بخشی از مقاله

چکیده

انقلاب ا سلامی ایران یکی از مهمترین پدیدههاي تاریخ جهان معا صر ا ست که د ستاوردهاي مهمی دا شته ا ست. بازتاب انقلاب اسلامی در کشورهاي اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است. سوال اصلی؛ بروندادها و دروندادهاي تاثیرانقلاب ا سلامی ایران در ک شور سوریه چی ست؟ فر ضیه؛ پیروزي انقلاب ا سلامی به عنوان یک برونداد جهانی ایران ، در ابعاد مختلف - درونداد و برونداد - کشور سوریه تأثیر گذاشته است. روش و چارچوب نظري؛ براي تحلیل داده ها از نظریه سیستمی استفاده شده است. یافته هاي تحقیق؛ نشان می دهد ، کشور سوریه به خاطر شرایط ویژه در تعامل آشکار با انقلاب اسلامی بوده است. پیروزي انقلاب اسلامی به عنوان یک برونداد جهانی ایران ، در ابعاد مختلف کشور سوریه تأثیر گذار بوده است. درونداد انقلاب اسلامی ایران در سوریه؛کنترل و مهار حرکتهاي جنبش هاي اسلامی سوریه بود. برونداد انقلاب ا سلامی ایران در سوریه؛ شکل گیري خط مقاومت قوي براي کنترل ومهار ا سرائیل و عراق ، جلب حمایت ایران براي مقابله باگروههاي تکفیري- سلفی بود.

کلید واژهها : بازتاب ، انقلاب اسلامی ایران ، سوریه ، نظریه سیستمی ، درون داد ، برون داد.

مقدمه

جوامع انسانی با پیشآمدهاي مختلف سیاسی روبرو هستند که شناسایی این پدیدهها در پیش بینی وقایع آینده اجتماع ب شري و کنترل آنها از نقش ا سا سی برخوردار ا ست. برر سی این وقایع به دو صورت امکانپذیر ا ست؛ گاهی با اطلاعات جزئی این وقایع بررسی می شود که کارآیی این نوع بررسی براي پیشبینی و کنترل وقایع آینده کم است. گاهی هم این وقایع ، به و سیله تئوریهاي کلاننگر برر سی می شود. در این نوع تئوریها اول یک قاعده کلی پیریزي می شود و آنگاه به و سیله این قاعده کلی ، پدیدههاي اجتماعی شنا سایی و کنترل می شود. از جمله این قواعد کلاننگر ، نظریه سی ستمی است.صدور انقلاب ، از دغدغههاي مهم مسئولین انقلاب ایران ، پس از شکل گیري نظام جمهوري اسلامی ایران بود.

این مسئله از دو جهت براي آنان مهم بود. از یک طرف ایران با شعار اسلام و حمایت از تمام مستضعفان شروع شده بود و باهمان شور و شعور انقلاب ، م سئولین اولیه انقلاب ، خود را مؤظف میدان ستند در هر کجاي دنیا م ست ضعفی ا ست از او حمایت کند و از طرف دیگر در صورت خلا صه کردن فعالیت در داخل ک شور ، ا ستکبار جهانی تلاش دا شتند ، همواره م شکلات جدیدي را براي انقلاب نوپاي ا سلامی ایجاد کنند؛ بنابراین م سئولین نظام خوا ستند د شمن را در جاي دیگري مشغول کنند تا بتوانند نسبت به سازندگی و پیریزي بنیادهاي مورد نیاز نظام جمهوري اسلامی ایران ، اهتمام ورزند. باتوجه به ابعاد جهانی انقلاب ایران کشورهاي مختلف از انقلاب اسلامی ایران تاثیر پذیرفته اند. سوال اصلی مقاله این است؛ برون دادها و درون دادهاي تاثیرانقلاب اسلامی ایران در ک شور سوریه چی ست؟ م سئله مقاله حا ضربازخوانی تاثیر انقلاب اسلامی ایران در سوریه است. از نظریه سیستمی به عنوان چارچوب نظري استفاده شده است. فرضیه مقاله حاضر این است؛ پیروزي انقلاب اسلامی به عنوان یک برون داد جهانی ایران ، در درون دادها و برون دادهاي کشور سوریه تأثیر داشته است.

پیشینه

انقلاب اسلامی ایران از مهمترین اتفاقات بین المللی قرن 20 میلادي است که از جهات مختلفی مورد توجه پژوهشگران مباحث اجتماعی و سیا سی بوده ا ست؛ از جمله مهمترین مباحثی که در مورد انقلاب ا سلامی مورد توجه اندی شهورزان قرار گرفت ، بحث تأثیر انقلاب اسلامی بر عرصه بین المللی بوده است؛ ابراهیم برزگر در کتاب »نظریههاي بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ایران« با توجه به نظریههاي مختلفی که در مورد بازتاب سیستمهاي سیاسی جدید وجود دارد ، تأثیرات انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار داده است. اثر دیگر کتابی است که منوچهر محمدي با عنوان »بازتاب جهانی انقلاب اسلامی« به ر شته تحریر درآورده ا ست که در این تحقیق ، تأثیرهاي انقلاب ا سلامی ایران در ک شورهاي مختلف جهان مخصوصا کشورهاي اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش دیگر مقاله »تأثیر انقلاب اسلامی بر نظام بین الملل« نوشته حسین رضاپور است که تأثیرات ساختاري و کارکردي انقلاب اسلامی بر عرصه بین المللی را مورد بررسی قرار دادهاست.

همچنین قهرمان پوربناب تاثیر انقلاب ا سلامی بر ترکیه در ارتباط با سه عن صر دولت ، مردم و جنب شها را مورد بررسی قرار داده است وحسن تلاشان و الماس نصر دهزیري تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر تونس را مورد بررسی قرار داده است. راضیه قاسمی از جمله پژوهشگرانی است که تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر کشور مصر را با بررسی تحولات سالهاي نخست پس از پیروزي انقلاب اسلامی ایران در مصر مورد بررسی قرار داده است. جلال درخشه و سید جلال مفید نژاد تأثیرات انقلاب اسلامی بر مردم ترکیه را مورد بررسی قرار دادهاند که به این نتیجه رسیدهاند انقلاب اسلامی در سه حوزه احیاء ، هویت بخشی و سازمان دهی مردم مسلمان ترکیه نقش غیر مستقیم داشته است.

سید روح االله موسوي با استفاده از نظریه پخش ، تأثیر انقلاب ا سلامی در خاورمیانه را مورد برر سی قرار داده ا ست. سکینه گرمابد شتی در مقاله »تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر حزب االله لبنان« تلاش کرده است زمینه هاي تأثیر انقلاب اسلامی بر حزب االله لبنان ، در زمینههاي سیاسی ، اقتصادي ، فرهنگی و نظامی مورد بررسی قرار دهد. فیروز نجفی »تأثیرات انقلاب اسلامی بر شیعیان عراق« در زمانهاي قبل و بعد از سقوط رژیم صدام را مورد برر سی قرار داده ا ست. امتیاز تحقیق حا ضر ن سبت به اکثرپژوهشهاي انجام گرفته این است که بر خلاف آنها داراي چارچوب نظري است و با توجه به نظریه سیستمی ، برون دادها ودروندادهاي تأثیر انقلاب اسلامی بر سوریه را مورد بررسی قرار داده است.

.1تمهیدات نظري

نظریه سی ستمی ، در تحلیل وقایع سیا سی نقش مهمی را ایفا میکند. طبق این نظریه به هر یک از ک شورها به عنوان جزئی از سیستم جامعه جهانی نگاه میشود. طبق این نظریه اتفاقات کشورهاي مختلف ، به همان کشور اختصاص ندارد؛ بلکه اتفاقات کشورها به صورتهاي مختلف در کشورهاي دیگر به عنوان یک کل و به افراد موجود در آن کشورها تأثیر میگذارد. در بحث تعامل با ک شورهاي مختلف ، هر کدام از ک شورها با م سائل مربوط به خود درگیر بودند. ک شور سوریه به عنوان یکی از کشورهاي اسلامی از حساسیتهاي ویژهاي برخوردار بود. در همین زمینه یکی از مدلهایی که در تحلیل چگونگی روابط ایران و سوریه میتواند توضیح دهندگی خوبی داشته باشد نظریه سیستمی است. نظریه سیستمی یکی از نظریههاي میان ر شتهاي ا ست و در همه ر شتههاي علوم طبیعی و علوم ان سانی به نحوي کاربرد پیدا کرد. پس از آن در علوم سایبرنتیک و علوم اجتماعی و با تأخیر وارد ر شته علوم سیا سی شده ا ست؛ البته سی ستمهاي زی ستی جهت دهی خود را از درون جانداران میگیرد در حالی که سی ستمهاي اجتماعی عامل حرکت خود را از بیرون واز ان سانها میگیرند. - دورسون ، - 41 :1381

تعریف سیستم: سیستم مجموعه واحدي است که از اجزاء مرتبط و وابسته به یکدیگر تشکیل شده است.با توجه به تعریف بالا هرسیستم داراي اجزایی است که در ارتباط با همدیگر بوده و هرگونه تغییري در یک عضو ، موجب تغییر دراجزاي دیگر خواهد شد. - جان لیتل ، - 116 :1384

.1-1 ویژگیهاي سیستم

کلیت : این اصل حاکی از برتري سیستم به مثابه یک کل بر اجزایش است.

عنصر: کوچکترین واحد سیستم است که قادر به اجراي یک کارکرد نسبتا مستقل است.

ارتباط سیستم: مجموعه اي از عناصر و اجزاست که بر یکدیگر تأثیرات متقابل دارند و تغییر در هر یک از عناصر به تغییر در سایر عناصر سیستم و کل سیستم تسري میکند. - جان لیتل ، - 3 :1384

.2-1 ارکان سیستم

.2-1-1 محیط

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید