whatsapp call admin

مقاله در مورد مقایسه ویژگی های شخصیتی(درون گرایی و برون گرایی) پسران سیگاری و غیر سیگاری دانشگاه آزاد اسلامی

word قابل ویرایش
78 صفحه
12700 تومان
127,000 ریال – خرید و دانلود

« مقدمه »
اِنّا خَلَقناکُم اَطواراً ما انسان ها را گوناگون آفریدیم (قرآن کریم)
پیچیدگی شخصیت وجودی انسان آنچنان است که بشر در طول هزاران سال تحقیق و تفحص و کاوش و دست یابی به پیچیده ترین مجهولات زندگی و محیط هنوز به ابتدائی ترین موضوعات انسانی مثل چگونه دیدن، چگونه شنیدن، ماهیت احساس و ماهیت ادراک و … دست نیافته است. شاید اشاره آیات قرآنی که خطاب به رسول اکرم (ص) می فرماید:
اگر از روح پرسیدند بو روح در اختیار من است. قرآن کریم

قل سئول من روحی فقل روحٌ مِن اذنه (حجر-۲۹)
شاید پراکندگی نظرات شخصیتی نیز معلول این پیچیدگی مفهوم شخصیت انسانی است که علاوه بر نظریات کهن قبل از میلاد مثل نظریه بقراط (۳۸۴ ق.م) و یا کنفسیوس چینی و یا بودا و یا آیین ذن در چین و نیز دیدگاه اسلام و عرفان به مبانی نظری شخصیت در قرون اخیر به نظریات جدیدی در باره ی شخصیت مثل نظریه فروید، نظریه یونگ، نظریه آدلر،نظریه هورنای، نظریه موری، نظریه کرچمر و نظریه شلدون ویا رفتار گرایان و یا اجتماع گرایان و زیست گرایان و غیره برخورد می کنیم.(شاملو ۱۳۷۲)۱۰۸

 طبیعی است که همه نظریه های قدیمی و جدید درباره ی نظریات شخصیت قابل احترام هستند و در جای خود بسیار سودمندند.
مثلا چون در قرون قبل از میلاد مسیح به چهار عنصر آب، خاک، باد و آتش شدیدا معتقد بودند و بصورت کلی همه ی طبیعت و محیط و ساختار زندگی را معلول این ۴ ماده و وجود می پنداشتند. شخصیت را نیز حاکی و ناشی از عناصر چهارگانه می پنداشتند و کسی که درصد بدنش از خاک بیشتری است سودایی و اگر از آب بیشتری است بلغمی و اگر از باد بیشتری است ومدمی و اگر از آتش بیشتری است صفراوی مزاج است.
و اگر ترکیبی متعادل از آنها است دارای شخصیتی متعادل است.در نظریات مختلف دیگرکه مبتنی بر اصول زیست و اجتماع و ویژگی های فردی و خانوادگی و … قرار دارد هر صاحب نظری از یک منظر به شخصیت توجه کرده و مطالب بسیار مهم و قابل استفاده ای ارائه نموده اند هرجند همه ی آنها مهم اند ولی همه ی شخصیت انسانی را نمی توانند تعریف و تفسیر کنند و شاید این عدم توانایی و ناکارآمدی مصداق حدیثی باشد که از رسول اکرم (ص) نقل شده است:
مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرَفَ رَبّهُ
هرکس خود را شناخت، خدارا شناخته است که محال بودن این شناخت را بازگو می کند .(علی اصغر احدی روانشناس تربیتی صدا)
اما بهرحال عدم دست یابی و معرت کامل به شخصیت انسانیدلیلی نمی باشد که انسان دست از شناخت و بررسی بردارد و می تواند از زوایای مختلف به ابعاد پچیده وجودی انسان دست پیدا کند.
یکی از عناصر و ویژگی های بسیار مهم انسانی که توسطاغلب روان شناسان مثل یونگ و آسینک(آیزنک) و دیگران مورد تائید قرار گرفته است بحث درون گرایی و برون گرایی انسانهاست. درون گرایی و برون گرایی صفتی است در افراد که عمده شخصیت رفتاری و احساسی و انگیزشی و ادراکی و هیجانی فرد متوجه درون و دنیای درونی خود و یا متوجه مسائل و امور بیرونی و محیطی است. که در فصل دوم به تفضیل توضیح داده شده است.
نکته مهم دیگر که اساس تحقیق حاضر است این است که روشن و تبیین کنیم که ویژگی های افراد برون گرا و درون گرا نزد افراد سیگاری و غیر سیگاری چه تفاوت ها و شباهت هایی دارد. که این افراد شامل دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهرد نظر گرفته شده است، با این امید که نتایج و یافته های این تحقیق برای خوانندگان قابل استفاده و گامی د تحقیقات بعدی قرار گیرد.
بیان مساله:
با توجه به ذکر پیچیدگی شخصیت موجود انسانی که در مقدمه آمد و از طرف دیگر لزوم شناخت ماهیت وجودی انسانی برای خود انسانی در مقابله و مصادفه با پدیده ها و رفتارها و موضوع های اجتماعی که این سوال در ذهن انسانها خطور می کند که اصولا ماهیت انسان دارای چه ابعاد

و ویژگی هایی است؟
ابعاد مشترک همه انواع انسانی اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ و سیاه و سفید و زرد و سرخپوست و فقیر و غنی و با سواد وبی سواد کدامند؟
و وجوه اختلاف و شاخص های منفرد افراد کدام هستند؟
و ویژگی ها و خصوصیات فردی و انحصاری افراد در تبادل و تعامل پدیده های اجتماعی چگونه عمل می کنند؟

این وال اخیر کاملا با موضوع پایان نامه و تحقیق حاضر متناسب است. یعنی اینه با فرض ویژگی درونگرایی و برون گرایی به عنوان خصوصیات فردی انحصاری چه ارتباطی با سیگاری بودن و نیز سیگاری نبودن افراد دارد.
درون گرایی و برون گرایی یک اصل بسیار برجسته مهم در تعریف وتبیین شخصیت افراد است. شاید در نظر اول برای کسی که اطلاعات اندکی از واژه روان شناسی و شخصیت دارد، به نظر برسد که این واژه ها چندان مهم نیستند و حتما ویژگی کوچک و بسیار جزئی را درمیان شخصیت افراد گفت و گو می کند. در صورتیکه درست برعکس است. این واژه ها (درون گرایی و برون گرایی) هرچند یک صفت و ویژگی و یا شاخص و یا در اصطلاح یونگ ماده های شخصیتی به شمار می روند، اما در معنی بسیار گسترده و جامع هستند و شامل ده ها و خصوصیات فراوانیدر تعاملات احساسی، ادرکی، خیالات، رفتارها، نگرش ها، گرایش ها و تمایلات و حتی افکار و اندیشه ها را شامل می شود. این دو ویژگی در گذشته و در طب سنتی تحت عنوان مزاج سردو مزاج گرم تعریف می شد. که اگر فقط به نگرش سنتی تعریف رد مزاج و گرم مزاج دقت کنیم روشن می شودکه حتی در نحوه ی غذا خوردن و نوع خوراک ها و حتی کارکردن ها ئ استراحت کردن ها و نوع انتخاب شغل حتی تولید مثل و محل زندگی بسیار متفاوت هستند.
مثلا سرد مزاج هادارای اندام وارثی سرد و کرخت بوده و تمایل شدیدی به غذاهای گرم و قندی و پرانرژی و گوشت و خرما و حلوا و مشروبات شیرین و نیز کار در محل های گرم و شغل های پر جنب و جوش و ورزش های سریع و گرم کننده و پر تنش وپر تلاش و علاقه به لباس های کلفت و پشمی و اماکن سرپوشیده و گرم و کار با طیف های پر انرژی و پر کالری و میل به مصرف غذاهای پر انرژی و قندی و پرچرب و پر کالری دارند.
و در مقابل گرم مزاج ها که دارای اندام وارثی گرم هستند، علاقه به غذاهای سرد و رطوبتی مثل برنج و سوپ و کار در اماکن رطوبی و سرد و علاقه به شغل های کم تحرک و سرد و طبیعتا علاقه مند به ورزش های سرد و کم جنب و جوش مثل شطرنج و پر کردن جدول ها ومحافل دوستانه خلوت و کم جنب و جوش و شنا در استخر و حمام کردن های سرد و نیمه گرم و علاقه به فضا های محدود و سرد و کم تحرک و زمستانی و سرد و شغل های این چنین و غذاهای متناسب با آنها هستند. و همین دو مقایسه که مترادف با درون گرایی و برون گرایی است تا حدی دور نمای تفاوت را روشن می کند.(تلویزیون سراسری، شبکه اول سیما، ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه روز سه

شنبه ۲۹/۵/۸۷)
طرح سئوالات اساسی در اینجا لازم می آید.
۱- آیا پسران سیگاری و غیر سیگاری در ویژگی درون گرایی-برون گرایی با هم متفاوتند؟
۲- آیا بین ویژگی ذرون گرایی – برون گرایی و مصرف سیگار رابطه وجود دارد؟
و در یک کلام مقصد و هدف تحقیق حاضر این است که روشن کند، افراد سیگاری و غیر سیگار

ی تا چه سطحی درون گرا و یا بیرون گرا هستند.
و یا اینکه چه ارتباطی بین درون گرایی افراد و مصرف سیگار دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر وجود دارد؟
و یا اینکه چه ارتباطی بین برون گرایی افراد و مصرف سیگار دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر وجود دارد؟
ونهایتا چه ارتباطی بین برون گرایی افراد و عدم مصرف سیگار دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر وجود دارد؟
اهداف تحقیق:
تحقیق حاضر به علت ارتباط متغیر مصرف و یا عدم مصرف سیگار با درون گرایی و برون گرایی شخصیت و دارای اهداف گوناگون است که اهداف مهم و کلی به شرح زیر است:
۱- تبیین و شناخت افراد برون گرا در میان دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
۲- تبیین و شناخت افراد درون گرا در میان دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
۳- بررسی اتباط درون گرایی با مصرف سیگار در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
۴- بررسی ارتباط درون گرایی با عدم مصرف سیگار در میان دانشجویان دانشگاه آزاد سلامی واحد ابهر
۵- بررسی ارتباط برون گرایی با مصرف سیگار در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
۶- بررسی ارتباط برون گرایی با عدم مصرف سیگار در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
اهمیت و ضرورت تحقیق:
اگر جامعه جهانی امروز در تهیه پوشاک و غذا و تامین شغل و مسکن و امنیت و بهداشت و تعلیم و تربیت برای ساکنان کره ی زمین دچار مشکل شده است و اگر این ادعا که نوع علاقه به شغل آینده می تواند باعث کارآمدی خانواده و موفقیت فرزندان و پیشرفت جامعه قرار گیرد.

و اگر این فرضیه که در اثر افزایش جمعیت و کاهش ذخایر طبیعی بشر به دنبال راه های جدید تولید محصولات و چند برابرکردن آنها در واحد سطح است.و اگرامروزه میلیاردها دلار صرف مبارزه با ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی می شود.
و اگر قبول نماییم که مصرف سیگار مادر اعتیاد همیشه در کمین جوانان و نوجوانان قرار

دارد.
و از طرف دیگر بپذیریم که افراد دارای شخصیت درون گرا و برون گرایی هستند و هر کدام از این دو گروه دارای علایق و نگرش ها و تمایلات و استعداد ها در زمینه های مصرف غذایی و نوع شغل ها و ورزش ها و تعلیم و تربیت و حتی انتخاب مسکن و بهداشت و امنیت هستند.
آیا کشف ارتباط این دو مقوله نمی تواند میلیاردها دلار به بودجه جهانی کمک کند؟
آیا شناخت افراد درون گرا و برون گرا ما را در تامین مایحتاج زندگی آان به تناسب تعداد و شدت درونگرایی رهنمون نمی کند.
آیا شناخت افراد درون گرا و برون گرا در میان جامعه مسئولین را به تدارک اماکن ورزشی و تفریحی و فرهنگی متناسب رهنمون و یاری نمی کند؟
آیا شناخت افراد درون گرا و برون گرا در نوع خدمات آموزشی در مدارس و آموزشگاه ها و در پیشرفت تحصیل آنها کمک نمی کند؟
آیا کشف ارتباط افراد درون گرا به سیگاری بودن یا عدم تمایل به سیگار کشیدن مربیان و والدین و مسئولان را یاری نمی کند؟
آیا کشف ارتباط برون گرا به سیگاری بودن و یا عدم تمایل به سیگار کشیدن مربیان و والدین را یاری نمی کند؟
پاسخ همین سئوالات معدود کافی است که اهمیت و ضرورت مساله روشن گردد. هرچن

د این تحقیق فقط قصد بررسی سیگاری و یا عدم سیگاری در نزد افراد درون گرا و برون گرا را دارد که در جای خود بسیار اهمیت دارد ولی همین بررسی عامل های گوناگون دیگری را برای مسئولان و مجریان روشن می کند.
تعاریف مفهومی و عملیاتی:
برون گرایی: توجه و تعامل ارادی و رفتاری افراد به امور و اشیا و پدیده های خارج از خود در مقایسه با درو خود(سیاسی،علی اکبر ۱۳۷۱، ص ۸۲)

درون گرایی: آمادگی بیشتر فرد در کنترل رفتارها و پاسخ به محرک ها از ناحیه درون و حقایقی و ویژگی های فردی خود(سیاسی، علی اکبر ۱۳۷۱، ص۸۲)
شخصیت: مجموعه ای رفتارها و منش و خصوصیات و ویژگی های فردی که افراد را از دیگران متمایز می کند. (شفیع آبادی، عبد اله، ۱۳۸۴ ص۱۸۵)
متعادل: افرادی که دارای شخصیت میان درون گرایی و برون گرایی رادارند.
تعاریف عملیاتی: درون گرا: افرادی که در تست میشل گوکلن نمرات بالای ۳۵ بگیرند.
بـرون گــرا: افرادی که در تست میشل گوکلن نمرات زیر ۱۵ بگیرند.
افراد سیگاری: کسانیکه حتی روزانه یک نخ سیگار مصرف می کنند.
عدم سیگاری: کسانیکه سالانه زیر ۱۰ نخ سیگار مصرف می کنند.
ارتباط درون گرایی و برون گرایی شخصیت افراد با مصرف یا عدم مصرف سیگار:
تا به حال هیچ تحقیق وگزارش خاصی درباره ی میزان سیگاری یا عدم سیگاری بودن درون گراها و یا برون گرا ها گزارش و ثابت نشده است.
اما بعضی از تحقیقات در مورد اعتیاد نشان می دهد که افراد درون گرا تمایل شدیدی به اعتیاد دارند.
زیرا برای مقابله با مشکلات و مصائب راهکارهای بیرونی و مشارکتی و عملکردی را جست و جو نمی کنند، بلکه در خود فرو می برند و این در خود فرو رفتن و احتمالا ناکامی در مورد مشکلات آنها را به سوی اعتیاد می کشاند و این اصل شاید در مورد سیگار نیز صادق باشد که در فصل چهارم روشن گردیده است.
واینکه با مراجعه به سایت های روانشناسی و شخصیت درون و برون گرایی افراد و نیز مصرف مواد مخدر و سیگار تحقیق و پژوهش قابل ارائه ای به دست نیامد، اما در تحقیق گسترده هدایت الله ستوده در جامعه شناسی انحرافات درون گرایی و عدم مشارکت افراد و … تا حدی ارتباط درون گرایی و اعتیاد گزارش شده است.(ستوده، هدایت الله، ۱۳۷۹، ص۲۷۹)

 

پیشینه ی پژوهش

پدید آیی شخصیت
روش تحلیل عوامل تنها یکی از روش های پژوهشی-آن هم به یک معنا کورکورانه-است. پس منابع دیگری از شناخت برای تفسیر روانشناختی رضایت بخش عواملی که آشکار شده اند ضروری هستند. روش ژنتیک یا بررسی تحولی فرآیند های روانی که ما در این قسمت از آن سخن خواهیم گفت می تواند بسیار جالب باشد.
ضرورتی ندارد که به تفصیل سودمندی پژوهش های ژنتیک را در بررسی شخصیت توجیه کنیم.بجاست امیدوار باشیم که در مراحل زودرس، پاره ای از ویژگی های ساخت، آسان تر قابل کشف باشند و پدیدآئی رفتار بتواند تشکیل مهم ترین ساخت ها را آشکار سازد.
مقصود ما بنا کردن یک نظریه منسجم تحول شخصیت نیست، بلکه تنها معرفی داده هایی است که زیاد متعدد هم نیست، اما نشانه هایی از ساخت شخصیت به دست میدهد.
جمع بدی نکات در آغاز
نخستین مساله ای که مطرح می شود طبیعتا مساله ی لحظه پدیدار شدن «شخصیت» است. اما پاسخ به چنین سوالی مستلزم آن است که قبلا تعریفی یا ضابطه ای برای شخصیت داده باشیم و همانطور که پیاژه این مورد رادر مورد هوش نشان داده است، مساله بیشتر تجسم رفتارها و ساخت هایی است که بر مبنای آنها توحل ترسیم یک تحول مداوم یا اشکال نهایی شخصیت امکان پذیر باشد. در این معنا، و از آنجا که شخصیت متضمن فردیت است، پس می توان از خود پرسید از چه زمانی تفاوت های فردی را می توان ملاحظه کرد. اما در اینجا باز هم باید بدانیم از چه تفاوت هایی می خواهیم صحبت کنیم. آیا تفاوت های قد، وزن و بسیاری از ویژگی های فیزیولوژیک دیگر، تفاوت های شخصیت را آشکار می سازد یا پیش در آمدی می کشد یا خیالبافی می کند.چه برونی هنگامی که با دیگری سخن می گوید، از او چیزی می پرسد یا به او پاسخی می دهد؛ و همچنین مانند هنگامی که با چیزی خود را مشغول می دارد، ملا کلیدی انداخته قفلی را باز می کند یا ماشینی را به راه می اندازد.
این فعالیت های مستمر با یکدیگر بستگی و ارتباط دارند و ممکن است بر روی هم سوار شوند یا با هم تعارض داشته باشند، مانند فعالیت هایی که هنگام صرف غذا و در حال ش

 

نیدن موسیقی رادیو و گفتگوی همسر و امر و نهی فرزندان که مشغول صرف غذا هستند … جریان دارد. فعالیت هایی را که با یکدیگر ارتباط دارند می توان یک وره ی عمل نامید. دوره ی عمل ممکن است کوتاه یا دراز باشد. مثلا مربوط به یک شب نشینی و صحبت با دوستان باشد، یا مربوط به یک دوره نظام وظیفه یا یک دروه تحصیلی در دانشکده. در صورت اخیر گاه پیش می آید که واحد عمل دارای یک هدف نهایی است و وصول ب آن مستلزم چندین سال دروره ی عمل و چندین سال صرف وقت است. مثلا هدف نهایی جوانی ممکن است رسیدن به مقام دکتری در یی از رشته های علوم باشد. در این صورت فعالیت هایی که دروه ی عمل را تشکیل می دهند با نظم و ترتیب خاص و طبق برنامه و نقشه های معین صورت می گیرند. چنانکه برای دانشجویی که صالب دکتری است، توفیق در امتحانات و دریافت درجات لیسانس و فوق لیسانس هدف هایی مقدماتی و مسائل ضروری نیل به هدف نهایی او خواهند بود. البته در ضمن عمل ممکن است مشکلاتی پیش بیاید- مانند بیماری یا نقصان وسائل مادی با پیش آمد احتمالی ازدواج- که تجدید نظر در برنامه و در نقشه و طرح اصلی را ایجاب نماید و فعالیت های مربوط را دگرگون سازد. فعالیت هایی که سسله وار یک واحد عمل را تشکیل می دهند گاهی چنان با یکدیگر ارتباط و بستگی دارد که فهم یکی از کوچکترین آنها بدون اطلاع از سایر فعالیت ها میسر نخواهد بود.
آدمی در جریان پیشرفت واحد عمل دچار تغییراتی می شود، مثلا بر معلوماتش بر تجاربش، بر مهارتش می افزاید … و این امر در چگونگی جریان فعالیت های او که واحد عنل را تشکیل میی دهند تاثیری بسزا دارد. ماری برخلاف بسیاری از روان شناسان دیگر که درباره ی شخصیت نظریه هایی آورده اند برای مهارت و موفقیت آدمی اهمیت زیادی قائل است و این صفات را جزءمهمی از شخصیت او می داند.
باری،ماری بر پایه توضیاتی که درباره ی واحد عملی می دهد معتقد است که هیچ جزئی از رفتار آدمی را، یعنیهیچ فعالیتی از فعالیت های او را نمی توان درست تعبیر نمود و درباره ی آن اظهار نظر کرد مگر آنکه اولا جای آندر سلسله ی فعالیت های که واحد عمل را تشکیل می دهند تعیین نمود؛ ثانیا خصوصیات محیطی را که در آن محیط آن فعالیت صورت گرفته است به دقت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد.
توجیه و بیان رفتار آدمی به دقت میسر نیست مگر اینکه دو شرط فوق رعایت شوند:
اصل یکتایی.- ماری می گوید هر فردی از افراد بشر موجودی است یکتا، یعنی منحصر به فرد. هیچ کس دیگرهمانند او نبوده و نخواهد بود. از این رو او همیشه افراد معدودی را مورد مطالعه قرار می دهد تا مگر طبیعت پیچیده و متفاوت هریک از آنها را مکشوف بدارد. واری می گوید هر فعلی که از آدمی سر می زند از خود اثری در او باقی می گذارد، بر مهارت او می افزاید مقدمه ی اندیشه ای نو می شود، ایجاد محبت یا نفرت می کند، امیدی تازه پدید می آورد … خلاصه اینکه آدمی را دگرگون می سازد. چون«سایر افراد آدمی هم مانند او پیوسته در تغییر و تحول هستند، می توان گفت که در هر زمانی که او با یکی از آنها مواجه می شود، هم او، هم آن دیگری، دو فرد تازه ای هستند.»
ارتباط فعالیت های زیستی و روانی.- ماری درباره وابستگی فعالیت های روانی و زیستی به تاکید فراوان سخن گفته است. انسان از نظر ساختمان بدن و اعمال حیاطی، یعنی از نظر ز

یستی با حیوان فرقی ندارد. انگیزه ی رفتار او در درجه ی اول نیاز های زیستی اوست: نیاز به هوا، به آب ، به غذا، به تخلیه مدفوع و … پس از آن که این احتیاجات اولیه رفع گردیدف آدمی موجودی اجتماعی می شود و نیاز های دیگری پیدا می کند به شرحی که پیش از این بیان گردید.
ماری می گوید: «در تعریف شخصیت از نظر زیستی می توان گفت شخصیت عضوی است فرمانروا یا موسسسه عالی است از بدن، و به این اعتبار در مغز جای دارد.»
نکته ی دیگری که وابسته ی فعالیت های روانی و ارگانیزم رامی رساند، به کار افتادن اصل «کاهش تنیدگی» است که پاییه آلی و زیستی دارد.
از ارتباط و وابستگی کنش های بدن و عمل اعصاب از یک سوی، و فعالیت های روانی از سوی دیگر این نتیجه گرفته می شود که ناقص یا معیوب شدن قسمت از ارگانیزم که ارتباط با شخصیت دارد، یعنی مغز، سبب ضعف یا از بین رفتن شخصیت خواهد بود. از این رو تهی مغز یا کسی که در حال اغماء است یا مرده است شخصیت ندارد. مغز های سالم هم همه یکسان نیستند. مغزی که نیرو و توانایی بیشتری دارد از آن شخصیت با استعداد و عالیتری خواهد بود.
ماری رویهمین اصل معتقد است که نوع ساختمان سرشتی هر کسی در چگونگی تشکیل شخصیت او دارای تاثیر فراوان است.
برون گرائی و درون گرائی
یونگ آدمیان را بر حسب اینکه بیشتر متوجه عالم برون باشند یا عالمدرون به دو گروه تقسیم می کند. گروه اول را برون گرا و گروه دوم را درون گرا می خواند. پیش از یونگ دانشمندان دیگری هم

به این موضوع توجه داشته اند، ولی یونگ در این باب به تحقیق دقیق پرداخته و مطالب را به تفصیل بیان کرده است.
او تقسیم آدمیان را با این دو گروه ضمن روان درمانی و مطالعه بیماری های روانی صورت داده است. نخستین بار در سال ۱۹۱۳ میلادی در مقاله ای چنین می نویسد: وجود دو بیمار متضاد چون هیستری و شیزوفرنی، که اولی تقریبا به انحصار بر پایه برون گرائی استوار است و دومی بر پایه

ی درونگرائی، این فکر به ما می دهد که در حالت طبیعی و بهنجار هم ممکن است دو تیپ روانی، دو نوع شخصیت مربوط با این دو نوع توجه ذهنی وجود داشته باشد…».
پس از آن در تعریف یرون گرائی می گوید:«هنگامی که توجه به اشیاء و امور خارج چنان شدید باشد که افعال ارادی و سایر اهمال اساسی آدمی نتیجه ارزیابی ذهنی نباشدف بلکه معلول مناسبات امور و عوامل خارجی باشد، این وضع و حال،برون گرائی خوانده می شود، و وقتی این امر کسی را عادی گردد آن کس برون گرا نام می گیرد. برعکس آن است شخص درون گرا که غالب

ا متوجه عوامل ذهنی است و زیر نفوذ آنها قرار دارد. شک نیست که او شرایر و اوضاع و احوال خارجی را می بیند و لی در او عوامل و عناصر ذهنی برتری و مزیت دارند، و حاکم بر احوال و رفتار او هستند».
یونگ در کتابی که هفت سال بعد در ۱۹۲۵، زیر عنوان «تیپ های روانی» منتشر ساخت توضیحات بیشتری درباره ی نظر سابق خود می دهد، و از آن جمله درباره ی قطب نهایی دون گرائی که البته بیماری روانی است، می نویسد: درون گرا خود را از واقعیت خارجی به کلی مجزا می داند و نیروی خود را از یک سو برای دفاع مصرف می کند و از سوی دیگر برای اینکه برواقعیت خارجی تسلط بیابد و شخصیت خود را مسجل بدارد. اما آثار خرد کننده ی ناشی از واقعیت خارجی کوشش های او را خنثی می کند و امر خارج (واقعیت خارجی) همیشه بر او چیره می شود و نامطبوع ترین و با دوام ترین احساسات را در او به وجود می آورد. درون گرای کامل با کوشش های درونی که تا سر حد خستگی ادامه دارد می خواهد خود را «حفظ کند. باری این بیماری روانی صفت ممیزه اش از یک سوی انگیختگی (حساسیت) فراوان است، و از سوی دیگر خستگی زیاد و افسردگی مزمن است».
بنا بر این درون گرائی و برون گرائی اگر کامل باشد دو قطب مخالف خواهند بود و ما را در برابر دو شخصیت نابهنجار قرار می دهند که یکی مبتلا به شیزوفرنی است و دیگری هیستری. البته عده این گونه افراد بسیار اندک است و اکثریت مردمان میان این دوقطب نهایی قرار دارند؛ عده ای نزدیک تر به قطب نهایی درون گرائی و گروهی نزدیک تر به قطب نهایی برون گرائی هستند؛ عده ی کثیری هم هردو جنبه را به تعادل دارند، یعنی نمی توان گفت کدام جنبه برون گرائی و درون گرائی در آنها غلبه دارد. شکل بالا این معنی را مجسم می سازد.
البته هر کس در جریان زندگی روزانه اش گاه برون گرا و گاه درون گرا است، یعنی گاه متوجه محیط خارج و گاه در خود فرو می رود و به پیرامون خود التفات ندارد.ممکن است شما یکی از روزها که از خانه بیرون آمده ایدو پیاده عازم محل کار خود هستید در عرض راه اشخاص مختلفی را که از نزدیکی شما می گذرند و وسائط نقلیه وساختمان ها را به خوبی ببینید و آواز ها و گفت و گو ها و صدا های مختلف را بشنوید، چنان چه از نزدیک پمپ بنزین یا از محلی که در آن کباب می پذند بگذرید، بوی نفت و بنزین یا بوی کباب را حس کنید… و در تمام این مدت گتارو رفتار شما بیشتر زیر نفوذ مشهود اتنان قرار گیرد و ارزش های ذهنی و درونی تحت الشعاع باشند. روز دیگر که از همان راه به محل کار خود می روید ممکن است چنان در خود فرو رفته باشید که تقریبا هیچ چیز ر

ا نه ببینید و نه بشنوید…و در این حال اگر چیزی بگوئید یا عملی انجام دهید محرک های شما عوامل درونی (احساسات عاطفی،افکار ، آرمان های شخصی…) باشند. شما در روز اول در تمام مدت راه برون گرا و در روز دوم درون گرا بوده اند. هر کسی در عرض روز گاه برون گرا و گاه درون گرا است. پاره ای اشخاص به یکی از این دو حالت خو گرفته و بیشتر اوقات خود را در آن حالت می گذرانند و از این رو برون گرائی یا درون گرائی صفت ممیزه ی آنها گردیده است، و این صفن چه برون گرا گفتار و رفتارش تابع شرایطو روابط امور خارج است و افکار و عواطف… خود را با آنها منطبق می سازد، در صورتی که درون گرا امور خارج را توسط ذهن خود ارزیابی می کند و با محتویات آن مطابقت می دهد. به عبارت دیگر برون گرا درنوعی بی خبری از خویشتن زندگی می کند و نظر را به خارج متوجه می سازد. او اعتنائی به انگیزه های روانی، به مسائل فلسفی، حتی به تفات پیدا نکند و غافل ازعلائم آنها ناگهان از پای در آید.
درون گرا درست نقطه مقابل برون گرا است: توجهش به درون خود است و از آنچه در خارج می گذرد غفلت دارد.
صفاتی که با برون گرائی و درون گرائی همبستگی دارند و در زیر شرح داده می شوند، مبین و موید تعریفی هستند که از این دو حالت روانی شده است.
الف- برون گرایان مردمی خون گرم، زود آشنا، اهل معاشرت و گفت و شنود هستند؛ به آنچه دیده و شنیده می شود و به طور کلی به آن چه محسوس با ابه اصطلاح «قابل لمس است» توجه و علاقه دارند؛ به سیر آفاق و انفس می پردازند؛ به اشخاص و اشیاء به آسانی دل می بندند و به آسانی هم دل بر می کنند. عمل رادوست می دارند و به سرعت و سهولت عزم می کنند و تصمیم می گیرند. باری در زمان حال زندگی می کنند و برای دارائی خود و پیروزی های اجتماعی خود ارزش قائلند. چندان پایبند به وای به عهد و اصول نیستند.
ب- درون گرایان بر عکس دیر آشنا، مردم گریز محافظه کار و خیال پرورند؛ به دیگران به نظر احتیاط و احیانا بدگمانی می نگرند. به آنچه نا آشکار است، به نیروهای نامرئی و بنوامیس طبیعت علاقه نشان می دهند. بیشتر اهل نظرندتا اهل عمل. بیشتر می اندیشند و برای آینده نقشه می کشند. پیش از عزم و تصمیم مدتی از خود تردید نشان می دهند. به اشخاص و اشیاء دیر دلم

ی بندند ولیدر دلبستگی و وفای به عهد پایدار هستند و به اصول و موازین احترام می گذارند.
روان شناسان از برون گرائی و درون گرائی تعریف های متعدد دیگری کرده اند که پاره ای ار آنها را آیزنک در کتاب خود به نام «حدودشخصیت» آورده است.
در همه این تعریف ها در باره چندنکته زیر توافق حاصل است:
۱- درون گرا دیدگاهش بیشتر درونی و ذهنی است و برون گرا بیشتر عینی و خارجی.
۲- برونگرا درجه فعالیت عملی عالی تری دارد
۳- درون گرا آمادگی بیشتری برای خود داری و تسلط بر نفس از خود نشان می دهد، و برون گرا آمادگی بیشتری برای نداشتن این خود داری و عدم تسلط بر نفس از خود ظاهر می سازد.

کنش های روانی.- کنش ها یا فعالیت های روانی را یونگ چهارنوع می داند:
احساس عادی، اندیشه، احساس عاطفی و بینش درونی … آدمی با «احساس عادی» امور واقعی عالم خارج را آنچناکه حواسش اجازه می دهند مستقیما احساس میکند ، یا در عیاب آن امور آنها را به تصور می آورد؛ با اندیشه می خواهد ماهیت عالم و ماهیت خویشتن را درک کند، پس به استدلال می پردازند؛ با احساس عاطفی ارزش چیز هارا در می یابد و در نتیجه وی را حالات انفعالی، مانند شادی یا غم، رغبت یا نفرت، مهر یا کین، ترس، خشم و جز آن عارض می گردد؛ و با بینش درونی گرایش دارد به اینکه، قطع نظر از احساسات و افکار و واقعیات ، از راه مکاشفه به درک امور بپردازد و به کنه آنها پی ببرد.
این چهار فعالیت یا کنش روانی همیشه و در همه ی افراد به یک درجه از شدت و قوت نیستند، بلکه معمولا یکی از آنها شدت بیشتری دارد و در خود آگاه نقش موثرتری ایفا می کند و از این رو آن را کنش مسلط می خوانیم.از سه کنش دیگر، آن را که شدتش از همه کمتر است کنش ضعیف می نامیم. این کنش واپس زده است و در ناخودآگاه جای دارد و در خیال بافی ها و رویاها نمایان می گردد.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
word قابل ویرایش - قیمت 12700 تومان در 78 صفحه
127,000 ریال – خرید و دانلود
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد