بخشی از مقاله

چکیده

تحقیق حاضر با هدف مطالعه و بررسی رابطه کاربرد اصول مدیریت کیفیت فراگیر بر تعارض سازمانی - بین فردی - در فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران میباشد. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری آن شامل کلیه، مدیران و کارکنان فدراسیون بسکتبال میباشد - - N=50 و نمونه آماری آن به علت محدود بودن جامعه به روش تمام شمار کلیه جامعه در نظر گرفته شد - - N=50 میباشد. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته اصول مدیریت کیفیت فراگیر و پرسشنامه تعارض سازمانی - بین فردی - که روایی آنها با استفاده از نظرات جمعی از اساتید تایید شده و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 0/92 و 0/93 بدست آمده است.

دادههای بدست آمده با استفاده از آزمونهای همبستگی، رگرسیون چند متغیره، آزمون میانگین، آزمون تحلیل واریانس و آزمونT تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که از میان مؤلفههای مدیریت کیفیت، مشتری مداری با مقدار میانگین 18/55و انحراف معیار 2/32 دارای میانگین و انحراف معیار بیشتری است. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که از بین مؤلفههای مدیریت کیفیت فراگیر، فقط دو مؤلفه ارزشیابی کارکنان و درگیری و مشارکت کارکنان با تعارض سازمانی رابطه ی معنی داری مشاهده نشد - - P>0/05، بقیه مؤلفه ها همگی معنی دار و تأیید شدهاند.

همچنین مشاهده شد که از طریق مؤلفه های حمایت و رهبری، توانمندسازی کارکنان، مشتری مداری، آموزش و شناسایی کارکنان، برنامهریزی راهبردی، اصل بهبود مستمر، تجزیه و تحلیل اطلاعات و استفاده از نظام پیشنهادها میتوان تعارض سازمانی را پیشبینی کرد - . - P 0/05 ولی دو مؤلفه ی ارزشیابی کارکنان و درگیری و مشارکت کارکنان قادر به پیشبینی نمرات تعارض سازمانی نمیباشند - - P 0/05 و از مدل پیش بینی خارج شدند.

مقدمه

تعارض جزء لاینفک زندگی انسان و امری طبیعی است و در طول تاریخ همواره با زندگی انسان همراه بوده است. وجود سیستم های انعطاف ناپذیر اداری آن ها را مستعد انواع تنش، تعارض و ناسازگاری کرده است که به صورت های مختلف بروز می کند، دیدگاه تعامل بیان می کند که هر نوع تعارضی ناپسند نیست چرا که برخی از تعارض ها هدف گروه را تأیید و عملکرد گروه را بهبود می بخشند - عباس1، . - 2010 برخورد مؤثر با تعارض، چالش اساسی در تعاملات افراد در محیط کار است.

تعارض امری طبیعی و پدیده ای اجتناب ناپذیر در زندگی فردی و سازمانی است و به دلایل متعدد و در اشکال مختلف ظهور می کند - . - 2 مهمترین زیان های تعارض هدر رفتن انرژی سازمان، بروز نارضایتی، کاهش اثر بخشی گروه و وجود اختلاف بین گروه های سازمانی است - عباس، . - 2010 یکی از عوامل عمدهای که سبب به هدر رفتن استعداد نیروی انسانی میگردد، تعارض سازمانی - بین فردی - است که تعارض گروهی و سازمانی را به دنبال دارد. همواره حد مطلوبی از تعارض سازمانی - بین فردی - برای پرورش خلاقیت و تولید افکار و اندیشههای جدید در سازمان لازم است ولی اگر تعارض از حد تعادل خارج گردد سازمان با بحران مواجه خواهد شد.

امروزه تعارض سازمانی و مدیریت آن از جمله مباحثی است که توجه مدیران را بخود جلب کرده است که موجب اتلاف انرژی سازمان و استعدادهای کارکنان شده و بجای این که عوامل تولید و منابع انسانی با ترکیب مناسب و معقول در جهت تحقق اهداف سازمان حرکت کنند، درجا میزنند و سرمایه انسانی و فیزیکی را به هدر میدهند - اشراقی، . - 1386 فدراسیون بسکتبال بعنوان یکی از سازمان های متولی ورزش کشور یکی از سازمانهایی است که همواره با تعارضهایی روبرو بوده است که این امر با توجه به علاقهی شدید مردم کشور به ورزش بسکتبال و فعالیتهای ورزشی و انتظار مردم از اینکه تیمهای ورزشی بسکتبال ما موفق به کسب سکوهای جهانی شده و افتخارات بین المللی کسب کنند، برای فدراسیون بسکتبال و دست اندرکاران ورزش آن خوشایند نیست.

بنابراین فدراسیون بسکتبال کشور برای اینکه از حداکثر توان جسمانی، روانی و فکری کارکنان خود در جهت رشد ورزش کشور و کسب افتخارات جهانی بهره گیرند، بایستی عوامل مخل و مزاحم را رفع کنند. بنابراین ضروری است که در شیوههای مدیریت حاکم بر فدراسیون تحولی ایجاد شده و مدیران از نظامهای فکری پویا و تحول آفرین به جای شیوه های مدیریت سنتی استفاده نمایند. یکی از این رویکردها مدیریت کیفیت فراگیر میباشد.

امروزه مدیریت کیفیت فراگیر آنچنان اهمیت پیدا کرده که اکثر کشوررهای پیشرفته از بخش صنعت تا آموزش برای پیاده سازی آن در سازمانهای خود درنظر گرفتهاند. اما متأسفانه با این وجود در بیشتر کشورها بصورت جدی به این شیوه مدیریت توجه نشده است. امروزه سازمانها دریافتهاند که برای بقای خود ضرورت دارد که کیفیت را برای حضور شایسته در عرصه جهان ارتقا دهند - دبورا و چارلز1، . - 2000 در این رابطه اوزکالپ و همکاران - 2009 - 2 در تحقیقی روش های مدیریت تعارض را ارزیابی کرد و نتایج آن نشان داد که نخست یکپارچگی و همکاری، دوم مصالحه و سازش، سبکهای مدیریت تعارض مدیران ترکیه هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

دیگر یافته های مهم، سبکهای مدیریت تعارض الزامی و اجباری است که از تغییر در وضعیت مدیران متغیر هستند و بیشتر به کار می روند - اوزکالپ و همکاران، . - 2009 لی ته در تحقیقی تحت عنوان آیا "مدیریت کیفیت فراگیر منجر به کاهش تعارض در نقش کارکنان می شود؟" به نتیجه رسید که که همبستگی معکوس - منفی - معنیداری بین شیوههای مدیریت کیفیت فراگیر - رهبری، برنامهریزی راهبردی، مشتری مداری، توجه به منابع انسانی، شیوههای مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات - و تعارض نقش وجود دارد.

با استفاده از تجزیه تحلیل رگرسیون چندگانه، بین رهبری، شیوههای مدیریت و تجزیه تحلیل اطلاعات با تعارض ارتباط منفی معنیداری وجود داشت. همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن است که توجه و مدنظر قرار دادن نیروی انسانی دارای ارتباط مثبت و قوی با تعارض در نقش دارد. شیوههای مدیریت کیفیت فراگیر در ارتباط با تعارض نقش نشان دهنده شکافی قابل ملاحظه در ادبیات مدیریت کیفیت فراگیر و سلامت روانی کارکنان میباشد.

همچنین رحیم در تحقیقات خود نشان داد که مدیریت مؤثر تعارض باعث افزایش انگیزه، روحیه و رشد فردی و سازمانی می شود - راحیم4، . - 1386 شناوری هم در تحقیق خود رابطه مدیریت کیفیت جامع و معیارهای آن در ادارات تربیت بدنی به این نتیجه رسید که تمامی معیارهای مدیریت کیفیت جامع و استقرار آن در جامعه مورد بررسی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین بین مدیریت کیفیت جامع از دیدگاه مدیران ستادی اداره کل با روئسای هیئت های ورزشی و با مدیران ادارات تربیت بدنی تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی بین مدیریت کیفیت جامع از دیدگاه روئسای هیئتهای ورزشی با مدیران ادارات تربیت بدنی تفاوت معنیداری وجود دارد.

لذا با توجه به نقش محوری ورزش بسکتبال در جامعه و به ویژه در میان جوانان و سازمانها و جهتدهی پیشرفت در سایر بخشها و نقش مهمی که این شیوه مدیریت در بهبود کارکردهای مدیران و کارکنان فدراسیون بسکتبال و اهمیت تعارض بین فردی در افزایش یا کاهش راندمان فدراسیون دارد، ضرورت انجام این پژوهش احساس گردیده است و محقق می خواهد به این سوال پاسخ دهد که بین اصول مدیریت کیفیت فراگیر و تعارضسازمانی - بین فردی - در بین کارکنان فدراسیون بسکتبال ایران چه رابطهای وجود دارد؟

روش تحقیق

پژوهش حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی و به شیوه تحقیقات میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارکنان فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد - N=50 - که با توجه به محدود بودن جامعه کلیه جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد و از روش تمام شمار استفاده شد. ابزار جمع آوری پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته شامل اصول مدیریت کیفیت فراگیر و تعارض سازمانی - بین فردی - استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان و اساتید دانشگاه به تأیید رسید. روایی سازه پرسش نامه نیز با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد.که ضریب - KMO1=0/66 - محاسبه شد که از نظر آماری رضایت بخش می باشد همچنین برای سنجش میزان پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار آن برای پرسشنامه ها به ترتیب 0/92 و 0/93 بدست آمد.

روش تجزیه و تحلیل داده ها

در بخش آمار استنباطی برای بررسی فرضیهها از روشهای آمار استنباطی استفاده شده است. در تجزیه و تحلیل دادهها برای بررسی رابطه بین اصول مدیریت کیفیت فراگیر و تعارض سازمانی - بین فردی - از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. برای بررسی و سهم هریک از متغیرهای مستقل در تبیین متغیر وابسته از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است لازم به ذکر است که فرضیههای تحقیق در سطح معنی داری - P 0/01 - مورد بررسی قرار گرفتند و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار    استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید