بخشی از مقاله

چکیده

رفتاروابسته به چگالی انرژي تقارنی را با استفاده از پتانسیل برهم کنشی v~ij که از برازش با داده هاي پراکندگی نسبیتی به دست آمده است به طریق نسبیتی و با استفاده از روش پایین ترین مرتبه ي قید محاسبه کرده ایم. نتایج به دست آمده سازگاري خوبی را با سایر روش ها و پتانسیل ها نشان می دهند.

مقدمه

انرژي تقارنی و رفتار وابسته به چگالی آن در درك برخورد یون هاي سنگین [1] ، ساختار ایزوتوپ هاي نادر [2]، در تشکیل ماده ي پایدار در برابر واپاشی بتا و بنابر این در تعیین ساختار و جرم ستاره هاي نوترونی[3] نقش مهمی ایفا می کند. به همین دلیل در دهه هاي گذشته انرژي تقارنی به طریق تجربی و تئوري به روش هاي نسبیتی و غیرنسبیتی و با استفاده از برهم کنش هاي دونوکلئونی مختلفی که از برازش با داده هاي پراکندگی نوکلئون- نوکلئون به دست می آیند، مورد مطالعه قرار گرفته است.

ماده ي هسته اي یک سیستم فرضی از بینهایت نوکلئون برهم کنش کننده است که درآن نوکلئونها تنها ازطریق نیروهاي هسته اي بایکدیگر برهم کنش می کنند. به طور کلی دو نوع ماده ي هسته اي وجود دارد: ماده ي هسته اي متقارن که در آن چگالی پروتون ها و نوترون ها با یکدیگر برابر است و ماده ي هسته اي نامتقارن که در آن چگالی پروتون ها و نوترون ها برابر نیست. ماده ي هسته اي نامتقارن در سال هاي متمادي به روش ها و مدل هاي مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است که به طور کلی به دو دسته ي پدیده شناختی و میکروسکوپی تقسیم می شوند.

در روش هاي پدیده شناختی مانند محاسبات هارتري-فوك [4] وتوماس-فرمی [5]، ازبرهم کنش هاي دونوکلئونی غیرحقیقی مانند پتانسیل اسکرم استفاده می کنند. روش میکروسکوپیاساساٌ شامل دو نوع بروکنر و وردشی است. نوع بروکنر به صورت هاي غیرنسبیتی و نسبیتی مورد مطالعه قرار گرفته است که به ترتیب به بروکنر-هارتري-فوك [6] - BHF - و دیراك-بروکنر-هارتري-فوك [7] - DBHF - شهرت دارد.

محاسبات وردشی با هامیلتونی غیرنسبیتی و برهم کنش هاي حقیقی دو نوکلئونی مختلفی که از برازش با داده هاي پراکندگی غیرنسبیتی و خواص دوترون به دست می آیند در بررسی ماده ي هسته اي نامتقارن به کار رفته است، اما رفتار وابسته به چگالی انرژي تقارنی با استفاده از هامیلتونی نسبیتی وبرهم کنش هاي حقیقی دو نوکلئونی که از برازش با داده هاي پراکندگی نسبیتی به دست می آیند، به طور وسیع مورد مطالعه قرار نگرفته است.

یکی از روش هاي وردشی که توسط [8] OBI ابداع شد روش وردشی پایین ترین مرتبه ي قید است. در این روش، معادله حالت ماده ي نوکلئونی با کمینه کردن مقدار چشمداشتی هامیلتونی به دست می آید. با کمینه کردن مقدار چشمداشتی انرژي, یک دسته معادلات اویلر-لاگرانژ به دست می آید. از حل این معادلات، توابع همبستگی و سپس انرژي خوشه هاي دو ذره اي محاسبه می شود. روش پایین ترین مرتبه ي قید، یک روش وردشی خالص است که در آن هیچ پارامتر آزادي وجود ندارد. تنها قید به کار رفته در آن، شرط بهنجارش تابع موج است که سبب می شود جملات مربوط به خوشه هاي سه جسمی بسیار کوچک شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید