بخشی از مقاله

چکیده؛

در خصوص بحرین و جنایاتی که در آنجا در حال وقوع است حقیقت این است که در سطح دنیا چشمها متوجه جمهوری اسلامی ایران است تا ببینند مجامع جمهوری اسلامی ایران چه می کنند آیا فعالند یا منفعل و در بین مجامع چشمها به مجامع دانشگاهی دوخته شده است تا حضور و اقدامات دانشگاهیان را رصد کنند. این همایش ها به موضوع کمک می کند مخصوصا اگر بعد رسانه ای آن نیز مد نظر باشد و در سطح جهان مخابره شود.

بحرین با جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر فقیرترین کشور خلیج فارس است که از نظر ترکیب جمعیتی بین ۰۷ تا ۰۸ درصد آن شیعه است مهمترین صنعت آن الومنیوم است که به صورت انحصاری در دست آل خلیفه است مردم بحرین سالهای متمادی است که حکومت تحمیلی آل خلیفه را بر نمی تابیدند با پیروزی انقلاب شیعیان جان تازه ای گرفتند البته تا ماه های اخیر قیام خود را علنی نمی کردند. با این حال مخالفتهای خود با خاندان سعودی ال خلیفه را ابراز می کردند.

ال خلیفه دو بار استقلال بحرین را به تاراج گذاشت یکی زمانی که از ناوگان پنجم امریکا دعوت کرد تا از پایگاه الخبر عربستان به بحرین منتقل شود با این کار می خواست خوش خدمتی خود را به آمریکا ثابت کند بار دیگر روزهای اخیر است که بحرین را به نیروهای نظامی آل سعود و دیگر مهاجمان سپرد. هر دو کشور اشتباه کردند چراکه شیعیان بحرین از شیعیان لبنان قوی تر هستند و افق پیروزی برای انها روشن تر است لذا آل سعود قطعا از بحرین اخراج خواهند شد. ۵/۶ میلیون شیعه در عربستان و شیعیانی که در همسایگی عربستان هستند این اشغال را تحمل نکرده و به این اخراج کمک خواهند کرد.

  ۱-جغرافیای انسانی بحرین

۱-۱-ویژگی های جغرافیایی

ابتدا مقداری راجع به جغرافیای انسانی و سیاسی بحرین مطالبی ارائه کنیم بحرین کشوری است با ۰۵۶ کیلومتر مربع مساحت و از نظر موقعیت جغرافیایی دارای موقعیت شبه جزیره ای با ترکیبی از ۴۳ جزیره که اکثر آنها غیر مسکونی است از نظر منابع انسانی به صادرات آلومنیوم متکی است و غیر از آلومنیوم محصول مهم و قابل توجه دیگری ندارد. معاش مردم در بحرین وابسته به همین صنعت است که البته در جهان وضعیت خوبی دارند و اولین کشور خاورمیانه و پنجمین کشور دنیا از نظر داشتن ذخایر آلومنیوم هستند در عین حال این ذخیره استراتژیک به طور انحصاری در اختیار آل خلیفه است و تنها مردمی از بحرینیها از این سهمی دارند که از طریق سیستم آل خلیفه گزینش و پذیرش شوند و به صورت کارگر و مزدور به تعبیری در خدمت ال خلیفه باشند لذا اکثر مردم در بحرین بسیار فقیرند در سطح کشورهای خلیج فارس ما فقیرتر از بحرین نداریم البته عمانیها و یمینها نیز فقیر هستند ولی فقر در بحرین شدیدتر از فقر در یمن و عمان است بخشی البته با توجه به صنعت آلومنیوم و وضعیت خاصی که آل خلیفه ایجاد کرده منتفع هستند ولی اکثریت محرومند.

۱-۲-ترکیب جمعیت

از نظر جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد که این جمعیت نزدیک به ۰۰۶ تا ۰۰۷ هزار نفر از اینها شیعه اثنی عشری هستند البته درباره عدد و رقم جمعیت آمارهای رسمی دقیقی وجود ندارد بیش از یک میلیون نفر جمعیت اعلام می شود ولی بحرینیها معتقدند کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارند. از این جمعیت ۰۵۱ هزار نفر تبعه غیر بحرینی هستند که در آنجا کار می کنند بنابراین جمعیت خود بحرین کمتر از ۰۵۸ هزار نفر می شود جمعیت شیعه نیز بین ۰۷ تا ۰۸ درصد کل جمعیت است. از نظر منابع کشاورزی بحرین فاقد هرگونه امکانات کشاورزی است از نظر بارندگی بسیار فقیر است و عملا کشاورزی در بحرین وجود خارجی ندارد جز یک مختصری بنابراین شرایط اقتصادی در بحرین شرایط حساس است از نظر جمعیتی این عددی که عرض کردم در حدود ۵۱ تا ۶۱ جزیره پارکنده هستند البته سهم منامه سهم قابل توجهی است.

  ۲-وضعیت سیاسی بحرین

از نظر سیاسی بحرین در سال ۰۵۳۱ مستقل شد که داستانی دارد که فرصت بیان آن نیست. منتها از همان سال تا امروز این آل خلیفه بر بحرین حاکم هستند همین شیخ حمد بن عیسی به عنوان امیر تا سال ۰۰۰۲ و پس از آن به عنوان پادشاه حاکم بوده و آقای شیخ سلمان از همان سال تاکنون نخست وزیر بوده است. لذا می بینیم که دو پسر عمو یعنی پادشاه و نخست وزیر کل حکومت را بین خود تقسیم کرده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید