بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه نوآوری فردی بانک پارسیان صورت گرفته است. بر این اساس ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوعی، مدل مفهومی هفت بعدی از عوامل موثر نوآوری فردی بانک پارسیان فراهم آورده و بر مبنای آن پرسشنامه ای را تنظیم نموده و بصورت حضوری در اختیار 101 نفر از کارکنان عضو جامعه آماری بانک پارسیان شعب استان مازندران قرار داده شده است.

داده های گردآوری شده پس از کدگذاری وارد نرم افزار SPSS شده و مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج آزمون آلفای کرونباخ، پایایی ابزار تحقیقی را با ضریب پایایی %88 مورد تأیید قرار داد. آزمون تی استیودنت به منظور تایید یا رد فرضیه ها نشان داده است که از هفت متغیر مؤثر بر توسعه نوآوری فردی در بانک پارسیان استان مازندران، متغیرهای رهبری، حمایت سازمانی و انگیزش بر فرآیند نوآوری فردی تأثیر معنادار نداشته اند.

این در حالی است که چهار متغیر دیگر یعنی تعامل، ارتباطات، یکپارچگی و دانش هر کدام با شدت و ضعف خاص خود بر فرآیند توسعه نوآوری فردی بانک پارسیان تأثیر معنیدار داشته اند. آزمون فریدمن با هدف اولویت بندی هر یک از گویه ها بر اساس میانگین شان، مشخص نموده است که متغیر تعامل با رتبه 6/14 و انگیزش با رتبه 1/87 دارای بیشترین و کمترین اهمیت در میان متغیرهای توسعه نوآوری فردی بوده اند.

واژه های کلیدی: خلاقیت، نوآوری، بانک. 

-1 مقدمه

نوآوری می تواند ایده، شیوه یا شئ تازه و بکری باشد یا اینکه تازه جلوه کند. برخلاف اسم ظاهری نوآوری، نیازی نیست که نوآوری یک ایده بسیار تازه باشد، بلکه کافی است که ایده، شیوه یا شئ باشد که از دیدگاه افرادی که آن را میپذیرند، تازه و نو جلوه کند . - Rogers, 1995 - امروزه سنجش تغییرات تکنولوژیک برای کسب و کار، تحقیقات و سیاست گذاری اهمیت فزاینده یافته است.

در سالهای اخیر با ظهور اقتصاد دانش محور، نوآوری نقش حیاتی تری در تحول ساختارهای اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است، به طوری که در بعضی از پژوهش ها از اقتصادهای پیشرفته امروزی به عنوان اقتصادهای مبتنی بر نوآوری یاد می شود. علاوه بر این، در نیم قرن گذشته سیاست گذاران علاقه و توجه فزاینده ای به توسعه سیاست های نوآوری مبتنی بر دانش به عنوان نیرو محرکه توسعه اقتصادی پیدا کرده اند - نصرالهی، .1388 -

 آنچه امروزه کشوری را توسعه یافته و یا عقب مانده معرفی می کند، میزان بهره گیری از تکنولوژی در ابعاد مختلف توسعه است. یکی از مولفه های اصلی سیاستهای توسعه تکنولوژی و نوآوری کارآمد، شناسایی و سنجش شاخص های موثر بر عملکرد ملی، صنایع و بنگاه ها در زمینه فعالیت های توسعه تکنولوژی و نوآوری و پایش و ارزیابی نتایج حاصله از آنها میباشد.

به همین منظور ضروری است که بتوانیم وضعیت موجود خود را سنجیده، با وضعیت مطلوب مقایسه نموده و میزان شکاف موجود را استخراج کنیم تا بدین طریق قادر به شناسایی نقاط قوت و ضعف خود باشیم. از اینرو استفاده از شاخص-هایی که بتوانند ابعاد یک نظام نوآوری را به صورت کمی مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند و نمایی از وضعیت موجود را نمایان سازند، از لوازم ضروری سیاستگذاری نظام ملی نوآوری است . - Halrook, 1997 -

کشورهای جهان با تکیه بر نوآوری، در پی افزایش بهره وری و بهبود وضعیت اقتصادی هستند و یکی از دلایل عمده این توجه، وجود رقابت فزاینده بین جوامع است - میرفخرالدینی و همکاران، .1389 - در این محیط، سازمانها برای حفظ مزیت رقابتی خود باید اطمینان پیدا کنند که استراتژی های آنها ابتکاری و نو باشد. سازمان های امروزی با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیط های متغیر و توسعه قابلیتهای جدیدی که به آنها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند موفق تر خواهند بود.

علاوه بر این، افزایش پیچیدگی ها و عدم اطمینان محیطی لزوم توجه به نوآوری را نیز برجسته ساخته است. در اکثر کشورهای در حال توسعه، درک صحیحی از فرایند نوآوری و نقش آن در توسعه تکنولوژی وجود ندارد و عمدتاً توسعه تکنولوژی را منحصر به تحقیق و توسعه دانسته و از ماهیت سیستمی فرایند نوآوری و توسعه تکنولوژی شناخت کافی ندارند.

همواره موفقیت نصیب سازمان هایی می شود که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشند و کیفیت خدمات خود را بهبود بخشند - سعیدا و همکاران ،.1392 -  سنجش نوآوری در سطح بنگاه جهت تصمیم گیری در مورد مقدار تخصیص منابع به فعالیت های نوآوری و برای انتخاب حوزه هایی که نوآوری نوید بخش بازده اقتصادی بالایی است، و همچنین مدیریت استراتژیهای نوآوری درون بنگاهی مورد نیاز می باشد.

در سطح ملی نیز سیاست گذاران برای شناخت وضعیت موجود، روند تحولات آینده، دریافت بازخور از تاثیرات مثبت و منفی سیاست های موجود و تدوین سیاست های مناسب به اطلات حاصله از سنجش نوآوری نیازمند هستند . - Archibugi & Pianta, 1996 -

بر این اساس در تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر نوآوری فردی بانک پارسیان در سطح استان مازندران، پس از مرور مختصر ادبیات موضوعی، با استفاده از مدل مفهومی به روش تحقیق، ابزار اندازه گیری داده ها و اطلاعات، آزمونهای آماری مورد استفاده، چگونگی تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته، سپس در پایان مقاله با استفاده از این یافته ها، موارد مذکور جمعبندی شده و به بحث و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات مرتبط با جهات تحقیقاتی در آینده پرداخته خواهد شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید