بخشی از مقاله

چکیده
یکی از ابزارهای تجزیه و تحلیل صورتهای مالی استفاده و به کارگیری ترکیب دارائیها در ارزیابی قیمت سهام شرکتها است. در این پژوهش ما به دنبال رابطه بین این ترکیب ها و قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هستیم . این پژوهش از لحاظ روش یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی محسوب می شود. جامعهآماری این پژوهش از میان شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و از کل جامعه به جای نمونه گیری استفاده شده استدر این پژوهش از روش همبستگی پیرسون ر ابطه بین ترکیب دارائی ها و قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران سنجیده می شود.. نتایج نشان می دهد رابطه معنی داری بین ترکیب دارائیهای جاری، دارائیهای ثابت، دارائیها و قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار وجود ندارد بنابراین نتیجه می گیریم که نمی توان با استفاده از ترکیب دارائیها قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را تعیین کرد.

کلمات کلیدی: ترکیب دارائیهای جاری، ترکیب دارائیهای بلندمدت، قیمت سهام.

مقدمه
لزوم پرشتاب و تسهیل در شناسایی د قیق و تبیین و تعریف مسائل و جمع آوری اطلاعات و ارزیابی آن ها و گزینش مناسب ترین راه حل در فرآیند تصمیم گیری، موجب گردید تا در این ارتباط، علوم و فنون گوناگونی از نظر کمی و کیفی گسترش یابند . در این راستا، شاهد رشد شتابان در علوم و فنونی که ابزار پاسخگویی به نیازهای تصمیم گیران را فراهم نماید، بوده و در آینده نیز خواهیم بود . بدین لحاظ تصمیم گیری مالی نسبت به گذشته اهمیت بیشتری یافته است . صورتهای مالی محصول اصلی گزارشگری مالی و ابزار اصلی انتقال اطلاعات حسابداری به افراد برون از سازمان می باشد. گزارشگری مالی باید اطلاعات لازم درباره منابع اقتصادی، تعهدات وحقوق صاحبان سرمایه را فراهم نماید .این اطلاعات به مدیر ان، سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و سایر اشخاص مربوط در زمینه شناسایی نقاط ضعف و قوت واحد تجاری، سنجش نقدینگی، توانایی پرداخت دیون و ارزیابی عملکرد واحد تجاری کمک مینماید - نیکو مرام، هاشم و همکاران، سال از سوی دیگر مجموعه تصمیم گیرندگان مرتبط با واحد تجاری علاقمند به ارزیابی و تحلیل فعالیتهای مالی واحد تجاری هستند.

این مجموعه تلاش دارند که داده های مالی و غیر مالی در دسترس را به گونه ای تحلیل کنند که آن ها را در تصمیم گیری صحیح یاری دهند و ریسک تصمیمگیریشان را به کمینه برساند . ترکیب دارائیها یکی از ابزارهای ارزیابی شرکت ها توسط سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان و همچنین ابزاری برای مدیریت به منظور ارزیابی وضعیت موجود و همچنین پیش بینی وضعیت آتی واحد تجاری می باشند. در این پژوهش با استفاده از رابطه بین ترکیب دارائیها و قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برآنیم تا استفاده کنندگان را در اخذ تصمیمات بهینهتر یاری نماییم . سرمایهگذاران نیاز به ابزارهایی دارند تا از راه آن اقدام به خرید سهامی نمایند که انتظار دریافت سود و کسب بازده از سهام را برای سنوات آتی داشته باشند .

بنابراین صاحبان سرمایه، سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و سایر گروهها برای کسب اطلاعات بیشتر و اطمینان خاطر از وضعیت مالی شرکت ها به اطلاعات ارائه شده از سوی تحلیل گران مالی و بازارهای سرمایه اتکاء کردند . معمولا با مطالعه و بررسی وضعیت و عملکرد گذشته و حال شرکت می توان روند آتی فعالیت های شرکت را پیش بینی نمود - حسابرس، ٌََْ: ٍُ - . استفاده کنندگان و سرمایه گذاران برای تصمیم گیری به اطلاعات نیازمند هستند و این نوع اطلاعات می تواند از طریق صورت های مالی که یکی از منابع تأمینکننده نیازهای سرمایهگذاران و استفادهکنندگان است برآورده شود. تجزیه وتحلیل کنندگان صورتهای مالی با استفاده از اطلاعات مندرج در صورت های مالی شرکتها، قدرت تصمیمگیری خود را افزایش می دهند. یکی از ابزارهای تجزیه وتحلیل صورت های مالی استفاده و به کارگیری ترکیب دارائی ها در ارزیابی قیمتسهام شرکت ها است - مکرمی،ٌَُْ - .

ترکیب دارائیها اعم از دارائی های جاری و دارائی های بلندمدت موضوعی است که در سال های اخیر به خصوص بعد از رسوایی های مالی مورد توجه بسیاری از مدیران مالی قرار گرفته است، اهمیت این موضوع تا حدی است که بیشترین وقت مدیریت مالی صرف ترکیب دارائی    های جاری اعم از موجودی نقد، اوراق بهادار، حساب  های دریافتنی و موجودی ها میشود. اعمال مدیریت بر دارائی های جاری در مقایسه با اموال ماشین آلات و تجهیزات از جهاتی توجه بیشتری را ایجاب میکند. میزان سرمایهگذاری در هر یک از انواع دارائیهای جاری روزانه تغییر میکند و مدیران مالی باید به طور مستمر و پویا میزان این سرمایهگذاریها را مورد بررسی قرار دهند و  از مطلوب بوده ترکیب این دارائی ها اطمینان حاصل نمایند سوء مدیریت در ادا ره این دارائی ها میتواند هزینه های قابل توجهی داشته را در بر داشته باشد  . سرمایه گذاری بیش از حد در این دارائی ها منابع محدود واحد انتفاعی را که احتمالاًً می تواند در موارد سود آورتر مورد استفاده قرار گیرد به خود اختصاص می دهد که موجب تحمل هزینه فرصت از دست رف ته خواهد شد.

از سوی دیگر سرمایه گذاری کمتر از حد لازم در دارائیهای جاری نیز می تواند پرهزینه باشد. نگهداری موجودی ها به میزان ناکافی موجب از دست رفتن فروش و نارضایتی مشتریان خواهد شد. به طور کلی افزایش سرمایه گذاری در دارائیهای جاری میزان ریسک را پائین می آورد و به تبع آن بازده را نیز پایین می آورد. و افزایش سرمایه گذاری در دارائیهای بلند مدت میزان ریسک ر ا بالا برده و به تبع آن بازده نیز بالا می رود. بنابراین مدیریت مالی شرکت باید ترکیب مناسب از دارائیها را بکارگیرد . علاوه بر این، موضوع قیمت سهام از اساسیترین موارد مطرح در بازار سرمایه ایران می باشد . در سازمان بورس اوراق بهادار نوسا نهای قیمت سهام و تصمیم به سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده را شاهد هستیم، قیمت سهام یکی از عوامل مهم بازده سرمایه گذاران در سهام شرکت ها می باشد.

ترکیب نامناسب دارائی ها می تواند سودآوری شرکت را به خطر بیندازد و در پاره ای از موارد به ورشکست شدن شرکت ها بینجامد. در این پژوهش ما به دنبال رابطه بین این ترکیب ها و قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هستیم - استانداردهای حسابداری ایران،ٌٌََ - . هر پژوهشی برای دستیابی به هدف ویژه ای صورت می گیرد. که این هدف خود را در قالب مسأله پژوهش نمودا   ر می سازد و از راه بیان آن آشکار می  شود - خاکی،غلامرضا،سالٌََُ - . هدف اصلی این پژوهش تعیین قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده ترکیب دارائیها میباشد. در این پژوهش برای رسیدن به هدف اصلی پژوهش اهداف به صورت زیر بیان میشوند: محاسبه ترکیب دارائیهای جاری برای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. ٍ- محاسبه ترکیب دارائیهای بلندمدت برای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.

 بررسی رابطه بین ترکیب دارائیهای جاری و قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. ُ- بررسی رابطه بین ترکیب دارائیهای بلندمدت و قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. ِ- تعیین قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از ترکیب دارائیها.
در این پژوهش برای پاسخگویی به پرسش اصلی پژوهش سه فرضیه به شرح زیر تدوین شده است :بین ترکیب دارائیهای جاری و قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار رابطه معناداری وجود دارد.
 بین ترکیب دارائیهای بلندمدت و قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار رابطه معناداری وجود دارد. َ. امکان تعیین قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با استفاده از ترکیب دارائیها وجود دارد.

پیشینه ی پژوهش
نوریان  به بررسی رابطه ترکیب دارایی های جاری با قیمت سهام پرداخت و نتیجه تحقیق این بود که بازار سهام نسبت به نحوه ترکیب داراییهای جاری با توجه به تاثیر درجه نقدینگی داراییهای جاری و زمان باز پرداخت بدهیهای جاری از خود واکنش نشان میدهد. همچنین برای سهامداران تحلیلگران مالی این موضوع که چه مقدار از داراییهای شرکت در داراییهای جاری حبس یا سرمایهگذاری میشود اهمیت دارد لیکن اهمیتی که بر کمیت دارایی های جاری داده می شود بی حد و حصر نیست و دامنه معقولی از دارایی های جاری برای سهامداران مطلوب است.

ادیب در تحقیق خود با عنوان بررسی رابطه بلندمدت بین قیمت سهام، تورم و رشد اقتصادی با استفاده از الگوهای  VAR و ECM براساس نتایج حاصله هر سه متغیر  قیمت سهام،تورم و رشد اقتصادی  در سطح ایستا بوده و همگرایی آنها نیز با بدست آمدن سه معادله همگرایی مورد تائید قرار گرفت.مردکی قشمی،در تحقیق خود به بررسی رابطه بین تغییرات قیمت سهام و نسبت های مالی پرداختند و نتایج نشان می دهد که بین تغییرات قیمت با تغییرات در نبستهای مالی رابطه معنیداری وجود دارد.

روش شناسی پژوهش
این پژوهش از لحاظ روش یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی محسوب میشود. اجرای پژوهش به صورت قیاسی-استقرایی صورت پذیرفته است. پیشینه و چارچوب نظری آن از راه مطالعات کتابخانه ای، اینترنت و مقالات در راستای قیاسی بوده و جمع آوری اطلاعات برای اثبات یا رد فرضیهها به صورت استقرایی است. در این پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون رابطه بین ترکیب دارائیها و قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران سنجیده می شود و در صورت معنادار بودن رابطه با استفاده از روش های رگرسیون از ترکیب دارائی ها جهت تعیین قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده خواهد شد.

به علت عدم دسترسی به اطلاعات دقیق صورت های مالی شرکتهای خارج از بورس اوراق بهادار، جامعه آماری این پژوهش از میان شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار گزینش شده است . بدین ترتیب کلیه شرکت های عضو جامعه آماری که دا رای شرایط زیر بوده اند در جامعهآماری لحاظ شدهاند: قبل از سالٌََُ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشند. صورتهای مالی خود را در دوره زمانیٌََُ لغایت ٌَََبه بورس ارائه کرده باشند. َ. شرکتهای جامعه آماری جزء بانکها، موسسات مالی و سرمایهگذاری نباشند. بر این اساس جامعه آماری شامل ٌٍَ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد. که از تمامی اطلاعات مالی آن ها در این پژوهش استفاده شده است همچنین به علت دسترسی به اطلاعات شرکتهای گزینش شده، از کل جامعه - به جای نمونه گیری - استفاده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید