بخشی از مقاله

چکیده

داده کاوی به عنوان یک ابزار جدید برای پردازش و استفاده از اطلاعات، برای حل مشکلات مدیریتی مورد استفاده قرار میگیرد. دادهکاوی، با تکیه بر دادههای بزرگ اطلاعاتی در زنجیره تامین دانش مربوط به علائق مشتری را استخراج میکند. که این دانش خود به تنهایی از لحاظ افزایش رضایت مندی مشتریان اعتبار فراوانی دارد .اطلاعات بدست آمده از مشتریان و دانشهای حاصل از آن، خود به تنهایی، ثروت و اعتباری است که شرکتهای زنجیره تامین میتوانند آن را با هم مبادله کنند. با چنین دانشی، تامین کنندگان، تولید کنندگان و نیز فروشندگان میتوانند درخواستهای عملی، تولید و ارائه محصول و نیز برنامهریزی برای تامین را توسعه دهند.

بدین ترتیب، اطلاعات به آرامی در جهت بهینه کردن مدیریت زنجیره تامین به جریان در میآید تا به راه اندازی و هماهنگی کل صنعت کمک کند. در این مقاله سه معیار مدیریت زنجیره تامین، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی مد نظر قرار گرفته شده است و عوامل موثر بر این این سه معیار به طور جداگانه شرح داده شده اند. داده های اولیه از طریق فرم پرسشنامه، جمع آوری شده است. هدف کلی از جمع آوری داده ها به منظور شناسایی و وزن دهی عامل ها می باشد .بعد از شناسایی معیار ها به منظور وزن دهی از روش تصمیم گیری چند معیاره - مدل - ANP استفاده شده است.که در نهایت مهم ترین عاملی که در زنجیره تامین منجر به افزایش رضایت مندی مشتری می گردد شناسایی می شود .
کلمات کلیدی: داده کاوی ، مدیریت زنجیره تامین، سرعت پردازش اطلاعات ، رضایت مندی مشتری

مقدمه

شاید امروز نتوان هیچ سازمانی را بدون در نظر گرفتن جایگاه آن در یک زنجیره تامین تصور نمود. توسعه مفهوم زنجیره تامین به گونه ای است که برخی صاحب نظران معتقدند در حال حاضر رقابت از شرکت ها به زنجیره ها انتقال یافته است. - چسپیرسن، . - 2005 در زنجیره تامین با توجه به این که سازمان با مشتریان و عرضه کننده گان مواد مورد نیاز برای تولید در ارتباط می باشد، قادر است که اطلاعاتی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای اهداف تولید خود وافزایش میزان تقاضا که خود رضایت مندی مشتری را در بر دارد ، به دست آورد .به علت افزایش و ارتقاء تکنولوژی و سیستم های اطلاعاتی، شرکتها و سازمانهای بازرگانی و صنعتی امروزه به طور گسترده ایی قابلیت جمع آوری حجم زیادی از داده ها - خریدار و فروشنده - در یک پایگاه داده بزرگ را دارا هستند[1] ، که با داده کاوی در این پایگاه داده ها می توان نیازها و انتظارات مشتریان را در زنجیره تامین کشف نمود .

به اعتقاد زانگ و زهو - - 2004 ، نرم افزار داده کاوی فروشندگان باعث یکسان سازی اساسی پتانسیل های داده کاوی در پایگاه های داده می شود. و به این ترتیب کاربران می توانند در انجام وظایف خود به صورت موازی از داده کاوی برای کاهش زمان پاسخگویی استفاده نمایند. امروزه مدیریت زنجیره تامین به عنوان یکی از مبانی زیرساختی پیاده سازی کسب و کار الکترونیک در دنیا مطرح است. .[2]از منظر مدیریت دانش، هدف داده کاوی، کشف دانش سازمانی پنهان در اطلاعات خام است.[3] از آنجایی که تجزیه و تحلیل پایگاه داده های عظیم با روش سنتی بازاریابی گاه با نیروی انسانی بازاریان انجام می شود امکان پذیر نیست لذا در این مقاله بررسی می شود که چگونه می توان با داده کاوی و پردازش اطلاعات در پایگاه داده ، معیار های زنجیره تامین که باعث افزایش رضایت مندی مشتریان می گردد را شناسایی نمود .

روش تحقیق

به منطور گرد آوری اطلاعات و داده های لازم برای کسب نتایج تجربی، از شرکت هایی که از لحاظ اندازه و ابعاد - از لحاظ کارکنان - در سطح متوسط و بزرگ بودند استفاده شده است. چرا که مبحث مدیریت زنجیره تأمینعموماً در رابطه با شرکتهایی کاربرد دارد که از اندازه مناسبی برخوردار باشند. بنابراین ، این پژو هش بر اساس منظق محاسبه حجم نمونه در جامعه های محدود، در زنجیره تامین شرکت طراحی و تامین قطعات ایران خودرو انتخاب شده است. بر همین اساس با استفاده از نتایج پرسش نامه در میان جامعه آماری محدود، تعدادی از این پرسش نامه ها به عنوان ملاک ارزیابی قرار گر فته اند.

در صد اطمینان بر اساس این پرسش نامه 95 درصد و ضریب خطای آن 0,08 درصد تعیین شد. برای پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. بر این اساس ضریب آلفای کرونباخ برای ابعاد مختلف متغیر عملیات مدیریت زنجیره تامین بیشتر از 0,75 است و این ضریب برای متغیر عملیات شرکت 0,69 است.به منظور بررسی ساختار روش پیشنهادی، مراحل انجام شده را در گام های مختلف بیان میکنیم:

·در گام نخست فرم پرسشنامه به منظور بدست آوردن اطلاعات اولیه - همان اطلاعات پایگاه داده - طراحی میشود.

·در گام دوم ، با استفاده از نتایج فرم پرسشنامه ، هر یک از معیارهای مشخص شده در مدیریت زنجیره تامین به منظور بهبود مزیت رقابتی و عملکرد سازمان، با استفاده ازروش وزن دهی مشخص و تحلیل مقایسات زوجی مشخص میشود.

·در گام سوم با استفاده از وزن نهایی معیارها ، رتبه بندی هر عامل مشخص میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید