بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سرمایه و کیفیت گزارش گری مالی در بورس و اوراق بهادار پرداخته شده است. این پژوهش توصیفی و از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل66 شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار کرمانشاه می باشد. در این پژوهش فرض شده است که کیفیت گزارش گری مالی می تواند ساختار سرمایه را افزایش دهد.بنابراین فرضیات آن با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون و با استفاده از نرم افزار آماری spss-21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . نتایج نشان داد که یک رابطه مثبت بین کیفیت گزارش گری مالی و ساختار سرمایه وجود دارد.همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به شیوه همزمان نشان داد که کیفیت گزارش گری مالی ساختار سرمایه را پیش بینی می کند.

مقدمه

شرکت ها به عنوان واحد های اقتصادی ، همواره به دنبال سود اوری و دست یابی به ثروت بیشتر می باشند . به دلایل مختلفی که مهمترین انها جدایی مالکیت از مدیریت می باشد . شرکت ها علاوه بر وظیفه انجام فعالیت اقتصادی ، وظیفه پاسخگویی به افراد بیرون از شرکت را نیز بر عهده دارند . کاراترین شکل پاسخگویی بر اساس شواهد تجربی، گزارشگری مالی می باشد. بنابراین به نظر می رسد که شرکت ها نه تنها وظیفه انجام فعایت های اقتصادی را بر دوش خود دارند ، بلکه مجبور به گزارشگری در مورد نتایج فعالیت خود می باشند و به همان میزانی که انتظار می رود در انجام فعالیت اقتصادی ، سعی در کاهش هزینه ها و درآمد های خود داشته باشند ، تلاش می کنند گزارشگری مالی خود را در جهتی هدایت نمایند که تفسیر استفاده کنندگان از صورت های مالی موجب انتقال ثروت به خارج از کشور نشود.

یکی از پیش شرط های بنیادی برای کسب اطمینان سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان در جهت فعایت های سازنده اقتصادی اقتصادی ، تهیه و ارائه اطلاعاتی است . که در انجام تصمیم گیری های مالی و اقتصادی سودمند واقع شود . وجود مکانیزم هایی برای اطمینان دادن به سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان ، نسبت به کیفیت اطلاعات مالی ، با اهدافی همچون تخصیص بهینه سرمایه ضروری است . - احمدی، - 1386 کیفیت گزارش گری مالی از جمله موضوعاتی است که در سال های اخیر بخش وسیعی از تحقیقات در مدیریت مالی و حسابداری را به خود اختصاص داده است.

در این تحقیقات اثرات کیفیت گزارش گری مالی با استفاده از معیارهای متفاوت و نیز بر ابعاد مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  این اثرات عمدتاَ بر مبنای تئوری عدم تقارن اطلاعاتی و رابطه نمایندگی تجزیه و تحلیل شده اند. براساس مبانی نظری، افزایش کیفیت گزارش گری مالی اثرات مطلوبی در سرمایه گذاری و هدایت منابع مالی در جهت توسعه اقتصادی دارد و تا حدودی عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش و مسائل نمایندگی را حل می نماید.

یکی از منابع عمده تامین مالی، بانکها می باشند و انها به عنوان تامین کنندگان سرمایه شرکت ها علاوه بر اطلاعات منتشره به اطلاعات اضافی دیگری نیز دسترسی دارند و در تصمیمات اعطای اعتبار کلیه اطلاعات موجود و در دسترس را جهت برآورد توان بازپرداخت بدهی شرکت مورد نظر ، تجزیه و تحلیل می نمایند. بنابراین به نظر می رسد ، شرکت هایی که کیفیت گزارشگری بالایی دارند در تامین مالی از طریق تسهیلات بانکی موفقتر باشند - مجیدی، - 1383 تحقیق حاضر به دنبال بررسی ارتباط بین ساختار سرمایه با کیفیت گزارشگری مالی می باشد.امید که نتایج این تحقیق مورد توجه برنامه ریزان در این حوزه قرار گیرد.

پیشینه نظری پژوهش

ساختار سرمایه1، در دانش مالی، به روشی که شرکت از طریق آن سرمایهگذاری میکند، ساختار سرمایه گفته میشود. یک شرکت میتواند در سهام عادی یا ممتاز، از طریق درآمد کسب شده - که در شرکت حفظ شده است - یا از طریق دریافت بدهی، سرمایهگذاری کند؛ بعضی اوقات یک شرکت از ترکیب این ساختارها بمنظور سرمایهگذاری استفاده میکند - بالانا، - 2010 هنگام تحلیل ساختار سرمایه نسبت بدهیهای کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته میشود و در اینگونه مباحث هنگامی که به ساختار سرمایه اشاره میشود، معمولاً به نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام اشاره دارد، که بیان کننده میزان ریسک پذیری یک شرکت میباشد. - فیشر،. - 2001 معمولاً شرکتها اغلب از طریق دریافت بدهی، سرمایهگذاری میکنند، که این روش همواره ریسک اعتباری زیادی را نیز برای این شرکتها، در بر خواهد داشت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید