بخشی از مقاله

مقدمه

پذیرش اجتماعی یکی از نیاز هاي روانی بشر، به ویژه نسل جوان می باشد. جوانان غالباً تمایل دارند مورد پذیرش دیگران قرار گیرند و وقتی پذیرش و مقبولیتی را که در جستجویش بودند تا حدودي دریافت کردند احساس لذت می نمایند که این امر می تواند در کیفیت شکل گیري شخصیت آنان اثر گذار باشد. سلامت و تعادل روانی نسل جوان از آثار ارزنده ي پذیرش اجتماعی است.از دیدگاه روانشناسی کمال اطمینان جوانان از موقعیتی که نزد دیگران دارند علاوه بر حفظ سلامت روانی و شادابی آنان زمینه را براي تحقق تعالی و تحول آنان فراهم می نماید.

پذیرش اجتماعی و میزان آن به زبان ساده عبارت است از میزان تصدیق یک پدیده یا رویداد در جامعه. پذیرش اجتماعی نسبت به سایر معیارها ي اجتماعی همانند منابع اجتماعی، قضاوت اجتماعی، ارزش ها و هنجارهاي اجتماعی از واژه هاي جدید علوم اجتماعی به معناي عام آن می باشد. به گونه اي که در بسیاري از فرهنگ واژه هاي کلاسیک علوم اجتماعی، از پذیرش اجتماعی به عنوان واژه اي کلیدي در این زمینه یاد نمی شود. با این حال تلاش هاي زیادي چه شدر رشته ي علوم اجتماعی و یا در علوم بین رشته اي براي تعریف این واژه صورت گرفته است.

یکی از تعاریف ارایه شده ي نسبتاً خشک توسط گ برانسون، - 1996، می باشد وي پذیرش اجتماعی را شرایط منتج شده از فرایند منتقدانه توسط افراد براي دو هدف، اول براي مقایسه ي مابین واقعیت درك شده بین جایگزین هاي مطلوب و دوم براي تصمیم گیري در جهت شناخت شرایط برتر وقانع کننده مابین بهترین جایگزین هاي مطلوب تعریف نمود - محسن عسگري،. - 1385 طبقِتئوري کنش منطقی - آجزن و فیشبن، - 1980، پنج معیار شامل ارزش ها، نگرش ها، هنجارهاي ذهنی و استناد به نظرات دیگران منجر به رفتار در فرد می گردد؛ که در دهه ي1990 دو عامل دیگر شامل دانش اولیه و پذیرش اجتماعی به این تئوري اضافه شد.

طبق یکی از تحقیقاتی که به کمک این مدل بسط یافته صورت گرفت معیار پذیرش اجتماعی اثر مستقیم علی بر معیار قصد و هدف و در نتیجه رفتار داشته است - آدامز،. - 2000 نتایج مطالعات انجام شده نشان داده که پذیرش اجتماعی فرآیندي پویاست و عوامل متعددي در این زمینه مؤثرند و همچنین بستر و محیط بر پذیرش عمومی اثر گذار می باشد. و علاوه بر این میزان اعتماد عمومی می تواند بر سایر عوامل ذکر شده موثر باشد - شیندلر و برانسون،ش. - 2004

در سال هاي اخیر انجمن کانادایی بهداشت روانی ، در تعریف سلامت روانی در بخش بازخورد هاي مربوط به دیگران به پذیرش توسط دیگران - پذیرش اجتماعی - اشاره نموده استل طبق تحقیقات - هارولد اورلانسکی کسانی که می خواهند همواره مورد تایید و پذیرش دیگران واقع شوند،آنها به معنی مرسوم وابسته به دیگران هستند و قادر به یافتن امنیت و سلامتی نخواهند بود - الیز و هارپر ،ترجمه،ریشهري،1380 - .لوین در بحث از سطح انتظار میان انتظارات افراد بزرگسال و چهره هاي قدرت که می تواند باعث افزایش سطح انتظار کودك از خودش بشود و اهداف شخصی کودك تمایز گذاشته است - مهناز مهرابی زاده ،. - 1382 فردي که معتقد است در رسیدن به امیدها و آرزو هایی که دیگر افراد مهم براي او دارند شکست خورده است ،احتمالا گمان می کند که از او ناامید شده و ناراضی هستند.

بنابراین،بر اساس پیش بینی نظریه ي نا همگنی خود،او نسبت به شرم،پریشانی و احساس بی ارزشی آسیب پذیر می شود،زیرا این هیجانات با باور فرد مبنی بر از دست دادن حرمت و اعتبار خود نزد دیگران همراه استگ لوییز،. - 1979 فرضیه ي پژوهش: -1 بین پذیرش اجتماعی و سلامت روانی دانشجویان رابطه وجود دارد. -2بین پذیرش اجتماعی و - خرده مقیاس هاي سلامت روان شامل اختلالات سایکوتیکی، بیمارهاي جسمانی، اضطراب، افسردگی، اختلالات فوبیا ، اختلالات پارانویید، حساسیت در روابط بین فردي و اختلال وسواس-اجبار رابطه وجود دارد.

روش

جامعه آماري: جامعه ي آماري پژوهش حاضر شامل کلیه ي دانشجویان - پسر و دختر - دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان رامهرمز است که در سال تحصیلی86-87 مشغول به تحصیل می باشند.

یافته ها

یافته هاي پژوهش در دو بخش ارایه می شوند:شالف - - یافته هاي توصیفی شامل - فراوانی،شدرصد،شمیانگین،شمیانه،شانحراف معیار،شحداقل وحداکثر نمرات همراه با جداول ونمودار - که در اینشجا از آوردن جداول وشنمودارهاي مربوط به یافته هاي توصیفی به علت محدودیت صفحات صرفنظر می شود. ب - -یافته هاي مربوط به فرضیه هاي پژوهش فرضیه ي -1 بین پذیرش اجتماعی و سلامت روانی دانشجویان رابطه وجود دارد.

نتایج جدول 1 نشان می دهد بین پذیرش اجتماعی و سلامت روان همبستگی معنی دار وجود دارد بنا بر این فرضیه ي اول تحقیق مورد تأیید قرار می گیرد .به عبارت دیگر هر چه میزان پذیرش اجتماعی دانشجویان کمتر شود سلامت روانی آن ها بطور معنی داري کمتر می شود. همان گونه که در جدول1-2 ملاحظه می نمایید بین پذیرش اجتماعی و خرده مقیاس هاي سلامت روان از جمله اختلالات سایکوتیکی %26 - ط - r، بیماري هاي جسمانی -%17 - ط - r، اضطراب -%25 - - ،افسردگی -%14 - - ، فوبیا -%27 - - ،رابطه معنی داري وجودد دارد. 

بحث وتفسیر

تمایل به پذیرفته شدن از سوي دیگران یکی از اصلی ترین خواست هاي بشر است.طبق عقیدة بهاو ادگیتا قوي ترین فرد کسی است که نسبت به افتخار و توهین، گرما و سرماد رد و لذت، خونسرد و بی قید باشد. در این صورت او رها از وابستگی ها ست. در واقع ما انسان ها خود را جزیی از یک ساختار اجتماعی بزرگ می پنداریم و اگر یک رفتار به عنوان یک رفتار پسندیده ي اجتماعی شناخته شود کنار گذاشتن آن برایمان سخت می شود. عکس این موضوع هم صحیح است یعنی اگر رفتاري باعث جدا شدن و عدم پذیرش ما توسط جامعه ي اطراف شود تلاش خواهیم کرد که آن عادت را از خودمان دور کنیم پس بسیاري از عادت هاي ما براي کسب مقبولیت و پذیرش اجتماعی به وجود می آید.

می توان گفت که یکی از علل عادت ها ي پر خطر نیز نیاز به پذیرش اجتماعی است. این عادت ها هم از فردي به فرد دیگر متغیر است. ولی مسأله ي مشترك براي تمام این افراد حس تعلق و وابستگی است که یک حس اساسی محسوب می شود. بنابراین براي این که بتوان از آثار و پیامدهاي مثبت پذیرش اجتماعی در شکل گیري شخصیت و سلامت روان فرد بهره گرفت این پذیرش بایستی از خانواده شروع شود. بی شک پذیرش فرزندان در خانواده و پذیرش دانش آموزان در مدرسه راه را براي مقبولیت و پذیرش اجتماعی آنان در جوانی هموار می کند.

نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که بین پذیرش اجتماعی و سلامت روان رابطه معنی داري وجود دارد. یعنی هرچه میزان پذیرش اجتماعی دانشجویان کمتر شود سلامت روانی آن ها به طور معنی داري کمتر خواهد شد. همچنین در پژوهش حاضر رابطه ي بین پذیرش اجتماعی و خرده مقیاس هاي سلامت روان مورد بررسی قرار گرفت که نتایج تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد بین پذیرش اجتماعی و اختلالات سایکوتیکی، بیماریهاي جسمانی، اضطراب ،افسردگی و فوبیا رابطه ي معنی داري وجود دارد. ولی بین پذیرش اجتماعی و سایر خرده مقیاس هاي سلامت روان شامل اختلالات پارا نوئید، حساسیت در روابط بین فردي و وسواس اجبار رابطه معنی داري مشاهده نگردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید