بخشی از مقاله

چکیده

در دنیای امروز استاندارد و آموزش حرف اول را می زند کمتر کسی است که با استاندارد آشنا نباشد iso ها و علائم کنترل کیفیت به طور مشخص در اکثر کالاها به چشم می خورد این حق تک تک افراد جامعه است که از کالاهایی که استاندارد دارند برخوردار باشند . تمام محصولات غذایی لوازم وکالاهای صنایع و خدمات وتولیدات حتی اماکن آموزشی وبیمارستانها و.. باید از حداقل استاندارد ها برخوردارباشند چرا که این استانداردها هستند که ایمنی افراد را تضمین می کنند . اما آیا تمام افراد استانداردها را می شناسند ؟ می دانند کنترل کیفیت چیست ؟ تا چه قدر مدیران به دریافت استانداردها بر کالاهای خود تاکید می کنند ؟ آیا مدیران می دانند با داشتن علائم استاندارد می توانند کالای خودرا صادر کنند وبازارهای جهانی راقبضه کنند ؟افراد جامعه چه مقدار با استانداردها آشنا می باشند . در این مقاله یکی از جایگاههای مهم استاندارد در ساخت و سازوعمران ومعماری به چالش کشیده می شود .معمارانی که در پی کسب سود ومنافع مبادرت به ساخت خانه های غیر اصولی می کنند و وخریداران ناآگاه برای حفظ سرمایه هر خانه ای را می خرند . در این مقاله حداقل استاندارد یک خانه مسکونی تعریف شده است .

کلمات کلیدی : خانه استاندارد ،طراحی داخلی ، ایمنی

مقدمه

این مقاله حاوی اطلاعاتی درباب منازل مسکونی است از خرید ، ساخت وبازسازی . این مقاله همه افراد جامعه را می تواند در باب منزل مسکونی راهنمایی نماید . از افراد عادی که قصد خرید خانه دارند تا مهندسین و مدیران پروژه که قصد ساخت وتولید دارند . شاید همه ما بارها تجربه کرده ایم که خانه های بزرگ که آرامش وآسایش خبری در آن نیست و برعکس خانه های نقلی زیبا که حداکثر فضای امنیت وآرامش را به خانواده ها می بخشد . چرا که خانه محل امنیت و آسایش است ، افراد بعد از محل کار برای فرار از شلوغی و تکاپوی جامعه به خانه پناه می برند . بچه ها در محیط امن خانه رشد می کنند درس می خوانند و بازی می کنند . اما به راستی کدام خانه برای ما بهتر است ؟ خانه ای هزارمتری به دور از شهر و هوای آلوده یا خانه ای نقلی سی متری نزدیک محل کارومدرسه در شلوغترین مرکز شهر .مجموعه سئوالات و طراحی ومعماری داخلی خانه در این مقاله آمده است .

فهرست :

-1 انتخاب مکان اولیه -2 انتخاب خانه شمالی یا جنوبی یا نورگیری ساختمان -3 تفاوت عرصه وعیان

➢قدرالسهم از عرصه -4 توجه به عیوب هنگام خرید -5 خانه هوشمند ساختمان هوشمند

➢شبکه واینترنت

➢کنترل راه دور

-6  خانه خورشیدی
➢ چراغهای خورشیدی

➢آبگرمکن خورشیدی

➢خانه خورشیدی

-7  خانه سبز
➢بام سبز

➢گیاه پالایی

-8  طراحی داخلی خانه مسکونی
➢آشپزخانه

➢اتاق پذیرایی

➢سرویسهای بهداشتی

➢اتاقها

-9  اصول طراحی ونکات ایمنی وبهداشتی
➢آشپزخانه وعناصرآن

➢اتاق پذیرایی ووسایل آن

➢سرویسها

➢اتاق خواب

-1 مکان یابی

اولین مبحث مورد توجه مکان یابی است بدون توجه به اینکه چه مقدار بودجه دارید ، اول مکان مورد نظر را باید جست :به عنوان مثال یک کارخانه دار مکان کارخانه را جایی مستقر می کند که مواد اولیه تولید دردسترس باشد .مثلا اگر کارخانه چای است کنار مزرعه چای .حال با توجه به این مثال ابتدا این شمایید که تعیین می کنید در کجا می خواهید زندگی کنید آیا مکان زندگی به محل کارتان دور یا نزدیک باشد . آیا محل خوش آب وهوا با دید ومنظره عالی برایتان مهم است یا ترجیح می دهید در کمترین زمان ممکن به اداره مدرسه ودانشگاه فرزندانتان برسید ؟

·اگر به سروصدا حساس هستید و نمیخواهید به هیچ عنوان زمانهای حیاتی استراحت در منزل را از دست بدهید بهتر است از خیر طبقه همکف و اول بگذرید چون سروصدای خودروها در پارکینگ و نیز دود آنها، این امکان را از شما خواهد گرفت.

·سعی کنید به طبقات بالاتر بروید که مناظر زیباتری را نیز میتوانید از پنجرهها تماشا کنید. اما طبقات آخر نروید چرا که آنجا هم مشکلات خاص خود را دارد. مشکلات مربوط به پشت بام، بیشترین خرابکاری را در طبقه آخر به بار میآورند. طبقات بالاتر یک مشکل دیگر هم دارند و آن اینکه امکان فرار اضطراری در موقع زلزله و آتش سوزی احتمالی، کمتر خواهد بود.

·به پارکینگها توجه کنید. وضعیت پارکینگ باید به نحوی باشد که هر خودرو طوری قرار بگیرد که مزاحم توقف خودروهای همسایگان دیگر نباشد و ورود وخروج به آن به سهولت امکان پذیر باشد. مسلماً اگر در ورودی پارکینگ از نوع قابل کنترل از راه دور باشد، ایمنتر است. علت فقط در راحتی باز و بسته کردن در نیست متاسفانه سرقت خودروها در هنگامی که راننده به قصد بستن در پیاده شده، امر شایعی است

·توجه به کیفیت وچگونگی لوله کشی آب در داخل ساختمان.

·حصول اطمینان از نبود آلودگی صوتی و جلوگیری از انتقال صدا از بیرون به داخل ساختمان واز واحدی به واحد دیگر در ساختمان

·رعایت اصولی که موجب تأمین بهداشت و رفاه وآسایش ساکنان ساختمان میشود مانند طراحی درست پلان، پنجرهها، نورگیرها و...

·تحقیقات محلی برای اطمینان از امنیت و رفتارهای محیطی افراد محله.

·    حصول اطمینان از رعایت نکات ایمنی در انشعابات و تاسیسات برق، گاز و آب ساختمان

·توجه به موارد دفع زباله و شیوههای دفع زباله مانند شوتینگ زباله در برجها

·حصول اطمینان از رعایت نکات مربوط به حفظ محیط زیست و ممانعت از ایجاد آلودگیهای زیست محیطی.

·توجه به کیفیت و چگونگی نصب دربهای ورودی، خروجی و داخلی.

·حصول اطمینان از طراحی درست و اجرای صحیح عایقکاریهای رطوبتی.

·طراحی درست و اجرای صحیح عایقکاریهای حرارتی، به منظور جلوگیری از تبادل حرارت.

·حصول اطمینان از ایمن بودن ساختمان در مقابل آتش سوزی

·تعبیه وسایل اطفای حریق، بسته به مورد از نصب کپسول تا لوله کشی اطفای حریق.

·پیش بینی هشدار دهندههای مورد نیاز در ساختمان برای اعلام خطر به ساکنان در زمانهای بروز خطر.

·.به طور خلاصه موارد زیر راباید در نظر گرفت :

·نزدیکی به مترو و اتوبانهای شهری - البته توجه نمایید اگر خطوط مترو از زیر ساختمان بگذرد سروصداتا طبقات چهارم ساختمان نیز شامل می شود همچنین سروصداهای ماشینهای اتوبانها و خیابانهای اصلی باید در نظر گرفته شود -
·زلزله خیز بودن یا نبودن وتوجه به گسلهای زلزله خیز

·دوری و نزدیکی به پارکها و اماکن تفریحی وبرخورداری از فضای پاک

·مسافت به بیمارستان ومدرسه ومحل کار

·نزدیکی به مراکز خرید ومرکز شهر

·نزدیکی فروشگاه مواد غذایی

·وسعت کوچه و پیاده روها

·سراشیبی خیابانها با توجه به اینکه تهران در دامنه کوه واقع شده است

·امکانات شهرداری از قبیل نظافت ، چاه آب آشامیدنی وسطل زباله وغیره ...

·بافت فرهنگی محله

·نمای ساختمان

·استحکام ساختمان

·سن ساختمان - نوساز یا بیش از 15 سال

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید