بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر" شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر امنیت اطلاعات در بانکداری الکترونیک با رویکرد فازی - مطالعه موردی: بانک سپه - " می باشد. مطالعه حاضر از لحاظ هدف در رده تحقیقات کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات در گروه تحقیقات پیمایشی - توصیفی از نوع مقطعی قرار میگیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه خبرگان و متخصصین آشنا به موضوع امنیت اطلاعات و فناوری اطلاعات در بانک سپه می باشد .

از آنجایی که پژوهش از نوع اکتشافی است از نمونه گیری غیر محتمل بهره گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای است که بعد از سنجش در بین کارشناسان، اولویت بندی گویه ها انجام شد. نرم افزار های تجزیه و تحلیل داده ها spss می باشد که در بخش آمارتوصیفی از آن بهره گرفته شد و در بخش اولویت بندی داده ها از نرم افزار تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی expert choice و با استفاده از تکنیک ahp اولویت بندی گویه ها انجام شد.

مقدمه

امروزه ورود به فضای مجازی حاصل از فناوری اطلاعات و ارتباطات دوره جدیدی از تمدن بشر را به وجود آورده است، بنابراین لازم است هربانک براساس یک متدولوژی مشخص، ضمن تهیه طرح ها و برنامه امنیتی مورد نیاز، تشکیلات لازم جهت ایجاد و تداوم امنیت اطلاعات خود را نیز ایجاد کند.

1-1 اهداف تحقیق

شناسایی عوامل موثر بر امنیت اطلاعات در بانکداری الکترونیک الویت بندی عوامل موثر بر امنیت اطلاعات در بانکداری الکترونیک

1-2 سوالات تحقیق

عوامل موثر بر امنیت اطلاعات در بانکداری الکترونیک کدامند؟ اولویت بندی عوامل مربوط به ایجاد امنیت چگونه است؟

بیان مساله

امروزه امنیت اطلاعات در بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از مسائل مهم مطرح است و می بایست به مقوله امنیت اطلاعات نه به عنوان یک محصول بلکه به عنوان یک فرآیند نگاه گردد. بدون شک اطلاع رسانی در رابطه با تهدیدات، حملات و نحوه برخورد با آنان، دارای جایگاهی خاص در فرآیند ایمن سازی اطلاعات بوده و لازم است همواره نسبت به آخرین اطلاعات موجود در این زمینه خود را بهنگام نمائیم، در دنیای در حال جهانی شدن، بانکداری الکترونیکی یک جنبه با اهمیت توسعه بخش بانکداری است. بخش بانکداری می تواند با حل این مسائل و چالش ها مشتریان خودش را وفادار بکند و تسهیلات بیشتری را برای مشتریانش فراهم آورد. بانک ها باید مشتاقانه تقاضاهای مشتریانشان را در نظر بگیرند و بازخوردهای و واکنش های جامعه را بطور موفقیت آمیزی الویت بندی کنند

اهداف تحقیق:

از نظر هدف شناختی، تحقیق حاضر از نوع کاربردی میباشد. زیرا این نوع تحقیقات با هدف رفع یا تقلیل مشکلات سازمانی به انجام میرسد. به سخن دیگر، این پژوهش از نظر هدف شناختی یک تحقیق کاربردی است زیرا نتایج آن در بانک سپه قابلیت کاربرد دارد.

استراتژی پژوهش

استراتژیهای پژوهش در قالب پژوهش های همبستگی و پیمایشی قابل بیان میباشند

روش گردآوری داده ها

این پژوهش از نظر روش گردآوری داده ها نیز یک روش پیمایشی مبتنی بر پرسش نامه است زیرا داده های ناظر بر امنیت اطلاعات و همچنین شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر امنیت اطلاعات از طریق پرسش نامه استاندارد گردآوری خواهد شد.

مدل نظری تحقیق:

در این تحقیق متغیر های عوامل انسانی و فناوری به صورت مستقل هستند که خود نیز به زیر متغیرهای مورد بررسی تقسیم می شوند. همچنین ریسک انجام شده و قصد به اقدام اصول امنیتی میانجی رابطه عوامل و رفتار امنیتی محسوب می شوند. در این تحقیق متغیر وابسته رفتار امنیتی در سازمان می باشد.

در این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسش نامه استاندارد استفاده شده است که شامل دو بخش سئوالات مرتبط با پژوهش و مشخصات فردی می باشد. مبانی سئوالات پرسشنامه؛ سئوال تحقیق، ادبیات موضوع و مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه با افراد صاحبنظر بوده است.

جامعه آماری

جامعه آماری این پژوهش شامل نخبگان و متخصصان بخش فناوری اطلاعات بانک سپه است.
حجم نمونه و روش نمونه گیری: به عبارت دیگر، این پژوهش از نوع همه شماری - سرشماری - است

روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها:

در این پژوهش ، محاسبات به طور کلی در دو بعد توصیفی و استنباطی به عمل آمده است. به لحاظ توصیفی، از میانگین ، انحراف معیار، فراوانی ، درصد فراوانی و نمودار استفاده شده است.

در این پژوهش از آمارهای توصیفی نظیر جداول فراوانی، میانگین، انحراف معیار، نمودارها و ... استفاده خواهد شد.

.آمار تحلیلی

در این تحقیق برای شناسایی عوامل مؤثر و تبیین رابطه بین متغیرها ازروش فازی MCDM و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده خواهد شد.

روش شناسی تحقیق

تحقیق پیش رو با توجه به اینکه به دنبال شناسایی عوامل موثر برا امنیت اطلاعات در باتکداری الکترونیک بانک سپه است، در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. به علاوه از آن جا که این تحقیق به توصیف وضع موجود می پردازد، در طبقه بندی تحقیقات توصیفی قرار می گیرد. روش این پژوهش نیز پیمایشی است، زیرا به دلیل وسعت جامعه آماری مورد بررسی، نمونه ای از جامعه برای تاثیر روابط بین متغیرها انتخاب گردیده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید