بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی با هوش هیجانی معلمان درس تربیت بدنی شهر چرام بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان درس تربیت بدنی شهر چرام شامل می شدند. نمونه آماری این پژوهش را 50 نفر از معلمان درس تربیت بدنی شهر چرام تشکیل میدادند. روش این پژوهش بصورت همبستگی است.

تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه صورت گرفت. یافته ها نشان داد بین هوش هیجانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری مشاهده گردید. در نتیجه مولفه های شفاف سازی احساسات در تعهد سازمانی و رضایت شغلی معنادار است.

کلمات کلیدی: تعهد سازمانی، هوش هیجانی، رضایت شغلی، معلمان درس تربیت بدنی، شهر چرام.

مقدمه

مهمترین عامل در نیل به اهداف هر سازمان، نیروی انسانی است. بیشک موفقیت و پیشرفت هر سازمان نیز به نیروی انسانی که نقش محوری در فرایند تشکیل سازمانها ایفا می کنند، بستگی دارد که از آنها به عنوان محور توسعه ی سازمانها یاد می شود. امروزه در سازمانهای اجتماعی، به خصوص در حیطه ی ورزش، بخشی از منابع انسانی را داوطلبان تشکیل میدهند که حضور آنها به طور ویژه در برگزاری رویدادهای ورزشی اهمیت دو چندانی پیدا میکند.

به گواه شواهد موجود، به کارگیری افراد داوطلب، مزایای اقتصادی و مشارکتی بسیار زیادی برای سازمانهای ورزشی را به دنبال دارد . - Bang et al, 200 - نیروی انسانی وفادار و سازگار با اهداف و ارزشهای سازمانی که حاضر باشد فراتر از وظایف مقرر در شرح شغل فعالیت کند، عامل مهمی در اثربخشی سازمان محسوب میشود.

وجود چنین نیرویی در سازمان، نه تنها موجب بالا رفتن سطح عملکرد و پایین آمدن نرخ غیبت، تأخیر و ترک خدمت میشود، بلکه وجهه و اعتبار سازمان را در اجتماع مناسب جلوه میدهد و زمینه رشد و توسعه آن را فراهم میآورد . - Ciarrochi etal, 2002 - تحقیقات نشان میدهد که تعهد سازمانی، عملکرد کارکنان و برونداده های سازمانی از قبیل تمایل به ترک خدمت، فروش و سودآوری مؤسسه و نیز غیبت کارکنان را تحت تأثیر قرار میدهد، به طوری که تعهد سازمانی موجب افزایش سودآوری مؤسسه و کاهش ترک خدمت میشود و با تأثیر بر عملکرد کارکنان به افزایش بهره وری، بهبود و افزایش کیفیت ارائه خدمات میانجامد - جهانگیری و همکاران، .1386 -

وونگ و همکاران در سال - 2010 - در تحقیق خود نقش رهبری سطح میانی و هوش هیجانی معلمان بر رضایت شغلی معلمان هنگ کنگ را مورد بررسی قرار دادند. نتایج این تحقیق نشان داد که بین هوش هیجانی معلمان و رهبران سطح میانی مدارس با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد . - Wong et al, 2010 - ایده هوش هیجانی ابتدا توسط سالوی و مایر در سال 1990 مطرح شد و پس از آن توجه به هوش هیجانی به طور فرآیندی در بین روانشناسان صنعتی و سازمانی به عنوان یک عامل روان شناختی در پیش بینی رفتار کارکنان مورد توجه قرار گرفت . - Ciarrochi et al, 2000 -

هوش هیجانی توانایی ارزیابی و ابراز صحیح هیجان - توانایی درون هایی شخصی - ، توانایی ارزیابی هیجانها در دیگران - تواناییهای بین شخصی - ، توانایی تنظیم مؤثر هیجانها و توانایی به کارگیری احساسات برای هدایت رفتار در نظر گرفته میشود. افرادی که هوش هیجانی پایین تری ارند، در ارزیابی صحیح و ابزار هیجان، در تنظیم موثر تجربه های هیجان و توانایی به کارگیری احساسات برای هدایت رفتار مشکل دارند - .Theodorakis, 1995 -

باتوجه به مطالب بالا، توجه و تحقیق در مورد هوش هیجانی و نقش آن در رابطه با تعهد سازمانی و رضایت شغلی معلمان درس تربیت بدنی شهر چرام و همچون دیگر سازمانهای دولتی ضروری به نظر میرسد. به این منظور هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی با هوش هیجانی معلمان درس تربیت بدنی شهر چرام بود.

روش شناسی پژوهش

هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی با هوش هیجانی معلمان درس تربیت بدنی شهر چرام بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان درس تربیت بدنی شهر چرام شامل میشدند. نمونه آماری این پژوهش را 50 نفر از معلمان درس تربیت بدنی شهر چرام تشکیل میدادند. از بین پاسخ دهندگان 50 درصد مرد و 50 درصد زن بودند. میانگین سابقه خدمت افراد مورد بررسی بین 8 تا 12 سال محاسبه شد. بیشترین مدرک تحصیلی افراد فوق لیسانس بودند.

روش این پژوهش بصورت همبستگی است. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه صورت گرفت. قبل از اجرای آزمون همبستگی، آزمون ناپارامتری کلوموگروف- اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن داده ها اجرا شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش هیجانی مایر وسالوی در سال - 1995 - دارای30 سوال که دارای سه بعد با توجه به احساسات، شفاف سازی، احساسات و بازسازی خلق استفاده شد که این پرسشنلمه در تحقیقات متعددی استفاده و روایی و پایایی آن تایید شده است.

که ضریب آلفای کرونباخ 0/82 را برای پایایی این پرسشنامه در نظر گرفته شد. پرسشنامه تعهد سازمانی موادی و استیرز و پورتر در سال - 1979 - که دارای 15 سوال استاندارد شده و ضریب آلفای کرونباخ 0/86 استفاده شد، و پرسشنامه رضایت شغلی برایفیلد و روت در سال - 1951 - دارای 16 سوال بود و استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه 0/85 در نظر گرفته شد. سوالات به صورت بله و خیر بود و سپس نمره گذاری شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی و رگریسیون چند گانه و کلیه عملیات آماری با استفادها از نرمافزار SPSS انجام شد.

نتایج جدول - 1 - آزمون کلوموگروف - اسمیرنوف برای متغییرهای پژوهش مورد بررسی قرار گرفت، سپس برای آزمون فرضیه ها با توجه به کمی بودن متغییرها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید