بخشی از مقاله

چکیده

»نظام جمهوری اسلامی ایران«، بارقهای از امتداد تاریخی »انقلاب اسلامی« است و در قرنی درخشیده که استکبار با تمام توان خود و مبتنی بر تمدن نوظهورش، در صدد است تا سلطهی خود را کامل کند، عصری که استکبار تاب هیچ حرکتی در مقابل او جریان تاریخی خود را ندارد. »نظام جمهوری اسلامی«، که نور امید در نگاه مظلومان جهان تابیده، همواره مورد کینهتوزی و دشمنی نظام سلطه بوده است.  لازمه »تناسب دفاع و هجوم« این است که ما در برابر »هجوم تمدنی« نظام سلطه، به دفاع خط سیر انقلاب اسلامی در بنیادیترین لایهها، یعنی لایهی تمدنی بپردازیم. »دفاع تمدنی از انقلاب اسلامی« مستلزم »اقتدار«ی است که در هماهنگی »علم، قدرت و ثروت« با »اصول ایمانی« پدید می- آید. برای دستیابی به این مجموعه هماهنگ، باید »علم و فناوری« با تفکر الهی تسخیر شود.

.1  مقدمه

»نظام جمهوری اسلامی ایران« ، که بارقهای از امتداد تاریخی »انقلاب اسلامی« است، میتواند به امداد الهی، طلیعهدار راهی نو به سوی تمدنی جدید باشد. تمدنی که دنیا و آخرت را در کنار یکدیگر ببینید و آبادانی دنیا را در جهت آبادانی آخرت قرار دهد. به یقین، این راه نو،دشمنیِ کسانی را کهاز دنیا پُر شده - مَلَأ: در اصطلاح قرآنی - 1 و به زمین چسبیدهاند 2، برخواهد انگیخت. » نظام جمهوری اسلامی «، در عین حال که مانند موجودی زنده و پوینده پیش میرود، باید بتواند آفتها و آسیبها را بشناسد و در برابر دشمنیها از خود »دفاع« کند، »دفاع، جزیی از هویت یک ملت زنده است[55] - «، خامنهای، .3 - 68 "دفاع" در عنوان مقاله پیش رو، معنایی انفعالی ندارد، "دفاع" مفهومی مثبت و جامع است که در دل خود جهاد و مبارزه را هم دارد.

مقام معظم رهبری مدظلهالعالی میفرمایند: »جهاد ابتدایی، واجب کفایی است... جهاد دفاعی که اظهر مصادیق دفاع هم هست، واجب عینی است[54] - «، خامنهای، . - 69 از سوی دیگر، »معیار جهاد، شمشیر و میدان جنگ نیست. معیار جهاد، همان چیزی است که امروز در زبان فارسی در کلمهی "مبارزه" وجود دارد... مبارزه، در آنجا که دشمن نیست، معنا ندارد. پس، جهاد متقوم بر این دو رکن است: یکی اینکه در آن جد و جهد باشد؛ دیگر اینکه در مقابل دشمن باشد[40] - «، خامنهای، . - 73 بنابراین، وقتی که درباره » دفاع تمدنی« سخن میگوییم، همین معنای عام دفاع که »اظهر مصادیق آن، جهاد دفاعی« است، مدنظر قرار گرفته است.

»دفاع«، ابعاد و لایههای گوناگونی میتواند داشته باشد. روزی که میدانهای هجوم، محل تاخت و تاز اسبها بود، فراهم آوردن اسبهای تیزتک و سوارکاران ورزیده و تیراندازان ماهر اسباب دفاع بودند. روزی هم که دشمن از دور دستها به ما هجوم میآورد، فراهم آوردن موشکهای مخرب، دقیق و دوربرد، امکان »دفاع موشکی« را فراهم میآورد. در عصری که با »انفجار اطلاعات5 « روبروایم و »مهندسی افکار عمومی و آمادهسازی و همراه کردن آن[21] - «، خامنهای، 6 - 88 بخش مهمی از نقشه هر هجومی را تشکیل میدهد، مسلماً با لایههای عمیقتری از هجوم و دفاع مواجه خواهیم بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید