بخشی از مقاله

چکیده

از آنجا که خانواده اصلی ترین و مهمترین نهاد اجتماعی است و رشد و تعالی افراد در آن صورت میگیرد، عدم آرامش و صمیمیت در این محیط منجر به بروز ناهنجاريهاي رفتاري در محیط اجتماع خواهد شد. بنابراین مهمترین نقش مدیریتی مربوط به این فضاي مهم اجتماعی است و یکی از مهمترین اصول مدیریت در این محیط رفق و مداراست؛ به این معنا که افراد خانواده با هم رفتاري ملایم و به دور از هرگونه خشونت رفتاري و گفتاري داشته باشند. بررسی روش و منش اهل بیت در مدیریت خانواده بیانگر این است که اگر محیط خانواده مملو از انس و آرامش و صمیمیت باشد، بهترین فضا براي پرورش افراد متعهد و متدین در جامعه ایجاد میگردد و رفق و مدارا اصلی اساسی براي ایجاد صمیمت در همه عرصههاي رفتاري و گفتاري است و راهحلی اساسی در چگونگی برخورد با مشکلات و اختلافات زندگی مشترك می باشد.

مقدمه

یکی از مهمترین اهداف آیین اسلام، تربیت و تزکیهي نفوس انسانهاست و فضاي خانواده، مناسب ترین بستر براي این مهم است. بنابراین کانون خانواده به عنوان کوچکترین و اصلیترین نهاد اجتماعی به طور طبیعی داراي غایت و هدف است. هدف خانواده؛ ایجاد محیط انس و آرامش و صمیمیت براي همسران است تا به کمک یکدیگر نیازهاي طبیعی خود را برآورده ساخته، به رشد و تعالی برسند و فضایی نیکو براي پرورش افراد متعهد و متدین ایجاد نمایند.

از طرف دیگر مدیریت یک اصل ضروري براي اداره هر جامعه است چراکه هر مجموعهاي اگر داراي نظام، سازماندهی و مدیریت باشد، بهتر میتواند به اهداف خود برسد و با صرف هزینه کمتر، نتایج بهتري به دست آورد. همانطور که هیچ عاملی چون عدم مدیریت یا ضعف در آن نمیتواند یک مجموعه را به انحطاط بکشاند. خانواده هم به عنوان یکی از مهمترین نهادهاي بنیادین جوامع بشري، مهمترین نهاد تأثیرگذار در رشد، تعادل و شکوفایی افراد جامعه است. بنابراین اگر خانواده با مدیریت صحیح و هدایت درست پیش رود زندگی خانوادگی سراسر لذت و سلامتی خواهد شد و با آرامش و به دور از تنش جریان مییابد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید