بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با مولفه های عشق ورزی و رضایتمندی زناشویی بود. بدین منظور در یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی تعداد 120 نفر از افراد متاهل 60 - زوج - شهر یزد به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامه های سبکهای دلبستگی بزرگسالان کالینز و رید - 1990 - ، مولفه های عشق اشترنبرگ - - 1997 و رضایتمندی زناشویی انریچ - 1987 پاسخ دادند.

داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون تحلیل و رگرسیون چند گانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از بین متغیرهای تحت بررسی، تنها رضایت زناشویی در سبک دلبستگی ایمن، با صمیمت و تعهد و در سبک دلبستگی اضطرابی با صمیمت، شور و تعهد رابطه منفی و معنادار در سطح P<0/05 داشت و از این میان تنها مولفه تعهد توان پیش بینی رضایتمندی زتاشویی را در در سطح P<0/05 در سبک دلبستگی ایمن دارا بود.

مقدمه

خانواده سالم اعضایی را شامل می شود که از سلامت روانی و روابط مطلوب با یکدیگر برخوردار هستند. بنابراین سلامت اعضای خانواده و روابط آنها تاثیرات مثبتی بر جامعه خواهد داشت - شاکر وهمکاران، . - 2010 از آنجایی که خانواده با ازدواج آغاز می شود و بنیان اصلی خانواده را زن و شوهر می سازند، بنابراین روابط بین آنها بسیار مهم است. مهمترین موضوع در ازدواج و شروع یک خانواده، آرامشی است که افراد از این رابطه به دست می آورند.

خوشایند بودن زندگی، رضایت از زندگی، و کیفیت و میزان سازگاری زناشویی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که ارزیابی آنها بخشی از ادبیات مشاوره خانواده و ازدواج را تشکیل می دهد یکی از عوامل مهم که در سالهای اخیر به آن توجه شده است و بر روی رضایت زناشویی تاثیر به سزایی دارد، تجارب اولیه فرد با والدین و یا نوع رابطه عاطفی فرد با والدین خود در دوران کودکی است. برخی از مطالعات تلاش کرده اند به این سئوال پاسخ دهند که چگونه تجارب اولیه فرد در دوران کودکی می تواند روابط وی را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار دهد.

از جمله مفاهیمی که رابطه بین والدین و فرزندان را به خوبی بیان می کند، دلبستگی است. مفهوم دلبستگی بیانگر ارزش و قدرت پایداری روابط بین کودکان و والدین آنها، چگونگی شکل گیری و چگونگی کیفیت این روابط است که می تواند سلامت رشد کودکان را تحت تاثیر قرار دهد - اروزکان2، - 2009 و تا بزرگسالی ادامه یابد . بر اساس نظریه دلبستگی ، ساختارهای شناختی ، یا الگوهای عملی رشد یافته در افراد، حدی راکه آنها می تواند به افراد مهم زندگیشان تکیه کنند را بازنمایی می کند.

به نظر می رسد که این ا لگوهای عمل، نقش حساسی را در روابط افراد بر عهده دارند - بونانو، دکل، فازاری و فالی3، . - 2006 به اعتقاد بالبی1969 - 4، - 1980 رفتارهای دلبستگی ذاتی بوده و بقاء نوع را موجب می گردند زیرا آنها سازگاری با محیط را ممکن می سازند. چهره های دلبستگی به کودک اجازه می دهند تا از یک پایگاه امن، به کشف و جستجو بپردازد، در زمان مواجه با تهدیدها امنیت کودک را تامین می کنند، و به او اجازه می دهند تا تنظیم سطوح استرس خود را یاد بگیرد.

تصور می شود که رفتارهای دلبستگی نوعی از رفتار هستند که منجر به کسب یا حفظ نزدیکی به دیگران متمایز و ترجیحی فرد می شوند. رفتارهای دلبستگی در بقای فرد از طریق نگهداشتن او در تماس با مراقبان سهیم بوده، و از این طریق ریسک آسیب را کاهش می دهند - تارینگر و ولز5، . - 2000 بر اساس این نظریه، سبکهای دلبستگی می توانند امن، ناامن-دوسوگرا، یا نا امن- اجتنابی باشند و رشد کودک و توانایی برقراری ارتباط در طول زندگی را تحت تاثیر قرار دهند.

در واقع این سه سبک در بزرگسالی نیز مورد تائید قرار گرفته اند - هازان و شیور6، . - 1987 میکولینکر و فلوریان - 1998 - 7 دلبستگی ایمن را به صورت یک منبع درونی توصیف کرده اند که می تواند به شخص کمک کند تا تجارب استرس زا را به صورت مثبت ارزیابی کند، با رویدادهای استرس زا به صورت سازنده مقابله کند، و بهزیستی و سازگاری خود را بهبود بخشد. افراد دارای سبک دلبستگی اجتنابی دیدگاه بدبینانه تری نسبت به روابط، خودشان و دیگران داشته - فینی و نولر1، - 1990 و افراد دارای سبک اضطرابی- دوسوگرا دیدگاه منفی نسبت به خود دارند - کالینز و رید2، . 1990

از مشهورترین پژوهشها در این زمینه پژوهشهای هازن و شیور - 1987 - و اینسورث - 1991 - 3 است که با الهام از نظریه بالبی در در مورد ماهیت پیوندهای عاطفی، نقش دلبستگیهای متقابل بزرگسالان را در روابط زوجها بررسی کردند. نتایج نشان داد که مشخصه های پیوند عاطفی بین زوجها با مشخصه های پیوندهای عاطفی کودک-مادر قابل مقایسه است و سبکهای شناخته شده دلبستگی ایمن، اجتنابی و دو سو گرا، افکار و احساسات و رفتار آنان را در روابط زناشویی تحت تاثیر قرار می دهد - پینز، . - 2005

در واقع، افراد مختلفی که سبک های دلبستگی متفاوتی دارند تجارب مختلفی در روابط عاشقانه تجربه می کنند - هازن وشیور، . - 1987 بررسی های صورت گرفته در مورد ویژگی های افراد متعلق به سبک های مختلف دلبستگی و تاثیر آن در روابط با دیگران از جمله ازدواج و رابطه با همسر موید آن است که دو شاخص ترس از طرد شدن و احساس آسودگی در روابط، عناصر مهم رفتار دلبستگی در ازدواج هستند به طوری که احساس آسودگی در روابط و فقدان ترس از طرد شدن نشان دهنده دلبستگی ایمن است. افراد دو سو گرا معمولا در روابط خود ترس از طرد شدن دارند و افراد اجتنابی در روابط صمیمانه خود احساس آسودگی و راحتی نمی کنند - رابین و اولین4، . - 1998

از آنجایی که بزرگسالان ایمن، همسرانی را انتخاب می کنند که تاریخچه دلبستگی ایمن داشته اند، بنابراین راه حلهای آنها برای عدم توافقها سودمندتر بوده و روابط و زندگی زناشویی آنها رضایت بخش تر و پایدار تر بوده - فینی5، 1995؛ هیل، یانگ و و نورد6، - 2001 و احساس عشق بیشتری نسبت به یکدیگر دارند. آلتون، و ترزی - 2010 - 7 نیز نتیجه گرفتند که رابطه منفی بین سبک دلبستگی ایمن و نشانه های افسردگی وجود دارد که توسط رضایتمندی از رابطه میانجی گری می شود.

همچنین مراقبت از رابطه نیز ارتباط مثبت بین سبک دلبستگی دوسوگرا و نشانه های افسردگی را میانجی گری می کند. سبک دلبستگی اجتنابی رابطه مستقیم و قوی با افسردگی دارد. همچنین اوزمن و آتیک - 2010 - 8 در مطالعه خود به این نتایج دست یافتند که سبک دلبستگی اجتنابی پیش بینی کننده سازگاری زناشویی زناشویی است. به طوری که سبک های دلبستگی ایمن و دوسوگرا بیشتر از سبک اجتنابیا سازگاری در زناشویی از خود نشان می دهند.

به نظر می رسد زنهای دارای سبک دلبستگی اجتنابی، نارضایتی از زناشویی را تجربه می کنند. اوتو - 2011 - 9 نیز در در پژوهش خود نشان داد که سبک دلبستگی ایمن به طور مثبت و سبک دلبستگی ناایمن به شکل منفی رضایت زناشویی را پیش بین می کنند. رجایی، نیری و صداقتی - 1386 - نیز در بررسی رابطه سبکهای مختلف دلبستگی و رضایتمندی زناشویی به یک همبستگی مثبت معنادار بین رضایتمندی زناشویی و سبک دلبستگی ایمن و یک همبستگی منفی معنادار بین رضایتمندی زناشویی و سبکهای دلبستگی اجتنابی و دو سوگرا دست یافتند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید