بخشی از مقاله

چکیده:

چارچوب کلی این مقاله ،بررسی تاثیر حدیث کسادر حفظ ارزش های خانواده و سلامت معنوی جامعه می باشد.و به این مسئله پرداخته شده است که حضرت فاطمه - س - تجسّم، حرمت و عفت است و سیطره علمی و معنوی حضرت زهرا - س - به حد اعلای خود رسیده که خداوند این ماجرا را برای او رقم می زند تا با زبان مقدس خود آن را برای جهانیان به ارمغان بگذارد تا قدر شناسان بتوانند به اندازه درک شان ره توشه ای برای خود بردارند.

هدف اصلی که در این نوشتار به آن پرداحته شده است، این است که عمل به دستورات روح بخش دعاها علی الخصوص حدیث شریف کسا عامل مؤثری در حرمت بخشی و تکریم خانواده است و این حرمت بخشی موجب سلامت جامعه و نسل آینده خواهد شد. از این رو به نظر میرسد اگر لایههای زیرین حدیث کسا برای افراد - به ویژه آنان که کمالطلب و حقیقتجو واهل استدلال هستند - تشریح و بیان شود،درپذیرش شیوه های خوب الگو پذیری از حضرت زهرا - س - با مشکلات کمتری روبهرو خواهیم شد.  در این نوشتار با روش مطالعه کتابخانه ای و به صورت تحلیلی سعی بر آن شده که به تبیین مهم ترین نکات کلیدی در حدیث کسا پرداخته شود و اینکه با توجه به آموزه های حدیث کسا ، حیا در زندگی خانوادگی و احیاء نهاد خانواده و جامعه نقش به سزایی دارد .

 در ادامه به این مطلب رسیده ایم که معارف عالیه ی حدیث کسا میتواندبُعد سلامت اخلاقی و معنویت خانواده را ارتقا دهد و درپایان نتایج کاربردی بحث، نکات ارزنده حدیث کسا در زندگی خانواده امروزی مطرح گردیده و ده فرمان اصلی از بحث گرفته شده که به عنوان برنامه اجرایی ، کاربردی و ارزشمند در زندگی ارائه گردیده است. در صورت شکوفائی این ده فرمان و استفاده صحیح و بجا و خداپسندانه از آنها، گذشته از آن که کانون خانواده را به سعادتمندی و مهرورزی توأم با عواطف شایسته ی انسانی می رسانیم، زمینه ی شکوفائی یک جامعه سالم و پویا و سعادتمند و مترقی و برخوردار از علم و دانش و تعهد و تخصص را مهیا می نمائیم. باشد تا رشد فضایل اخلاقی در جامعه را شاهد باشیم.

مقدمه:

همه ما انسان ها درمقابل مشکلات وسختی ها به روش های مختلف به ائمه معصومین متوسل می شویم و جواب می گیریم . ولی در حقیقت دعاها غیر از نقش توسل جستن در زندگی ما ، برنامه زندگی هستند و یکی از این دعاها حدیث شریف کسا است . این حدیث زیبا علاوه برآنکه یک حدیث اعتقادی شیعی است و در آن آیه تطهیر نازل شده است ، یک منشور اخلاقی و تربیت اسلامی نیز هست . در ضمن ذکر فضایل حضرت زهرا - س - از زبان غیر تشیع ، بیانگر عظمت والای حضرت زهرا - س - است.و هر آنچه اهل تسنن در باب فضایل این بانو بیان نموده اند،مورد قبول ما نیز می باشد.

در حدیث شریف کساء که در بیان فضایل اهل بیت - ع - و بر طبق ماجرایی برای حضرت فاطمه - س - اتفاق افتاده آن هم با حضور جبرئیل سندی بر حقانیت ایشان است که همانا اطاعت رسول خدا ، علی ابن ابیطالب ، فاطمه زهرا - س - ، امام حسین و امام حسن - ع - است . و به همین دلیل ما با قدری دقت بیشتر در معانی معرفتی این حدیث از آن روش های کاربردی زیبایی در شیوه های الگو پذیری زنان و مادران از حضرت زهرا - س - و در حقیقت به نوعی شخصیت حضرت را معاصر سازی کنیم تا با آموزش مادران جوان و آشنا شدن آنان با یک روز زیبا و شاد از زندگی حضرت زهرا - س - چشم اندازی موثر و توسعه ای پایدار را به وجود آوریم . نکات پر اهمیتی در این حدیث وجود دارد. متن پیش رو دریافتی از حدیث شریف کسا به گونه ای متفاوت و جدید است که در آن به نکاتی ازجهت تربیتی و روانشناختی اشاره شده است.که در این مقاله اختصارا به آنها اشاره کرده تا بتوان درشیوه های الگوپذیری ازحضرت زهرا - س - روش های کاربردی خوبی را ارائه دهیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید