بخشی از مقاله

چکیده

در راستای سوق کلیه خدمات به سمت الکترونیکی و نیازهای نظام مدیریتی و برقراری امنیت ، عدالت اجتماعی و شهر هوشمند و وجود معضلاتی چون سوء استفاده از مدارک، مفقود شدن و سرقت مدارک ، فسادهای اداری، عدم دسترسی به مدارک موجود در ادارات به لحاظ بعد مسافت ، حجم بالای فعالیت ادارات، زمان های تعطیلی رسمی و زمان های خارج از فعالیت ادارات، بالا بودن زمان پاسخ گویی به ارباب رجوع ، حجیم شدن بایگانی اداراتی چون ثبت و اسناد، شهرداری ، دارائی ، سازمان نظام مهندسی ساختمان ، مسکن و شهرسازی ، دفترخانه ها و ...

و عدم دسترسی سریع و دقیق به کلیه اسناد و مرتبط بودن خدمات این ادارات با هم و دیگر نهادها و مشکلات مختلف از جمله آلودگی هوا ، ترافیک و نارضایتی شهروندان در زمانی که همه فعالیت ها به سوی الکترونیکی شدن حرکت می کنند می طلبد که یک سیستم هماهنگ ، دقیق ، در دسترس و کارآمدی مهیا گردد تا از این آشفتگی موجود در بازار مسکن جلوگیری بعمل آید .

کاستن از مشکلات زندگی شهرنشینی از حیث اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیت و بهداشت در کنار بالا رفتن سطح توقع شهروندان از مدیران شهری در بعد خدماترسانی و همچنین ایجاد فرصت های برابر و توجه کامل به عدالت اجتماعی اسلامی ، جلب مشارکت مردمی و انجام امور مردم در اسرع وقت ، جز با تقویت و توانمند ساختن مدیریت شهری و دولت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، میسر نخواهد بود .

مدیریت شهری بدون استفاده از ابزار و فناوری های روز دنیا و در راس همه آنها فناوری اطلاعات هرگز به مدیریت واحد شهری سر آمد نخواهد رسید. حوزه مدیریّت شهرهای بزرگ جهان،توسعه فناوریهای اطّلاعات و ارتباطاتباعث ایجاد تحوّلات اساسی در هوشمندسازی نظامهای اداره و کنترل امور شهری شده است. در این مقاله ارائه راه اندازی طرح "کارت مالک" برای اولین بار در کشور پیشنهاد و به آن پرداخته شده است.

واژه های کلیدی: شهر هوشمند ، کارت مالک، دولت الکترونیک ،مدیریت یکپارچه شهری ، بانک جامع اطلاعات املاک 

مقدمه

یکی ازمهمترین شاخه های مدیریت، مدیریت شهری است، مدیریت شهری، علم برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی و کنترل تمامی عوامل تشکیل دهنده یک شهر و محله است اما مدیریت شهری نیز مانند تمامی شاخه های دیگر علم مدیریت نیازمند بهره گیری موثراز فناوری اطلاعات وهوشمند سازی همراه با برقراری امنیت وعدالت برای نیل به اهداف مورد نظر است.

رشد روز افزون جمعیت، زندگی را درجوامع شهری تحت الشعاع قرارداده است و سبب به وجود آمدن مشکلات عدیده ای در زندگی شهروندان شده است که در روح و روان و سلامت افراد تاثیر به سزایی دارند .

مشکلاتی مانند آلودگی هوا که متاثر از ترافیک شهری و رفت و آمد های کاذب درون شهری است، ناهماهنگی هایی که در انجام امور شهروندان توسط متولیان امور شهری صورت می پذیرد، هزینه های هنگفتی که سازمانها و نهادها در نتیجه خنثی کردن برنامه ها و سیاست های کلان یکدیگر می پردازند و یا تداخل و تکثیر وظایف و عدم تعامل سازمان ها و نهادهای متولی امور شهری ،کمبود جذب منابع درآمدی پایدار ، کمبود نیروی کار و وجود فعالیت های دست و پاگیرو ناعدالتی از جمله مشکلاتی است که تقویت مدیریت شهری و نهایتا نیل به سوی دولت محلی و مدیریت واحد شهری را امری اجتناب ناپذیر نموده است.

همان طور که گفته شد در شرایط کنونی ایران به دلیل رشد سریع شهرنشینی، و نگاه به زمین به عنوان یک محل امن و پرسود برای سرمایه گذاری ، تقاضای زمین در شهرها روندی فزاینده و پرشتاب دارد. این امر خود موجب افزایش شدید قیمت زمین و ساختمان، رشد سوداگری زمین، اشتغال اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، ساخت و سازهای غیرمجاز، گسترش حاشیه نشینی که در نهایت زمینه ساز معاملات پنهانی زمین، نابربرای اجتماعی، فساد اداری و مالی و اعمال نفوذ در روند تهیه و اجرای طرحهای توسعه شهری ،آلودگی های محیطی و بسیاری نابهنجاریهای اجتماعی می گردد.

اهمیت هوشمند سازی و کاربرد اطلاعات در مدیریت شهری و اجرای طرحها و قوانین همچنین در برخورد بابحرانهای سیاسی، اجتماعی و طبیعی بر کسی پوشیده نیست، اما در این میان وجود یک سیستم منطقی با امنیت بالا، از ملزومات اولیه این کاربرد است چرا که باید سیستمی وجود داشته باشد تا بتوان در قالب آن به ساماندهی و تعیین روشهای دریافت، پردازش و ارائه اطلاعات پرداخت، سیستمی که نگهداری، نحوه پردازش و از همه مهمتر چگونگی ارتباط کاربران با اطلاعات و استفاده از آنها را مشخص نموده و با توجه به طرح در حال اجرای شهروند الکترونیک در کشور می بایست کلیه خدمات به سمت الکترونیکی سوق داده شود . 

شهر هوشمند:

شهر هوشمند یکی از خاستگاهه ای مدیران شهری و شهروندان در عرضه کردن و مورد استفاده قرار دادن خدمات شهری است شهر هوشمند عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس های دولتی و سازمانهای بخش خصوصی بصورت - online - و بطور شبانهروزی، در هفت روز هفته با کیفیت و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام می شود، یا به عبارت دیگر میتوان گفت در شهر هوشمند تمام خدمات مورد نیاز ساکنان از طریق شبکه های اطلاعرسانی تامین شود.

به این ترتیب دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان برای دسترسی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نیست.در این شهر هوشمند ادارات دیجیتالی جایگزین ادارات فیزیکی می شوند و سازمان ها و دستگاه هایی همچون شهرداری، حمل و نقل عمومی، امور مالیاتی و دارایی ، نظام مهندسی ساختمان، سازمان مسکن و شهرسازی ، ادارات آب و برق ، گاز ، دفاتر اسناد ، بنگاه های معاملاتی املاک و... بیشتر خدمات خود را به صورت مجازی و یا با استفاده از امکاناتی که ICT در اختیار آنان قرار میدهد به مشترکین و مشتریان خود ارائه میدهند.

البته باید به این نکته توجه کرد که شهر هوشمند و الکترونیکی یک شهر واقعی است که دارای شهروند، اداره ها و سازمانهای مختلف و... است که در آن فقط ارتباطات و برخی تعامل های اجتماعی و تأمین بخش عمدهای از نیازهای روزمره از طریق اینترنت صورت میگیرد. رویکرد جهانی طی 20 سال گذشته به سمت اطلاعاتی شدن جوامع بوده و امروزه جامعه ای پیشرفته تر است که به لحاظ اطلاعاتی سرعت و قابلیت بیشتری در تولید و تبادل اطلاعات داشته باشد.

در حال حاضر تکنولوژی اطلاعات این امکان را به افراد داده و کمک میکند تا سریعتر به اهداف خود دست یابند. ایجاد شهر هوشمند و قدم گذاشتن در مرحله تکنولوژی ICT نیز یک فرصت انکارناپذیر است. این شهر عاملی در جهت ایجاد سازمان های شیشه ای است به گونه ای که تمام کارکردها و هدف های سازمان به طور شفاف قابل مشاهده باشد.

تعریف شهروند هوشمند

شهروندان در طول زندگی خود، نقشهای متفاوتی ایفا مینمایند که در هر کدام از این نقشها وظایفی بر عهده آنهاست .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید