بخشی از مقاله

خلاصه

نویسنده در این مقاله به دنبال ان است که راهکارهای جذب نوجوانان به نماز را توسط والدین تبیین نماید وچگونگی روش کار را در این زمینه تشریح کند گفتنی است که روش موجود آموزش دینی و اقامه ی نماز در بسیاری از مؤسسه ها نه تنها افراد را متدیّن و نمازگزار بار نمی آورد، بلکه به علت خشکی و خشونت، گاهی موجب وازدگی از نماز، مسخره کردن آن، ادا در آوردن در حال نماز و سرانجام بی رغبتی به دین خواهد شد. در مدرسه نیز باید شرایط را برای نماز خواندن مساعد کرد. در این راه والدین، معلمان، مدیران و دیگر مسئولان باید به صورت هماهنگ عمل کنند. روش تحقیق در این زمینه توصیفی تحلیلی است ونویسنده قصد دارد تا نتیجه تحقیق در پایان به روش مطلوب نگاشته شود.

مقدمه

سالها پیش استکبار جهانی به خیال براندازی انقلاب اسلامی و به زیر سلطه در آوردن ایران عزیز »جنگ سرد« را به راه انداخت، که خوشبختانه به اهداف خود نرسید. اکنون استکبار جهانی با به راه انداختن»جنگ نرم« و اشاعه ی فساد و فحشا، سعی و تلاش برای تزریق اندیشه ی لائیکی»بی دینی« در مردم به ویژه نسل جوان دارد. لذا باید، همه نهادهای تربیتی - حوزه ی علمیه، وزارت ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، خانواده و ... - در جهت رشد، توسعه و حاکمیت فرهنگ دینی بکوشند و انسانها را به خدا پیوند دهند. یاد خدا از طریق عبادات، اذکار، حضور در مساجد و اماکن مذهبی، حضور در مجالس دعا و ... در دل زنده می ماند و به پایداری می رسد. همین هاست که انسانها را از غوطه ور شدن در فساد و فحشا و بی عدالتی حفظ می کند.

در این میان نقش فوق العاده خانواده به عنوان اولین و مهمترین پایگاه یادگیری و تکوین شخصیت انسان نباید فراموش شود. زیرا، فقط خانواده ی آشنا به دین و مذهب و نمازخوان، می تواند فرزندانی نمازخوان و مسجدی تحویل جامعه دهد و باعث تقویت حکومت اسلامی در مقابل استکبار جهانی شود. امیدواریم خداوند منان به همگان توفیق دهد تا بتوانند جوانان و فرزندان خویش را به طرف مساجد و نمازهای جماعت هدایت نمایند. تا سعادت دنیا و آخرت نصیبشان شود.

بیان موضوع

موضوعی که در این نوشتار به آن پرداخته می شود و قصد تبیین آن را دارم، این است که، چگونه   می توان دانش آموزان را به نماز و نماز جماعت ترغیب کرد؟ چه روشهایی را باید به کار گرفت تا فرهنگ نماز در بین دانش آموزان نهادینه شود؟ گفتنی است که روش موجود آموزش دینی و اقامه ی نماز در بسیاری از مؤسسه ها نه تنها افراد را متدیّن و نمازگزار بار نمی آورد، بلکه به علت خشکی و خشونت، گاهی موجب وازدگی از نماز، مسخره کردن آن، ادا در آوردن در حال نماز و سرانجام بی رغبتی به دین خواهد شد. در مدرسه نیز باید شرایط را برای نماز خواندن مساعد کرد. در این راه والدین، معلمان، مدیران و دیگر مسئولان باید به صورت هماهنگ عمل کنند.

پیشینه موضوع

عبادت، هدف آفرینشوَمَا خَلَقتُماست.قرآن الجِنﱠمیفرماید:وَالإِنسَ» إِلَا لِیَعبُدُونِ. - «زاریات - 56/ بعضی از کارهای ما براساس عادت است و بعضی دیگر براساس فطرت. آنچه عادت است هم می تواند با ارزش باشد - عادت به ورزش - و هم می تواند بی ارزش باشد - عادت به سیگار - . امّا آنچه براساس فطرت است، همواره با ارزش است. عبادت و پرستش نیز یکی از امور فطری است. لذا قدیمی ترین، زیباترین و محکم ترین آثار ساختمانی بشر، مربوط به معبدها، مسجدها، تبکده ها و آتشکده هاست.

البته شکل و نوع پرستش تفاوت های زیادی دارد به طوریکه هدف انبیاء نیز ایجاد روح پرستش در انسان نبوده، بلکه اصلاح پرستش در مورد شخص معبود و شکل عبادت بوده است.1 پیرامون نماز کتاب ها و جزوات مفید و ارزشمندی در طول تاریخ نشر یافته است. به خصوص در سالهای اخیر ستاد اقامه ی نماز با برگزاری اجلاس های سراسری نماز، سعی نموده تا فرهنگ نماز را جا بیاندازد و برای مردم روشن سازد.2 که امیدوارم این مجموعه نیز قدم مفیدی باشد در جهت نهادینه کردن فرهنگ نماز برای عموم به خصوص دانش آموزان.

ضرورت و اهمیت تحقیق

مسأله نماز،جزء مسائل بسیار مهم و اساسی است. اگر بخواهیم در یک جامعه آمار عصیان را پایین بیاوریم، لازم است که افراد آن جامعه را نمازخوان کنیم. در واقع، برای سالم سازی اجتماع، و برای اینکه آن اجتماع دچار انحراف نشود باید مسأله نماز بین افراد آن جامعه رواج پیدا کند، زیرا یک فرد نماز خوان اگر چه ممکن است دچار معصیت شود، اما بالاخره این نمازش روزی او را از کارهای زشت باز می دارد. لذا ضروری است پیرامون روش های ترغیب فرزندان و دانش آموزانمان به نماز به خصوص نماز جماعت بحث کنیم و از خداوند بخواهیم توفیق تأثیر سخن و نوشته را، به همه ی ما و همه ی کسانی که در این راه گام بر می دارند، عنایت فرماید.

ریشه ی واژه های نماز و صلاه

صلوه »نماز« از ریشه »صله« به معنای پیوند و ارتباط است3 و واژه فارسی نماز از واژه پهلوینِماک«» گرفته شده است و آن هم به نوبه خود از ریشه باستانینِم«» به معنای خم شدن و کرنش است که اندک اندک بر مفهوم صلات یا عبادت ویژه مسلمانان منطبق شده است.4

معنای لغوی نماز

در معنای لغوی صلاه به کلمات و عبارات زیر می توان اشاره نمود:

1.    پیوستن و اتصال

2.    زیادت5

3.    رحمت

4.    مدح و سلام و درود

5.    خدمت، بندگی

6.    اطاعت و فرمانبرداری6

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید