بخشی از مقاله

چکیده

تازه ترین تقابل آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران بکارگیری جنگ تمام عیار اقتصادی،روانی با ابزارخروج از برجام وبازگشت تحریم های اقتصادی وپشتیبانی هدفمند رسانه ای است.وظیفه اصلی رسانه ها انعکاس اخبار وقایع جهان با رعایت اصل دسترسی آزاد مردم به اطلاعات است. اما غالبا بسیاری از رسانه ها با اتخاذ سیاستهای خاص به دنبال مقوله بندی و معنا بخشی تصنعی به رویدادها و وقایع در جهت مورد نظر خود هستند. شبکه صدای آمریکا نیز با جمع آوری ،گزینش وانتشار اخبار مربوط به کارآیی تحریم های آمریکا ، بزرگ نمایی مشکلات اقتصادی و القای بحران اقتصادی لاینحل در ایران به دنبال انتقال معانی غیر واقعی به مخاطب می باشد.

متون مورد مورد تحلیل قرار گرفته در این پژوهش ، 30 خبر سایت شبکه صدای آمریکا در بازه زمانی 1 فروردین 1397 تا 13 آبان 1397 می باشد. خبرهای مورد پژوهش بصورت نمونه گیری هدفمند انتخاب وتحلیل محتوا شده اند. موضوع محوری اخبار برگزیده، جنگ اقتصادی آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران در قالب پوشش خبری بازگشت تحریم های اقتصادی آمریکا می باشد.

روش پژوهش ، ترکیبی ازروش تحلیل محتوای موریس دوورژه و رهیافت تفسیری مبتنی بر رویکرد تحلیل گفتمان ون دایک است. یا فته های پژوهش نشان می دهد که گردانندگان این شبکه چگونه بوسیله بار معنایی دادن به بخشهایی از خبر های اقتصادی، پیام کارآیی کامل تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران را به مخاطب القاء می نمایند. و سعی در شکل دهی به گفتمان سیاسی خاص مورد نظر خود نزد افکار عمومی ایران را دارند.

مقدمه

جدیدترین راهبرد استکبار جهانی با رهبری آمریکا علیه انقلاب اسلامی جنگ تمام عیار اقتصادی است ، که همزمان با این تقابل اقتصادی جهت اثرگذاری هر چه بیشتر آن ، پیوست رسانه ای گسترده ای را بکار برده است. اتخاذ این راهبرد با عناوینی از قبیل گزنده ترین تحریم های اقتصادی و فشار حداکثری بر انقلاب اسلامی، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی این انقلاب با این هدف صورت گرفته است که ثمره این چهل سال برای مردم ایران وملت های مستضعف منطقه وجهان ، بحران های اقتصادی و اجتماعی ونگرانی نسبت به وضعیت آینده اقتصادی ایران معرفی گردد.

زندگی در عصر حاضر زندگی همراه با رسانه های گوناگون شنیداری ودیدار ی است. رسانه ها بدلیل حضور برجسته و گسترده در میان همه اقشار جامعه، با تاثیر تدریجی بر اذهان مخاطبین و شکل دهی به افکار عمومی به نهادهایی گفتمان ساز تبدیل شده اند. رسا نه ها با بکارگیری شیوه های متنوع انتقال پیام همزمان با ارایه صرف اخبار و رویدادها ، به صورت عیان وآشکار و ودر بسیاری از موارد به شیوه های نهان وضمنی ، نقش گفتمان ساز را بازی میکنند.

دولت های امروزی بدلیل همین نفوذ وگستره وسیع رسانه ،همزمان با اجرای سیاست وراهبردهای خود بر استفاده از گفتمان سازی رسانه ای تاکیدی ویژه دارند.رسانه های آمریکا ودولت های همسو با آن در راستای حداکثرنمودن تاثیر بازگشت تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران ، از انواع شیوه ها وفنون رسانه ای برای تاثیر دلخواه بر روی اذهان مخاطبان استفاده میکنند. یکی از مهمترین رسانه ها در این حوزه ، شبکه فارسی زبان صدای آمریکا است. که نقشی محوری در حمایت خبری وتبلیغی از راهبرد جدید اقتصادی آمریکا علیه ایران دارد.

در دهه های اخیر با پیشرفت نرم افزاری وسخت افزاری در حوزه رسانه ها، شیوه ها ومتون پیچیده ای در ارایه محتوا بکار می برند. بگونه ای که پژوهشگران دیگر مانند گذشته قادر نیستندبا تحلیل محتوای صرف و بررسی لایه های ظاهری و سطحی خبر ، اهداف و مقاصد گردانندگان رسانه ها را آشکار سازند.یکی از رهیافت های پؤوهشی که متناسب با پیچیدگی های امروزه فنون رسانه ای است وراهی است برای عبور از لایه های ظاهری و سطحی محتوای رسانه و پی بردن به لایه های پنهان سیاستگذاری های آن، "تحلیل گفتمان"است .

طرح مساله : واژه ها ، اصطلاحات وجملاتی که در محتوای رسانه ها برای بیان اخبار و رویدادها و واقعیت ها بکار گرفته می شوند در قالب گسترده تر گفتمان رهبران سیاسی نظام های سیاسی کشورهای مربوطه معنا می یابند. این محتواهای رسانه ای با درجات مختلف و در سطوح گوناگونی با قدرت سیاسی ارتباط مستحکمی داشته و از مجرای این رسانه هاست که پیام مورد نظر صاحبان قدرت سیاسی به مخاطبین ارسال میگردد. محصول فرآیند پردازش این دریافت های رسانه ای توسط مخاطبین "ساخت واقعیت" در ذهن مخاطب است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید