بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسائی و بررسی نقش و تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر بهبود عملکرد بازاریابی شرکت تک ماکارون صورت گرفته ا ست. بنابراین در ابتدا ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر و ابعاد عملکرد بازاریابی شنا سائی شده و سپس روابط بین متغیرهای شناسائی شده در قالب یک مدل معادالت ساختاری ارائه گردیده است. برای گردآوری دادههای مربوط به سنجش متغیرهای تحقیق از دو پرسشنامه استفاده شده است.

پرسشنامه مربوط مدیریت کیفیت فراگیر شامل 23 پرسش و پرسشنامه مربوط به عملکرد بازاریابی شامل 13 پرسش است. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا استفاده شده است. برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید و پایائی هر دو پرسشنامه بسیار مطلوب ارزیابی گردیده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و سرپرستان و کارکنان شرکت تک ماکارون است. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده و تعیین روابط بین متغیرها نیز از تکنیک مدلیابی معادالت ساختاری بهره گرفته شده ا ست. همچنین تجزیه و تحلیل دادههای بد ست آمده با ا ستفاده از نرم افزار آماری SPSS و LISREL صورت گرفته است.

-1 مقدمه

مدیریت کیفیت جامع یکی از کاملترین و کاراترین فلسفههای مدیریتی است که به نحو شایستهای مباحث کیفیت و رضایت مشتتتری را در بردارد. رگراناور، - 2003 در دنیای امروز که از یک ستتو رقابتهای ملی و منطقهای و بینالمللی بستتیار شتتدید و تنگاتنگ و از ستتویی تغییرات و تحوالت در تکنولو ی و نیاز بازار نیز بستتیار ستتریع ورپ شتتتاب بوده و مستتلماز تجزیه و تحلیل و شناخت صحیح و بکار گیری مناسب مباحثی از قبیل مدیریت کیفیت جامع میتواند بسیار راه گشا باشد از نکات برجسته و ممتاز بحث مدیریت کیفیت جامع این استتت که بستتیاری از فنون و روشهای مرتبط با مستتائل مدیریتی و کیفیتی را به رور جامع و با تلفیقی منا سب و به صورت یکپارچه در خود جای داده ا ست حرکت در جهت یک فرایند بهبود م ستمر اغلب با پذیرش یکی از فلستتفههای مدیریت کیفیت مانند اصتتول دمینگ و فلستتفه جوران یا کرازبی شتترو میشتتود این افراد صتتاحب نام اصتتول و  راهنماییهایی را برای تغییر محیط شتترکتها و ایجاد فرهنگ کیفیت مداری در ستتطح ستتازمانها با نگرشها و رویکردهای منابع انسانی تدوین کردهاند. 

با توجه به افزایش نقش ستتازمانها در عرصتته اقتدتتادی و اهمیت کیفیت در عرصتتههای رقابت، ستتازمان باید با رویکردی ا ستراتژیک و پویا به مدیریت کیفیت بنگرند و درک وا ضحی از و ضعیت کیفیت شامل تعریف و نگرش، انتظارات م شتریان و مشخدههای عمومی کیفیت داشته باشند. از ررفی بهکارگیری روشهای نوین مهندسی کیفیت در صنایع ری دهههای اخیر ر شد چ شمگیری دا شته ا ست. این صنایع در مقای سه با تولید کاال از خ دایص ویژهای برخوردار ه ستند.

غیر ملموس بودن خدمت، ارائه و م درف همزمان می سر نبودن اقدام ا صالحی، اهمیت ویژه رراحی، ضرورت پیش بینی و کنترل پیش نگر و از همه مهمتر اهمیت تأثیر ان سان در این صنایع، ویژگیهای متفاوت خدمات را ت شکیل میدهد. تو سعه عملکرد کیفی به عنوان یکی از روشهای نوین مهندسی کیفیت است و اساس این روش بر توجه به ندای مشتری و انتقال آن به کل سازمان به منظور رراحی و تولید محدولی منطبق با خواستههای مشتری است.

با بررسی عملکرد شرکتهای ایرانی میتوان شاهد روند پرنوسان و بحث انگیز رشد و نرخ بازده سرمایه گذاری ری ده سال گذشته بود و این در حالی است که کارشناسان، پتانسیل شرکتهای حاضر در بازار سرمایهای ایران را از لحاظ عملکرد بهتر، بیش از این میدانند. در حقیقت آن چه که بهبود عملکرد شرکتها را مشکل نموده، انتخاب مؤثرترین و بهترین استراتژی، با توجه به ویژگیهای سازمان است که البته این استراتژیها بزرگترین چالش در بررسیها و مطالعات اخیر گزارش شدهاند. رسایمونز،۵۸۳۱ - .

امروزه ارایه ی بهترین عملکرد در زمینهی بازاریابی، به اساسیترین دغدغهی مدیران شرکتهای تولیدی مبدل شده است و میکوشند تا با بهره گیری از تکنیکهای مختلف، به عملکرد برتر دست یابند. به زعم کوپر عملکرد برتر به توانایی یک شرکت تولیدی در ادغام همه جانبه با شرکای خود در رول زنجیره تامین وابسته میباشد. با توجه به تحوالتی که امروزه در ادارهی سازمانها و سامانههای تولیدی به وجود آمده و نیز به منظور ارتقای بهرهوری، ابزارها و تکنیکهای فراوانی توسعه یافته و بکار گرفته میشوند. عملکرد بازاریابی که یکی از مهمترین آنها به شمار میآید، به سازمانی اشاره دارد که فرآیندها را بدون اتالف منابع به انجام میرساند و یا با صرف منابع کمتر، تولید بیشتری را محقق مینماید.

در عدر حاضر صنایع تولیدی در مسیر تند باد تغییرات قرار گرفتهاند و باید هرچه سریعتر خود را با این رشد پرشتاب هماهنگ نمایند تا با هوشیاری کامل به پرورش ابتکار و قدرت تفکر خالقانه کارکنان خود بپردازند.به کار بستن مدیریت کیفیت جامع در سازمانها، سودمندیهای فراوان دارد. نخست اینکه به کیفت بهتر خدمات در مقایسه  با خدمات ارائه شده از سوی رقبا میانجامد و سهم بازار و سود را افزایش میدهد. دوم اینکه شهرت در کیفیت، مشتریان دائمی برای سازمان فراهم میآورد که کمتر دستخوش نوسانات بازار میشود.

سوم اینکه اشخاص با قابلیت را جذب سازمان میکند. چهارم اینکه به دلیل ارتباط کیفیت و بهرهوری، بهبود کیفیت به افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینه، حقوق بهتر و ارتقاء به مقامهای مناسبتر و افزایش روحیه میانجامد و باالخره اینکه تحول فرهنگی که هدف مدیریت کیفیت جامع است به بخش خدمات کمک میکند تا به نیازهای فراگیر به روش بهتر توجه کند و بدین ترتیب جایگاه سازمان در میان مشتریان مستحکمتر گردد.

هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد بازاریابی در شرکت تک ماکارون میباشد که به ربع آن اهداف ذیل نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت. برای انجام تحقیقات علمی و نظامند، چارچوبی علمی و نظری مورد نیاز ا ست کها صطالحاز مدل مفهومی نامیده می شود، در این پرو ه تحقیقاتی از یک مدل مفهومی استتتفاده می شتتود که به منظور بررستتی رابطه مدیریت کیفیت فراگیر و عملکرد بازاریابی استفاده خواهد شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید