بخشی از مقاله

چکیده

فضاهای تفریحی مرتبط با طبیعت که به عنوان مقر وبستر تامین آرامش فکری و روحی انسان بخصوص در زندگی مدرن و با کاهش زمان فراغت شهرنشینان میباشد،می تواند به عنوان یکی از مشکلات اساسی جامعه مطرح شود. نیاز به طراحی پردیس ساحلی به دلیل استاندارد نبودن فضاهای مشابه موجود در زمینه ارتباط تفریح با طبیعت ضرورت توجه به این مساله را تبیین می کند لذا هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین عناصر وعوامل موثر در طرح معماری پردیس است.

تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی است. در این پژوهش اطلاعات به روش کتابخانه ای از طریق شبکه های اینترنتی واستفاده از پایگاه های اطلاعاتی انجام گرفته است. که در نتیجه با ارائه راهکارهایی جهت طراحی پردیس تفریحی در کنار ساحل بوشهرمی تواند به فضاهایی مرتبط دست یابد که علاوه بر جنبه های اقتصادی برای منطقه و جذب توریست باعث ارتباط فضاهای تفریحی با طبیعت شود که آرامش را برای مخاطبین پس از دغدغه های زندگی روزمره به همراه دارد.

در این مقاله پس از بررسی اصول طراحی باغ ایرانی به طور ویژه آب و در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی خاص بوشهر و نیز احساس نیاز به تعبیه فضاهایی با کاربری تفریحی و نیز پتانسیل همجواری این استان با خلیج فارس، برخی از عوامل مناسب و نامناسب درآسایش افراد با توجه به شرایط موجود در طراحی باغ ایرانی مشخص شد و در نتیجه راهکارهایی مطابق با شرایط موجود و اصول طراحی پردیس ساحلی مبتنی بر الگوی باغ ایرانی ارائه گردید.

مقدمه

باغ ایرانی پدیدهای فرهنگی، تاریخی و کالبدی در سرزمین ایران است و معمولا به صورت محدوده ای محصور می باشد که گیاه، آب و ابنیه نظام معماری مشخصی با یکدیگر تلفیق شده و محیطی مطلوب، ایمن و آسوده را جهت آرامش جسم و روح انسان به وجود می-آورد.و هدف کلی باغ ایرانی وصول همنشینی با طبیعت است که به صورت کششی در نهاد انسان وجود دارد. - حیدری فرد و همکاران، - 1394 با افزایش جمعیت شهرنشینی، تغییر در الگوی کار و زندگی و فاصله بیشتر از خاستگاه های طبیعی به عنوان مقر و بستر تأمین آرامش فکری و روحی انسان در زندگی مدرن، تفریح در زمان فراغت در میان شهرنشینان کاهش یافته است.تفریحی که در عرصه های بیرون از خانه صورت می گیرد، بیشتر جنبه مشارکتی و جمعی دارد که نیازمند فضا و امکانات ویژه ای است.

در این راستا، فضاهای عمومی سهم عمده ای در تأمین بستر شکل گیری و انسجام چنین فعالیت هایی را به عهده دارند، تا بتواند تفریح در زمان فراغت را با کیفیت مورد نیاز فراهم نمایند. بوشهر بنا به امتیاز همجواری با خلیج فارس، دارای توان بالقوه ای از حیث بسترسازی برای تفریح و تفرج است، لذا با توجه به ضرورت طراحی فضای تفریحی ساحلی و این توان بالقوه همجواری با خلیج فارس و علاوه بر آن ضعف فضاهای تفریحی موجود در زمینه ارتباط تفریح با طبیعت، طراحی پردیس های تفریحی ساحلی می تواند گامی قابل توجه در جهت ارضای نیازهای اجتماعی و فرهنگی و تفریحی موجود باشد.

.1 ادبیات و پیشینه پژوهش

.1,1 پیشینه باغسازی و پردیس

ایرانیان باستان در حدود 1500 سال پیش از میلاد از طراحی باغ و باغچه بهره می جستند. در عصر هخامنشیان، در ایران باغ هایی وجود داشته که آن ها را "پئری دیس" می نامیدند. این کلمه به صورت "پردیس"به زبان های اروپایی راه یافته و به معنی بهشت است. واژه عربی "فردوس" هم از همین ریشه است - شیبانی وهمکاران،. - 1383

.2,1 مبانی نظری و چارچوب های پژوهش

.1,2,1 ریشه شناسی واژه پردیس

ریشه واژه پردیس را می توان در فرهنگ ها و سرزمین های مختلفی به وضوح مشاهده کرد. جدول 1 به ریشه شناسی واژه پردیس پرداخته است. در واقع یونان به نوعی مادر باغسازی اروپا تلقی می شود در حالیکه یونانیان باغ های فاخر شبیه پردیس های ایرانی نداشته اند و به همین سبب واژه پرادایز فارسی برای توصیف یک عینیت و کیفیت جدید به زبان و فرهنگ یونانی رفته و از آن به زبان و فرهنگ های اروپایی نفوذ می کند - اعتضادی؛ . - 7 :1392

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید