بخشی از مقاله

خلاصه
امروزه زنجیره تامین چابک عامل عمده رشد ساختار صنعتی بسیاری از کشورها محسوب می شود و چنین صنایعی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه که درصدد اح یای ساختار اقتصادی خود هستند، بسیار حائز اهمیت می باشند . بررسی ها نزی نشان داده است که زنج یره تامین های جهانی از طریق چهار مجرای کارآفر ینی، نوآوری، تغ ریی فناوری ها و درنها یت ایجاد فرصتهای شغلی بر اقتصاد جهانی تاثری می گذارند. مد رییت زنجیره تامین چابک و مد رییت زنجیره سازگار نه تنها با توسعه محصولات، خدمات و تکنولوژی های جد دی در ارتباط می باشد، بلکه یکی از مهترین عواملی است که کارخانجات می توانند با بکارگری درست از آن به تامین بهتر نیازهای مشتریان در مقایسه با رقبا در محیط رقابتی شد دی پرداخته و از این طریق به حیات خود ادامه دهند. بررسی مد رییت زنجیره تامین چابک و مد رییت زنجیره سازگار در محیط صنعت همواره یکی از اولین و اساسی ترین پیش نیازهای تدوین برنامه های بهبود برای آنها میباشد و از اهمیت بالایی برخوردار است، تا آنجاکه یکی از امور جاری سازمانها شناسایی نقاط قوت و ضعف خود میباشد. از این رو در این تحقیق به بررسی تاثری مد رییت زنجیره تامین چابک و مد رییت زنجیره سازگار بر عملکرد پرداختیم . پرسشنامه ای تدوین شد و بین ٌُ نفر از کارشناسان شرکت رز گاز توزیع گردید . نتایج نشان داد که مد رییت زنجیره تامین چابک و مد رییت زنجیره سازگار بر عملکرد تاثیر معناداری دارد.
ٌ. مقدمه

کارخانجات قلب اقتصاد جهان امروز هستند .با آغاز موج صنعتی شدن و توسعه کشورها، رقابت برای ا یجاد صنایع بزرگ و تولدی انبوه و یکسان شکل گرفت و در سه ربع اول قرن بیستم به اوج خود رسدی . هرچند صنا یع بزرگ به جهت داشتن مز تهای ناشی از اثر مقیاس انبوه، دامنه تولید، تجربه و اثر سازماندهی، هنوز هم مورد توجه سیاست گذاران اقتصادی هستند؛ اما مز یت های کارخانجات به علت وجود اثر حمل و نقل، اندازه بازار، موثر بودن انتخاب و کنترل، ا ین صنایع را در تولدی اغلب کالاها به انتخاب اول مبدل ساخته است.گفتنیست اصطلاح زنجیره تأمین در مورد شرکت ها ی بزرگی اعمال می شود که اغلب در چند ین محل و کشور مختلف واقع شده اند. هماهنگ ساز ی جریان های مواد، اطلاعات و مالی در مورد شرکت ها ی چند ملیتی، روشی موثر است که هنوز یک وظیفه دشوار محسوب م ی شود. در هر حال، اگر ا ین محل ها قسمتی از یک سازمان بزرگ ای یک سطح از مد رییت فوقانی باشند، تصم می گریی آسان تر خواهد بود. زنج یره تأمین در مفهوم وسیع آن، زنجیره تأمین بین سازمانی نزی نامیده می شود، در حالی که اصطلاح سبز به مفهوم خاصی از زنجیره تأمین مربوط می شود. بدون توجه به ا ین تقسمی بندی، با دی بین واحدهای مختلف وظیفه ای مانند بازار یابی، تولید، خرید، ته هی و توزیع - لجستیک - و مالی، هماهنگی وجود داشته باشد. البته در شرکت ها ی امروزی، چنین پیش شرط هایی - بین سازمانی و درون سازمانی - اهمیت ندارد. - - Akmal,2016

ٍ. تعریف متغیره ها

عملکرد:
عملکرد در لغت یعنی حالت ایکیفیت کارکرد. بنابراین، عملکرد سازمانی یک سازه ی کلی است که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی اشاره دارد. معروف ترین تعریف عملکرد - - فرا یند تبیین کیفیت اثربخشی و کارا یی اقدامات گذشته - - . طبق ا ین تعریف، عملکرد به دو جزء تقس می می شود ٌ-کارایی که توصیف کننده ی چگونگی استفاده سازمان از منابع در تولدی خدمات ایمحصولات است، یعنی رابطه بین ترکیب واقعی و مطلوب دروندادها برای تولدی بروندادهای معین؛ و ٍ- اثربخشی که توصیف کننده ی درجه ی نیل به اهداف سازمانی است - . - Akmal,2016 زنجیره تامین چابک به طور دقیق تر، اصطلاح زنجیره تأمین چابک در مورد شرکت ها ی بزرگی اعمال می شود که اغلب در چند ین محل و کشور مختلف واقع شده اند. هماهنگ سازی جریان های مواد، اطلاعات و مالی در مورد شرکت های چند ملیتی، روشی موثر است که هنوز یک وظیفه دشوار محسوب می شود. در هر حال، اگر این محل ها قسمتی از یک سازمان بزرگ ای یک سطح از مد رییت فوقانی باشند، تصم می گریی آسان تر خواهد بود. زنجیره تأمین چابک در مفهوم وسیع آن، زنجیره تأمین چابک بین سازمانی نزی نامیده می شود، در حالی که اصطلاح درون سازمانی به مفهوم خاصی از زنجیره تأمین چابک مربوط می شود. مدیریت زنجیره تامین سازگار یکپارچه ساززی، به اجزای خاصی اطلاق شده که باعث می شود این شرکت ها برای مدت طولانی همکاری کنند. این اجزاء شامل موارد ذیل می شود:

.    انتخاب شرکاء

.    سازمان ده ی شبکه ای و همکاری بین سازمانی

. رهبری انتخاب شرکاء با تحلیل فعالیت هایهمراه با تولید، یک محصول ایخدمت برای یک بخش معین بازار شروع می شود اول، فعالیت هایی به اعضای موجود

یک زنجیره تأمین چابک تخصیص داده خواهد شد و ا ین در صورتی است که فعالیت ها به توان رقابت محور ی مرتبط باشند. دوم، فعالیت های مربوط به محصولات و خدمات استاندارد ی که به طور وسیع در بازار موجودند و در نظر مشتر ی های نهایی وجه تما زی بالقوه ای ندارند، از خارج زنجیره تأمین چابک خریداری خواهند شد. سوم، برای همه فعالیت های باقیمانده، با دی به دنبال شریکی برای پیوستن به زنجیره تأمین چابک گشت که با موضوع مورد بحث در رو هی تصم می گریی ساخت- ای-خرید، سازگار باشد.

َ. بیان مسئله

هدف همه کسانی که در زمینه زنجیره تأمین در محیط های چابک و پو ایفعالیت می کنند، افزایش رقابت پذ ریی دیده شده است. دلیل آن اینست که امروزه از د دی مشتری نهایی، فقطیک واحد سازمانی تنها، در مورد رقابت پذ ریی محصولات ایخدماتش مسئول نیست و این امر به ندرت رخ می دهد و زنجیره تأمین، همه سازمان ها را یکجا در نظر می گیرد. بنابراین، رقابت از شرکت ها ی تکی به سمت زنجیره های تأمین حرکت کرده استمشخصاً،. متقاعد کردن یک شرکت تنها، در این مورد که قسمتی از یک زنیره تأمین در رابطه با محیط چابک و پو ایشود، به وضعیت پیروزی دو جانبه برای هر کدام از شرکا در بلند مدت نیاز دارد. در حالی که چنین امری در کوتاه مدت برا ی همه روی نخواهد داد. مانعیکه معمولاً برا ی بهبود رقابت پذ ریی وجود دارد. بررسی مد رییت زنجیره تامین چابک و مد رییت زنجیره سازگار در محیط صنعت همواره یکی از او لین و اساسی ترین پیش نیازهای تدوین برنامه های بهبود برای آنها میباشد و از اهمیت بالایی برخوردار است، تا آنجاکه یکی از امور جاری سازمانها شناسایی نقاط قوت و ضعف خود میباشد.

این امر در اقتصاد دانش محور و محیط پرتلاطم امروزی در مورد دانشگاهها که مراکز آموزش و تولید دانش و نیروی کار دانشی هستند، از اهمیت مضاعفی برخوردار است. کسب مز یت رقابتی در سازمان در گرو تول دی کیفی و با هز ینه مطلوب با در نظر گرفتن ن یازهای مشتری و چابکی سازمان میباشد. در فرآیند تولدی مجموعه عوامل داخلی و خارجی سازمان بایستی به شکل موثر نقش ا یفا تا اهداف سازمان به خوبی و با اثر بخشی تحقق یابد. در این راستا تامین کنندگان در تام ین نرم افزارها، دانش فنی، مواد اولهی و خدمات با در نظر گرفتن ن یازهای مشتری و چابکی سازمان نقش مهمی در رقابتی شدن سازمان به عهده دارند. بنابرا ین با مد رییت علمی و منطقی برزنجیر، تأمین کنندگان سبز به عنوان مؤلفه ها ی مهم مد رییت راهبردی می توان به مزیت رقابتی دسترسی پیدا نمود. - Dominik,2014 - بنابر این اساس توجه به اهمیت مد رییت زنجیره تأمین در این تحقیق ، سعی بر آن است که به تاثری مد رییت زنجیره تامین چابک و مد رییت زنجیره سازگار بر عملکرد بپرداز می و به این سوال پاسخ ده می که تاثری مد رییت زنجیره تامین چابک و مد رییت زنجیره سازگار بر عملکرد چیست؟

ُ.   هدف اصلی پژوهش

ٌ. بررسی تاثیر زنجیره تامین چابک بر عملکرد ٍ. بررسی تاثیر زنجیره تامین سازگار بر عملکرد

َ. بررسی اثر تعدیل گری تولدی بر تاثیر زنجیره تامین چابک بر عملکرد ُ. بررسی اثر تعدیل گری تولدی بر تاثیر زنجیره تامین سازگار بر عملکرد
ِ. روش تحقیق

پژوهش، عبارت است از هر گونه فعالیت بدیع در چارچوب جستجو، کنکاش یا بررسی عمیق علمی که به صورت نظام یافته، هدف کشف، ارزیابی و کاربرد واقعیت ها - از جمله اطلاعات - و روش ها و قوانین طبیعی نوین و دستیابی به دانش و شناخت علمی نوین یا فرآورده ها، فرآیند موقعیت های جدید یا بهبود یافته، صورت می پذیرد. روش گوناگونی وجود دارد که هر یک به تناسب موضوع مورد بررسی و ماهیت زمینه تحقیق در پژوهش های علوم انسانی ارزشمند هستند. استفاده از هریک از روش های تحقیق به ماهیت و زمینه تحقیق، فعالیت های لازم برای نتیجه گیری و میزان احساس مسئولیت محقق در مقابل نتایج و اهداف تحقیق بستگی دارد. در پژوهش های مربوط به علوم انسانی، در یک دسته بندی کلی، دو رویکرد وجود دارد که عبارتند از :

رویکردهای خردگرایانه و طبیعت گرایانه. کاربرد این دو رویکرد منجر به توسعه دو دسته از روش های تحقیق شده است که عبارتند از روش های کمی و کیفی . این دو دسته از روش ها مکمل یکدیگر بوده و برای شناخت پدیده ها می توانندتواماً مورد استفاده قرار گیرند بطور کلی روش های تحقیق در علوم رفتاری را می توان با توجه به دو ملاک : الف - هدف تحقیق، ب - نحوه گردآوری داده ها تقسیم کرد و تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم می شود:

بنیادی؛ کاربردی؛ تحقیق و توسعه تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی می باشد چرا که هدف تحقیقاتکارُبردی توسعه دانشکاربُردی در یک زمینه خاص است . به عبارت دیگر تحقیقاتکارُبردی به سمتکارُبرد علمی دانش هدایت می شود. بنابراین می توان گفت که نتایج این تحقیق می تواند برای شرکت رز گاز مفید بوده و به معیارهایی مناسب جهت افزایش رضایت مشتریان و تسریع این امر دست یابند. تحقیقات علمی را براساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز - طرح تحقیق - میتوان به دسته های زیر تقسیم کرد :تحقیق توصیفی؛ تحقیق آزمایشی و تحقیق کاربردی. با توجه به اینکه هدف تحقیق حاضر توصیف شرایط یا پدیده ای خاص می باشد بنابراین تحقیق از نوع توصیفی است. تحقیق توصیفی آنچه را که هست توصیف و تفسیر می کند و به شرایط و روابط موجود، عقاید متداول، فراگردهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. در تقسیم بندی تحقیقات توصیفی می توان به پنج طبقه زیر اشاره کرد: پیمایشی همبستگی اقدام پژوهی بررسی موردی پس رویدادی این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی می باشد. این مطالعه- از نوع تحقیق توصیفی از شاخه پیمایشی است. هم چنین برای سنجش متغیرهای تحقیق پرسشنامه ای شامل سوالات مربوط به متغیرهای تحقیق طرح گرد دی و بین ٌُ نفر از کارشناسان شرکت رز گاز توزیع گرد دی به طور تصادفی توزیع شد. - حافظ نیا ، ٌَََ -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید