بخشی از مقاله

چکیده:

هدف این پژوهش رابطه مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی دبیران درس تربیت بدنی نواحی چهار گانه شیراز می باشد. جامعه آماری پژوهش، تمامی مدیران مدارس و تمامی دبیران درس تربیت بدنی مدارس چهار ناحیه شیراز می باشد که نمونه به صورت تصادفی خوشه ای و به نسبت تعداد مدارس هر ناحیه، که 60 نفر مدیر مدرسه و 60 نفر دبیران درس تربیت بدنی از همان مدارسی که مدیران آن به عنوان نمونه هستند انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها در این تحقیق از پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت، کندال و هولین - 1969 - استفاده شده است. همچنین از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی و تعاملی بارتون - - 1990 استفاده شده است که روایی و پایایی این پرسشنامه را تقی پور و همکاران - 1390 - براتی و همکاران - 1389 - تایید کردند.

داده های گرد آوری شده از طریق نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون جهت رابطه متغیر های مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی دبیران درس تربیت بدنی استفاده گردید و جهت پیش بینی رضایت شغلی دبیران از رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی دبیران درس تربیت بدنی مدارس شیراز رابطه مستقیم و قوی وجود دارد و همچنین نتایج بیانگر این بود که بین مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی دبیران درس تربیت بدنی مدارس در سطح معنا داری رابطه خطی وجود دارد و ضریب تعیین مشاهده شده نشان می دهد که مهارت های ارتباطی مدیران %52 از تغییرات در رضایت شغلی دبیران را تبیین می کند.

مقدمه:

سازمانهای اداری آموزشی و تولیدی در سالهای اخیر شاهد تحولات فزایندهای در جهان مدیریت و رهبری بوده است و اصول و نظریات مختلفی برای موفقیت آنان در نیل به اهدافشان ارائه شده است با توجه به کمبود امکانات و غیر قابل جایگزین بودن بعضی از منابع اهمیت بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و توجه روز افزون به خواستههای ارباب رجوع و مشتری زمینه مناسبی برای رشد و اجرای این نظریه فراهم شده است.

همچنین ارتباطات یکی از مهمترین ابزار جامعهی متمدن می باشد و میتوان گفت که ارتباطات مهمترین عامل توسعه و تعالی انسانی است؛ به عبارت دیگر ارتباطات برای موفقیّت یک انسان امری حیاتی میباشد - مرتضوی و همکاران، . - 1383 انجام موفقیت آمیز هر کار گروهی مستلزم وجود همبستگی در بین اعضای گروه است. محمودی و همکاران - - 1391، به بررسی تأثیر مهارتهای ارتباطی بر رضایت شغلی پرستاران پرداختهاند. این مطالعه بهصورت توصیفی- همبستگی در سال 1390 انجامگرفت.

میان افزایش مهارتهای ارتباطی پرستاران با افزایش دو مؤلفه از مؤلفههای رضایت شغلی - شرایط کار و ارتباط با همکاران - ارتباطی معنیدار وجودداشت - . - p<0/001 یافتههای این مطالعه نشاندادند که میان افزایش مهارتهای ارتباطی وافزایش رضایت شغلی پرستاران، ارتباطی معنیدار وجوددارد؛ بنابراین پیشنهادمیشود آموزش مهارتهای ارتباطی برای پرستاران انجامشود تا افزایش کیفیت مراقبتهای پرستاری را فراهمآورد.

میرکمالی - 1390 - در تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه توانمندسازی روان شناختی بر رضایت شغلی پرستاران مطرح نمود: تنها مزیت رقابتی پایدار هر سازمان، افراد آن و نقش تمامی آنان در موفقیت سازمان است، که این امر از طریق توانمندسازی و تامین رضایت شغلی کارکنان میسر است. زارعی و همکاران - - 1389 به تبیین شاخص های مهارت ارتباطی مدیران و نقش آن در رضایت شغلی کارکنان پرداختهاند. نتایج پژوهش نشان دهنده تفاوت معنادار بین وضعیت موجود و مطلوب مهارت ارتباطی مدیران بود.

این بدان معناست که مدیران سازمان تا دستیابی وضعیت مطلوب مهارت ارتباطی فاصله زیادی دارند. این نتایج نشان دهنده علت بسیاری از مشکلاتی است که در برقراری ارتباط مناسب بین مدیران و کارکنان، در سازمان های مختلف قابل مشاهده است. به علاوه، نتایج پژوهش نشان داد بین شاخص های مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. مهمت در سال 2011 بیان میکند که افزایش مهارتهای ارتباطی میتواند سبب افزایش احترام و اعتماد متقابل شود.

کوننوو طی مطالعه خود در سال 2011 ارتباط معنیداری میان مهارتهای ارتباط پرستاران و رضایت شغل آنان یافت - محمودی و همکاران، . - 1391 زارعی و همکاران - 2010 - عنوان نموده اند که از بین مهارتهای ارتباطی بین فردی تنها بین مهارت کار تیمی و افزایش تعهد سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد. آلوارز ٌ و همکاران - - 2009 در تحقیقی به مطالعه ارضای نیازهای روانی پایه به عنوان میانجی ارتباط بین درک سبک رهبری مربی و انگیزش پرداختند و به این نتیجه رسیدند که سبک رهبری مربیان با انگیزش رابطه معنی داری دارد.

پژوهش حاضر، بر اساس هدف کاربردی ٍ است. از سویی دیگر، از نظر ماهیت و روش تحقیق، توصیفی - از نوع همبستگی - است. هدف پژوهشگر از انجام تحقیق توصیفی، توصیف عینی و واقعی خصوصیات یک موضوع و یا پدیده است. این پژوهش، از آنجا که به تشریح و توصیف عینی، رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران با رضایت شغلی دبیران درس تربیت بدنی مدارس نواحی چهار گانه شیراز میباشد. از نظر ماهیت و روش تحقیق، توصیفی - غیرآزمایشی - است. در این تحقیق روابط بین ابعاد و مؤلفههای الگوی مفهومی مطالعه می شود. لذا میتوان آن را از نوع همبستگی به حساب آورد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مدیران مدارس و دبیران درس تربیت بدنی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز می  - باشد.

نوع تحقیق توصیفی میباشد که به روش میدانی انجام میگیرد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران مدارس و دبیران درس تربیت بدنی مدارس شیراز می شود که به دلیل گستردگی و جامعه آماری بالا تعداد 60 نفر از مدیران مدارس 60 نفر از دبیران درس تربیت بدنی به صورت تصادفی خوشه ای و به نسبت درصد تعداد مدارس اداره آموزش و پرورش هر ناحیه انتخاب و به عنوان نمونه آماری مورد آزمون قرار میگیرد. ابزار گرداوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه میباشد که شامل چهار بخش میباشد: شامل ویژگیهایی فردی و شغلی افراد از قبیل جنس، سن ، سابقه کار و سطح تحصیلات افراد نمونه میباشد.

پرسشنامه مهارتهای ارتباطی

این پرسشنامه شامل 18 ماده است که توسط بارتون َ در سال 1990 ابداع گردیده و دارای سه خرده مقیاس میباشد که 6 آیتم مربوط به مهارت کلامی، 6 آیتم مربوط به مهارت شنود و 6 آیتم مربوط به مهارت بازخورد میباشد. در پژوهش تقی پور و همکاران - - 1390 پایایی مهارت کلامی ./85 و مهارت بازخور ./ 91 مهارت شنود ./89 است. در پژوهش براتی و همکاران - 1389 - میزان پایایی پرسشنامه ./75 گزارش شده است. روایی و پایایی پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون در مطالعه رئیسی - 1388 - تأیید شده است. در این تحقیق، به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. به این منظور با یک مطالعه مقدماتی روی 30 نفر از جامعه آماری، پایایی درونی برای پرسشنامه مهارتهای ارتباطی 0/87 - پیوست - 3 برآورد گردید که حاکی از اعتبار بالای ابزار اندازهگیری میباشد.

پرسشنامه رضایت شغلی

به منظور سنجش رضایت شغلی کارکنان از شاخص توصیف شغلی - JDI - اسمیت، کندال و هولینُ - 1969 - استفاده شده است. دامنه امتیازات این پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت از 1 تا 5 درجهبندی میشود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید