بخشی از مقاله

چکیده

امروزه صنعت توریسم به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت جهان همانند سایر بخش های اقتصاد در جهت همگام شدن با توسعه پایدار گام برمی دارد که این نشان دهنده آگاهی عمومی درباره ارزشمندی محیط زیست و ضرورت حفظ و مراقبت از آن می باشد.. لذا با در نظر گرفتن پتانسیل ها و قابلیتهای جزیره کیش که به عنوان قطب گردشگری کشور مطرح است و در راستای عینت بخشیدن به الگوهای توسعه پایدار در این مقاله سعی است ابتدا تعاریف مریوط به توسعه پایدارو گردشگری بیان شود و ضمن بر شمردن پتانسیل های گردشگری موجود در جزیره کیش و شناساندن نقاط دیدنی ،راهکارهایی برای گسترش گردشگری این منطقه بیان گردد.

مقدمه:

امروزه صنعت توریسم به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع ترین صنایع توسعه پایدار مطرح است که این خود باعت ایجاد مزیت هایی همچون، افزایش درآمدها، تنوع اقتصادی ،خارج کردن منطقه از انزوا و ایجاد فرصت های جدید شغلی می گردد. صنعت گردشگری امروزه به قدری در توسعه اقتصادی ، اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامریی نام نهاده اند - رضوانی، - 1374بنابر آمار سازمان جهانی گردشگری - - WTO، در سال 2000،تعداد گردشگران در سراسر جهان افزون بر 701میلیون نفر بوده و از این جریان گردشگری، مبلغی حدود 475میلیون دلار به طور مستقیم وارد چرخه ی اقتصادی جهان شده است.

برخی منابع، درآمد گردشگری را در سالهای 2010و 2020به ترتیب 1550و2000میلیارد دلار برآورد کرده اند - میر طالبیان،. - 129:1380کشورمان ایران نیز با دارا بودن جاذبه های فراوان تاریخی، فرهنگی کشوری مستعد برای جذب گردشگر محسوب می گردد که در میان نقاط دیدنی کشور،جزیره کیش یکی از مناطقی می باشد که سالانه گردشگران زیادی را از نقاط داخل و خارج از کشور را به خود جلب می کند. سواحل زیبا و پوشش های مرجانی، آب زلال دریا که امکان مشاهده انواع ابزیان را در اعماق دریا مسیر می سازد وجود سواحل زیبا که جز کم خطر ترین سواحل دنیا محسوب می شود و..همگی از پتانسیل و ظرفیت بالقوه این منطقه از کشور حکایت دارد.

این نکته حایز اهمیت است که نقش این جزیره در وهله اول صنعتی-صادراتی و در وهله دوم تجاری و توریستی بوده است اما با شکست برنامه های صنعتی و تجاری توجه سرمایه گذاران به بخش گردشگری جلب شده است. - گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، - 12:1385 لذا در این نوشتار سعی است ضمن ارایه تعاریف و مفاهیم مرتبط با موضوع به تبیین و توضیح رابطه میان توسعه پایدار و گردشگری پرداخته می شود همچنین برخی از نظرات صاحب نظران در این حوزه مورد تامل قرار گرفته و سپس در گام نهایی به بررسی جایگاه جزیره کیش در جلب گردشگر وبه طور اخص شناخت و بررسی قابلیت و جاذبه های گردشگری این منطقه پرداخته می شود.

تا با شناخت و بررسی جاذبه های گردشگری و موانع موجود در پی راهکارهایی در جهت توسعه پایدار از طریق ایجاد زمینه هایی باشد که باعث تشویق و ترغیب هر چه بیشتر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی برای مسافرت و اقامت دراین جزیره زیبا باشد. پژوهش حاضر مبتنی بر روش توصیفی می باشد. روش مورد استفاده در جهت تدوین مبانی و داده های نظری بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی می باشد که مبتنی بر مرور منابع معتبر و مقالات داخلی و خارجی است. همچنین از مشاهدات و گزارشهای طرح های مرتبط در این پژوهش استفاده شده است .

مفاهیم و مبانی نظری:

توسعه پایدار

امروزه پایداری نه تنها در میان اندیشمندان بلکه میان عموم تبدیل به واژه ای متداول شده است که باعث گردیده دیدگاهها و نگرش های متفاوتی برای مفهوم توسعه پایدار وجود داشته باشد. گروهی از افراد آن را عرصه پیوند اندیشه حفاظت زیست محیطی و توسعه دانسته اند و برخی دیگر توسعه ای را پایدار دانسته اند که در آن رشد و توسعه اقتصادی، محیط و جامعه انسانی رابطه ای مکمل و نه رقابت پذیر با یکدیگر داشته باشند در مجموع می توان گفت توسعه پایدار توسعهای است که طی آن مردم یک جامعه نیازهای خود را بر آورده می کنند و سطح زندگی خود را بهبود می بخشند بدون آنکه به منابعی که به نسلهای آینده تعلق دارد مصرف کنند در این تعریف حق هر نسل در برخورداری از همان مقدار سرمایه طبیعی که در اختیار دیگر نسلها قرار داشته به رسمیت شناخته شده و استفاده از سرمایه طبیعی در حد بهره آن مجاز شمرده شدهاست.در یک نگاه کلی می توان گفت پایداری سه مشخصه اصلی دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید