس شکل گرفت. و سرانجام انجمن مهندسی ارزش ایران در سال 1381 تشکیل و در کمیسیون انجمن هاي علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوري مورد تأیید قرار گرفت و تلاش جدي در این زمینه با تاسیس انجم 2SIVE اغاز گردید.مهندسی ارزش یا تکنیک 3 VA/ VE یکی از موفق ترین متدلوژي هاي حل مسئله ,کاهش هزینه و بهبود عملکرد و کیفیت است.رویکرد کارکردگرایی مهندسی ارزش , سرعت بالاي به تنیجه رسیدن آن و راه حل هاي اجرایی که ارائه می کند , از وجوه تمایز آن در مقایسه با دیگر تکنیک ها و روش هاي مهندسی است - کریمی, - 1387بنابراین توجه همزمان به این دو محورکه هدف اصلی این مقاله می باشد, می تواند موجب موفقیت در عرصه کیفیت و هم چنین رقابت پذیري باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید