بخشی از مقاله

چکیده :

با وجود اینکه چند صبایی بیش از راه اندازی این شبکه ارتباطی - اینترنت - نمی گذرد ، اما توانسته تمام جنبه های زندگی اجتماعی و فردی مردم را تحت الشعاع خود قرار دهد تا حدی که تصور زندگی بدون اینترنت سخت و تا حدودی غیر ممکن به نظر می رسد. بدون تردید با توجه به تنوع سلایق افراد استفاده های متفاوتی از اینترنت صورت می گیرد.در این تحقیق دو سئوال اصلی مطرح گردید . سئوال اول درباره سنخ شناسی کاربران اینترنت و سئوال دوم عوامل موثر برانواع کاربرد اینترنت در میان کاربران. این تحقیق در قالب یک پیمایش اجتماعی و با حجم نمونه ای بالغ بر 195نفر و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در میان کاربران اینترنت حاضر در کافی نت ها ی شهر یاسوج اجرا شد.یافته های توصیفی تحقیق حکایت از آن دارد که جستجوی مقالات علمی بیشترین کاربرد را در میان پاسخگویان دارد و عمده پاسخگویان در طیفی قرار دارند که از اینترنت برای انجام کارهای روزانه استفاده می کنند. بر اساس یافته های تحلیلی تحقیق بین دسترسی دیگر اعضائ خانواده به اینترنت و نوع استفاده کاربران رابطه معناداری وجود دارد.

واژگان کلیدی : تیپولوژی ، کاربر ، اینترنت ، پایگاه اقتصادی - اجتماعی

بیان مسئله :

اینترنت بزرگترین سامانه ای است که تاکنون طراحی و اجرا شده است. این شبکه عظیم جهانی در اواخر سال 1960 و با انگیزه همکاری و دسترسی چند سویه به منابع و مهارتهای محاسباتی و امکان تعامل میان رشته ای علوم و مهندسی ایجاد گردید. از اواسط دهه 90 اینترنت به صورت شبکه ای همگانی و جهان شمول درآمده است.کاربرد رسانه های چند گانه ای چون اینترنت و جذابیت های این رسانه جهانی نشانگر اهمیت و جایگاه ویژه این رسانه می باشد. امروزه صدها میلیون نفر در سراسر جهان به اینترنت دسترسی دارند و استفاده از آن سالانه رشدی معادل 100 درصد دارد. به عقیده کاستلز - - 1384 امروزه در سراسر جهان هزاران شبکه کوچک وجود دارد که کل ارتباطات انسانی از سیاست و مذهب گرفته تا سکس و پژوهش را پوشش می دهد .

به عقیده ایشان فرایند شکل گیری و انتشار اینترنت و شبکه های کامپوتری وابسته به ان در ربع قرن گذشته ساختار رسانه جدید را در معماری شبکه ، فرهنگ کاربران شبکه و در الگوی واقعی ارتباطات برای همیشه شکل داده است. با وجود اینکه چند صبایی بیش از راه اندازی این شبکه ارتباطی نمی گذرد ، اما توانسته تمام جنبه های زندگی اجتماعی و فردی مردم را تحت الشعاع خود قرار دهد تا حدی که تصور زندگی بدون اینترنت سخت و تا حدودی غیر ممکن به نظر می رسد. بدون تردید با توجه به تنوع سلایق افراد استفاده های متفاوتی از اینترنت صورت می گیرد. عده ای ترجیح می دهند صرفا به عنوان سرگرمی از اینترنت استفاده کنند این گروه بیشتر به سایت های سرگرمی سر می زنند ، موسیقی گوش می دهند ، موسیقی دانلود می کنند ، فیلم مشاهده می کنند ، سایت های پورنو را رصد می کنند و در پاره ای از اوقات نیز بازی های مختلف رایانه ای جدید را دانلود می کنند.

دسته دیگر بیشتر برای بسط روابط اجتماعی خود به خصوص در شرایطی که امکان مراوده مستقیم پیامدهایی برای آنها به همراه دارد ، لذا ترجیح می دهند از پل ارتباطی مجازی یا همان اینترنت استفاده کنند ، اندرسون - 2000 - و روزنبرگ - 1999 - در بررسی هایی که در بین دانشجویان انجام دادند به این نتیجه رسیدند که جستجوی وب و پست الکترونیک بیشترین فراوانی را در میان آنان دارد. در داخل کشور موحد محمدی و دیگران در داخل کشور به چنین یافته ای دست پیدا کردند.اینان عمدتا در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک تویتر ، یاهو میل ، گوگل میل و... حضور دارند و یا بخش عمده ای از وقت خود را در چت روم ها می گذرانند ، برای بیان عقاید خود وبلاگ راه اندازی می کنند ، به سایت های دوست یابی می روند و... به عبارت ساده با توجه به اینکه معمولا ارتباطات چهره به چهره به خصوص برای دختران پیامدهای احتمالی به همراه دارد از این رو ترجیح می دهند بیشتر به سمت ارتباطات مجازی بروند ، بالابودن سرعت و حجم این مراودات و ارتباطات اجتماعی خود تاثیر زیادی بر گرایش جوانان و نوجوانان به اینترنت دارد .

در سطح کلان تر این امکانات منجر به این می شود که افراد احساس کنند در یک بستر چند فرهنگی مجازی زندگی می کنند بدون شک این امکان تا چند سال پیش غیر قابل تصور بود. - فاضلی ؛ - 258: 1387 طیفی دیگر از کاربران اینترنت از آن به عنوان یک رسانه خبری استفاد می کنند و با توجه به نوع علاقه و گرایشی که به اخبار هنری ، ورزشی ، سیاسی ، اجتماعی و.. دارند ، به سایت های مرتبط سرمی زنند و تازه ترین اخبار را به دست می آورند . با توجه به فراگیری شبکه اینترنت در سراسر جهان ، اخبار گوشه و کنار دنیا در سریع ترین زمان ممکن مخابره و به سمع و نظر همگان می رسد ، باتوجه به شرایط خاص حاکم بر فضای مطبوعات در ایران خلاء بوجود آمده بیشتر از طریق سایت ها و پورتالها ی خبری پر می شود.

گروهی نیز اینترنت را به عنوان یک بانک اطلاعاتی برای جستجو مقالات علمی و پیشرفت های جدید علمی می دانند ، در حال حاضر جدید ترین مقالات علمی و تازه ترین پیشرفت های در زمینه های مختلف به سرعت وارد دنیای مجازی می شود و لذا این امکان فراهم می شودتا افراد به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند از این روست که عده ای بر این باورند که که در حال حاضر کتابخانه های دیجیتالی - مجازی - در یک رقابت شدید با کتابخانه های سنتی و کلاسیک هستند که البته بالا بودن سرعت تبادل اطلاعات در اینترنت یک ویژگی خاصی در قیاس با نوع سنتی آن به کتابخانه های دیجیتال می دهد.

و در نهایت دسته ای به ناچار از اینترنت برای انجام کارهای شخصی استفاده می کنند که عمدتا برای ثبت نام های مختلف ،انتخاب رشته ، انتخاب واحدو... است.بدون شک ایجاد یک مرزبندی شفاف بین گروههای مختلف فوق الذکر کار خیلی سختی است و به سادگی تفکیک افراد بر حسب نوع استفاده آنان امکان پذیر نیست چون ممکن است افراد بر حسب نیازهای روزانه خود به صورت سیال در هر کدام از این طبف ها قرار گیرند،ولی با این وجود به نظر می رسد درصد بالایی از افراد به نوعی در یکی از این طیف ها یا در چند طبف قرار می گیرند. هدف اصلی از انجام این تحقیق در گام اول تیپولوژی کاربران اینترنت در شهر یاسوج و درگام بعدی بررسی عوامل موثر بر کاربرد اینترنت در نزد کاربران است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید