بخشی از مقاله

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد نوآوری با اثر تعدیل کنندگی یادگیری سازمانی است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با 176 نفر پرسنل در نظر گرفته شده است. سوال اصلی که محقق را بر آن داشت تا این تحقیق را انجام دهد این بود که " اولا وضعیت سه متغیر یادگیری سازمانی در مرحله اول و کیفیت فراگیر و عملکرد نواوری در جامعه مذکور چگونه است و ثانیا ارتباطات بین این سه متغیر آیا بر کیفیت تاثیر گذاری آنها اثر دارد یا خیر؟"

تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. از آنجا که دسترسی به کارکنان میسر بوده و حجم کل جامعه اندک بوده، نمونهگیری به صورت سرشماری صورت گرفته است. و بین تمامی پرسنل پرسشنامه ها توزیع و در نهایت 159 پرسشنامه جمع آوری گردید. نخست به تحلیل آمار توصیفی مربوط به پاسخ دهندگان به سوالات پرسشنامه از پنج منظر - سن، جنس، میزان تحصیلات و سابقه خدمت و وضعیت استخدامی - پرداخته شد.

در قسمت دوم تحلیل ها و در قسمت آمار استنباطی به تحلیل نرمال بودن یا نبودن توزیع پاسخ ها با آزمون کولموگروف-اسمیرنوف پرداخته شد و در ادامه با بهره گیری از آزمون T تک نمونه ای به تحلیل رابطه معناداری بین متغیرها پرداخته شد. جهت اطمینان از اینکه گویههای پرسشنامه به درستی متغیرهای تحقیق را مورد سنجش قرار میدهند از تحلیل عاملی تائیدی استفاده و در نهایت مدل معادلات ساختاری و آزمونهای برازندگی مدل انجام شد .

تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و LISREL صورت گرفته است. نتایج حاکی از آن بود که داده های گردآوری شده از جامعه آماری مورد نظر، با الگوی مفهومی پژوهش متناسب و سازگار است.در نهایت تمام فرضیات تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد تاثیر معنی دار مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد نوآوری وجود دارد و یادگیری سازمانی در رابطه مدیریت کیفیت فراگیر و عملکرد نوآوری اثر میانجی دارد و بر میزان این رابطه تاثیرگذار است.

مقدمه

مدیریت کیفیت فراگیر نوعی استراتژی است که میتواند باعث بهبود یادگیری و افزایش مزیت رقابتی سازمان ها شود. بین یادگیری سازمانی و مدیریت کیفیت فراگیر رابطه نزدیکی وجود دارد و یادگیری سازمانی نتیجه مدیریت کیفیت فراگیر است ؟

نوعی همبستگی  قوی  میان  مدیریت  کیفیت فراگیر  و  نوآوری  و  یادگیری  سازمانی وجود  دارد  ؟ارتقای  یادگیری  سازمانی  باعث افزایش نوآوری و عملکرد سازمان میشود.

بررسی تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد نواوری و یادگیری سازمانی، با توجه به اهمیت هر یک از متغیر های مذکور در موفقیت و تعالی سازمان از مهم ترین مسالی می باشد که میتواند ادارات مذکور را در ارزیابی اثرات مورد انتظار به کارگیری یادگیری سازمانی، که هم اکنون نیز یکی از دغ دغه های مدیریت است، یاری بخشد. و لذا از عمده ترین دلایل انتخاب این موضوع توسط محقق میباشد.

برای شروع کار و معرفی پژوهش، ابتدا در این فصل به بیان مسأله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف ، سوالات و فرضیه های تحقیق پرداخته شده و مدل تحلیلی اولیه تحقیق ترسیم می شود. در ادامه با بیان متغیرهای تحقیق، تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها ذکر می شود.

بیان مساله

تغییرات سریع بازار و کاهش طول عمر محصولات از چالش های مهم در بازارهای رقابتی هستند که سازمانها را بر آن داشته تا از  نوآوری های فناوری استفاده کنند - پاجگو و سوهال،1 - 906: 2003 .در محیط پر تلاطم امروز یادگیری سازمانی باعث افزایش  توان نوآوری سازمان و حفظ مزیت رقابتی در میان سایر رقبا خواهد شد

یادگیری سازمانی موجب افزایش فعالیتهای نوآورانه شده و کیفیت باعث موفقیت سازمان در محیط رقابتی میشود. در نتیجه  سازمان میتواند مزیت رقابتی خود را با تولید محصولات جدید و مدیریت کیفیت حفظ نماید ؟پذیرش مدیریت کیفیت فراگیر به  عنوان  یک  استراتژی  مهم،  نقش  اساسی  در  تمایز  سازمانها در  زمینه نوآوری  دارد. بهبود یادگیری تاثیرات مثبتی بر توسعه محصولات جدید و نوآوری در سازمانها دارد

با بهبود و ارتقای یادگیری، سازمان ها بهتر می توانند محیط بیرونی خود را برای نوآوری های جدید تجزیه و تحلیل کنند که نتیجه آن زمینه ساز نوآوری در سازمان می باشد. از طرفی یادگیری سازمانی به عنوان فرآیند کشف و اصلاح خطا قلمداد  میشود ؟یادگیری سازمانی نوعی توانایی است که همه سازمانها باید آن را دریابند و توسعه دهند زیرا هر قدر سازمان در امر یادگیری پیشرو باشد بهتر میتواند خطاهای خود را تشخیص دهد و اصلاح کند.

یادگیری سازمانی فرایند پیچیدهای است که اشاره به توسعه دانش جدید و دارای پتانسیل لازم برای تغییر رفتار در سازمان  میباشد. یادگیری سازمانی یک فرایند پویا از خلق، کسب و جمع آوری دانش به منظور توسعه منابع است که به عملکرد بهتر  سازمان منجر میشود ؟

برای مطالعه یادگیری سازمانی دو بعد فرهنگ یادگیری  سازمانی و استراتژی یادگیری  سازمانی در نظر  گرفته میشود؟ راهبرد یادگیری ”سازمانی“ و فرهنگ یادگیری ”سازمانی“ باید مطابق و سازگار با محیط سازمان میباشد. یادگیری  سازمانی برایر سازمانها اهمیت دارد و یادگیری سازمانی فرایندی است که مدیران از طریق آن سعی در بهبود تواناییهای افراد  سازمان به منظور درک بهتر و مدیریت سازمان و محیط دارند - جونز،4. - 2000نوآوری به عنوان یک ایده یا رفتار مربوط به یک  محصول، خدمت، دستگاه، سیاست و برنامهها که جدید و مورد پذیرش سازمان قرار گرفته است، قلمداد میشود. نوآوری را باید  فرآیندی شامل طرح ایده نو، کسب دانش لازم از طرق مختلف، تبدیل ایده و دانش یا تکنولوژی به محصول یا خدمت جدید و ارائه  آن به بازار ”مشتری“ و پذیرش آن از سوی مشتری دانست 

با در نظر گرفتن فشار رقابتی حاکم بر بازار، اندازه گیری عملکرد نوآوری از اهمیت خاصی برخوردار است و محققین و کاربران  نیازمند شاخصهای مناسبی برای مطالعه عملکرد نوآوری هستند و در تحقیقات انجام شده ارتباط مثبت بین عملکرد نوآوری و عملکرد سازمان اثبات شده است.

فرضیه های پژوهش

فرضیه اول : مدیریت کیفیت فراگیر تأثیر معناداری بر عملکرد نوآوری در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان دارد.

فرضیه دوم: مدیریت کیفیت فراگیر تأثیر معناداری بر یادگیری سازمانی در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان دارد.

فرضیه سوم: یادگیری سازمانی تأثیر معناداری بر عملکرد نوآوری در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید