بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق برخی خصوصیات فیزیکی و هیدرولیکی میوه ي شلیل رقم سان کینگ ارائه می شود. برخی از خصوصیات فیزیکی که اندازه گیري شدند عبارت اند از: طول متوسط میوه، عرض، ضخامت، سطح تصویر شده، سطح کل میوه، شاخص کرویت، ضریب ظاهري، وزن میوه، محتوي رطوبت، و حجم میوه. سرعت حد میوه ،مدت زمان پایین رفتن میوه در آب، نیروي شناوري و نیروي بادرفتی به ترتیب  0/11 ، 9/6s ، 0/67 N، 0/70 N، بدست آمدند. ضریب بسته بندي نیز 0/65 بدست آمد. از اطلاعات بدست آمده می توان براي طراحی ماشین هاي برداشت، نقل و انتقال،جداسازي هیدرولیکی، درجه بندي و بسته بندي میوه شلیل استفاده کرد.

مقدمه

از آنجایی که ماشین هاي درجه بندي الکتریکی خیلی گران هستند و ماشین هاي درجه بندي مکانیکی می باشند و همچنین ماشین هاي درجه بندي که بر اساس فن آوري مادون قرمز کار می کنند پر هزینه بوده و کالیبره کردن و نگهداري آنها مشکل است - جردن و کلارك - 2004 لذا، اخیرا" محققین متمایل به جداسازي1 هیدرولیکی میوه ها و سبزیجات شده اند. جداسازي بر اساس چگالی، به عنوان معیار ماده خشک، به دلیل هزینه پایین و عملیات آسان، یک روش مناسب درجداسازي میوه از نظر کیفی می باشد - ریچارد و همکاران.1997 جردن و همکاران . - 2000 همچنین سایر محصولات - مرکبات، گوجه فرنگی و سیاه گیله براي دستیابی به کیفیت بالا - به صورت هیدرولیکی جدا شده اند سرعت حد سرعت ثابتی است که جسم در یک سیال می تواند داشته باشد.

بر اساس تحقیقات جردن و کلارك 2004، یک روش سورت میوه بر اساس کیفیت، استفاده از سرعت حد آن هنگام حرکت در یک سیال با چگالی بیشتر یا کمتر از چگالی میوه مورد نظر می باشد. میوه هاي با چگالی متفاوت در زمان هاي برابر به عمق یا ارتفاع متفاوتی می رسند و لذا می توان با قرار دادن یک جدا کننده در موقعیت مناسب، آنها را جدا کرد. در این روش می توان از آب به عنوان محیط مناسبی براي جداکردن میوه به دلیل آسیب کمتر و دسترسی آسان استفاده کرد.

همچنین تنظیمات این روش فقط شامل تنظیم مکانیکی یعنی تنظیم محل قرار گیري جدا کننده می باشد.در هر حال به نظر می رسد سرعت حد یک تابع پیچیده بر اساس تفاضل چگالی آب و میوه، شکل، اندازه و حجم میوه باشد.. شلیل نیز نوعی هلو می باشد که بر مبناي جهش2 در یکی از ژن هاي هلو بوجود آمده است. در نتیجه ي این جهش کرك هاي هلو از بین رفته و رنگ ، عطر و طعم خاص در میوه ي جدید ایجاد شده است. این جهش برگشت پذیر بوده و امکان تبدیل دوباره شلیل به هلو نیز وجود دارد - خوشخو و همکاران، . - 1364 در این تحقیق نیز چندین خصوصیات فیزیکی و هیدرولیکی میوه ي شلیل که در سورت هیدرولیکی میوه موثر میباشند، مورد مطالعه قرار گرفت.

مروري بر منابع

تعیین خواص فیزیکی و مکانیکی محصولات کشاورزي از مهمترین پارامترهاي طراحی ماشین هاي مورد نیاز براي اندازه بندي، درجه بندي، نقل و انتقال، فراوري و سیستم هاي بسته بندي می باشند. - طباطبایی فر 2003، طباطبایی فر و رجبی پور . - 2005 بر اساس تحقیقات انجام شده وزن، حجم ، سطح تصویر شده و مرکز ثقل از مهم ترین عوامل تاثیر گذار براي تعیین ابعاد دستگاه می باشند - خدا بنده لو 1378؛ پلگ و رامراج . - 1975اختلاف کیفیت در میوه ها می تواند متاثر از اختلاف در دانسیته آن ها باشد.

زمانی که میوه به وسیله ي آب منتقل می شود تعیین سرعت جریان آب وابسته به دانسیته و شکل ظاهري میوه می باشد. به منظور طراحی سیستم هاي خشک کن یا انتقال هیدرولیکی میوه ها، تعیین سطح تصویر شده میوه و حجم دقیق آن ضروري می باشد - پسچال و همکاران - 2007 تعیین ارتباط بین سطح تصویر شده و ابعاد میوه و وزن به منظور جداکردن یا طبقه بندي وزنی میوه می تواند مفید باشد - رایت و همکاران . - 1986 به منظور جابجایی هیدرولیکی میوه ها، خواص هیدرو دینامیکی خود سیال یکی از مهمترین پارامترها براي اندازه بندي هیدرولیکی میوه ها می باشد که طبق تحقیقات محسنین - 1986 - سرعت سیال به منظور انتقال هیدرولیکی میوه بستگی به سرعت حد میوه و ابعاد کانالی که میوه در آن جریان خواهد داشت، دارد: - 1 - که در آن سرعت سیال بر حسب متر بر ثانیه،    سرعت حد میوه بر حسب متر بر ثانیه، d قطر کانال،    شعاع هیدرولیکی کانال می باشد.

به منظور طراحی و ساخت دستگاه هاي درجه بندي و اندازه بندي میوه ها نیازمند تعیین سرعت حد و دانسیته آن می باشیم - دیوي وهمکاران1966؛ متیوو همکاران . - 1965 جردن و کلارك نیز در سال 2004 گزارش کردند که اگر از یک فاصله مشخص، میوه ها داخل آب رها گردند اگر اختلاف چگالی بین آنها وجود داشته باشد می توان با توجه به اختلاف در سرعت حد آنها میوه ها را از هم جدا کرد. خیرعلی پور و همکاران - 2008 - سرعت حد دو گونه از سیب را مورد بررسی قرار دادند که در آن از یک محفظه ي شیشه اي با ابعاد مشخص و یک دوربین دیجیتال ، براي بدست آوردن سرعت حد استفاده کردند.

مواد و روش ها

تعداد 30 عدد شلیل رقم سان کینگ به صورت تصادفی انتخاب گردید. جهت مشخص کردن محتوي رطوبتی، نمونه ها در دماي 77 درجه سانتی گراد به مدت 10روز درون یک آون قرار داده شدند - مسعودي و همکاران . - 2004 آزمایشات دیگر در دماي اتاق 22 - درجه سانتی گراد - انجام گردید.براي تعیین ابعاد میوه نیز از یک کولیس با دقت یکدهم میلی متر استفاده شد که این ابعاد عبارت بودند از : طول - - L، عرض - W - ، ضخامت . - T - وزن میوه نیز با استفاده از یک ترازوي دیجیتالی با دقت 0/1 گرم اندازه گیري شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید