بخشی از مقاله

چکیده

ادبیات واقعگرای آمریکای معاصر به چالش های موجود در مسیر حفظ و صیانت از حقوق بشر می پردازد. در این متون ادبی که از متن زندگی واقعی به سبک غربی سرچشمه گرفته اند با شخصیت هایی مواجه می شویم که نظام حاکم بر کشور خود را ناقض حقوق شهروندی، نماد بی عدالتی قضایی، مظهر فساد اداری و عامل خشونت های فراگیر می پندارند. هدف از این پژوهش، واکاوی رمان های منتخب جان گریشام است که بیش از سایر رمان نویسان آمریکایی به تحلیل فساد و انحراف موجود در سیستم قضایی و اجرایی آمریکا پرداخته است.

اهمیت این پژوهش در آگاه ساختن نسل جدید از سرشت واقعی آمریکا، مقابله با تهدید نرم و کمک به حفظ وحدت ملی ایران اسلامی است. در این مقاله، روش تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که علاوه بر منتقدان جهانی سیاست گذاری های آمریکا، نویسندگانی همچون جان گریشام نیز که از بطن این کشور برخاسته اند به نظام قضایی فاسد و نژادپرست آمریکا اعتراض دارند و شعار دموکراسی و آزادی در این کشور را دروغی بیش نمی پندارند.

مقدمه:

ادبیات واقعگرای آمریکای معاصر به چالش های موجود در مسیر حفظ و صیانت از حقوق بشر می پردازد. در این متون ادبی که از متن زندگی واقعی به سبک غربی سرچشمه گرفته اند با شخصیت هایی مواجه می شویم که نظام حاکم بر کشور خود را ناقض حقوق شهروندی، نماد بی عدالتی قضایی، مظهر فساد اداری و عامل خشونت های فراگیر می پندارند. زمامداران آمریکا با اتخاذ سیاستگذاری های جنگ افروزانه در شرق و غرب عالم پیکره هستی را دردمند ساخته اند.

این سیاستمداران ناکارآمد بودجه های ملی خود را که باید در مسیر توسعه علمی و اقتصادی آمریکا هزینه شود صرف اقدامات نظامی بیهوده تحت نقاب مبارزه با تروریسم می کنند. مبنای رمان های جان گریشام تجربیات گرانبهای وی در سیستم های قضایی و پارلمانی آمریکا است. این نویسنده تیزبین که از بی عدالتی ها و تبعیض نژادی های موجود در کشورش به ستوه آمده است با سلاح قلم به مصاف دولتمردان آمریکایی می رود و مخاطبانش را نیز در باورهای خویش سهیم می سازد.

روش تحقیق: 

در این پژوهش، پژوهشگر با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی مفهوم حقوق بشر در رمان منتخب جان گریشام می پردازد.

محدودیت های تحقیق: 

در این تحقیق، به رمان وکیل خیابانی از مجموعه آثار جان گریشام اکتفا خواهیم کرد.این بدان دلیل است که واکاوی تمامی آثار از حیث مولفه حقوق بشر در گرو صرف زمان کافی و تحلیل میکروسکوپیک است که در مجال این مقاله کوتاه نمی گنجد. اکنون، با نگاهی به پیشینه پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه به اهمیت موضوع پی خواهیم برد.

پیشینه تحقیق: 

تا کنون، تحقیقات بسیار اندکی در ایران به ادبیات آمریکا پرداخته است. حتی ترجمه هایی نیز که به تاریخ ادبیات آمریکا می پردازند تجدید چاپ نشده اند و انگشت شمارند. لذا، مجال کار در این عرصه بسیار وسیع است و مقاله حاضر به سهم خود می تواند پیش درآمدی برای پژوهش های آتی باشد. احتمالا، مضامین غیر اخلاقی بسیاری از متون ادبی آمریکا و موضع گیری خصمانه این کشور علیه مسلمانان و بویژه ایرانیان موجب کاهش اقبال عمومی به آثار نویسندگان این کشور شده است. در هر صورت، به مهمترین پژوهش های انجام شده در این زمینه اشاره می کنیم.

مری.بث. پرینگل در کتاب خود با عنوان "بازدید از جان گریشام: نقد همراه" - - 2007 به بررسی مضامین اصلی آثار قضایی و حقوقی این نویسنده شهیر آمریکایی در آثارش پرداخته است. در رساله دکتری با عنوان "انسان دیسی قانون: وکلا و قاضیان افسانه ای در اروپا و آمریکای شمالی" - - 2009، استفان. چی.یینگ چونگ نقش مهم نویسندگان این دو قاره را در شکل گیری بینش مخاطبان نسبت به سیستم قضایی و فرهنگ حاکم بر کشورهایی را بررسی می کند که حوادث آثار ادبی در آنها اتفاق می افتد. 

رابین.ام. ویور در کتاب جان گریشام - - 1999، زندگینامه و تاثیرات گریشام را بر داستان های جنایی و پلیسی آمریکا واکاوی کرده است. اما این کتاب به زبان انگلیسی است و ترجمه ای از آن در بازار موجود نیست. کتاب تاریخ ادبیات آمریکا: نگرشی جهانی - - 1968، نوشته ویلیس ویگر در سال 1976 توسط حسن جوادی به فارسی برگردانده شده است. تاریخ نشر این کتاب یکی از موانعی است که پژوهشگران را از استناد به محتوای آن منصرف می کند. به هر جهت، این کتاب بخش هایی از تاریخ ادبیات آمریکا را از کشف این قاره توسط کریستف کلمب تا اوایل قرن بیستم در بر می گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید