بخشی از مقاله

چکیده

قابلیت اعتماد و کیفیت یک محصول با بهکارگیری فنون لازم در فاز طراحی و توسعهی چرخه عمر محصول ارتقاءمی یابد. برای رسیدن به این اهداف باید بازنگری در طول چرخه طراحی مانند سایر اصول فنی و مهندسی بهدرستی مدیریت شود. اگر بازنگری در طول چرخه طراحی درست اجرا شود علاوه بر تحویل محصولی باقابلیت اطمینان بالا، کارکرد مناسب، کیفیت و ایمنی الزام شده، هزینهها و زمانبندی موردنیاز در طول چرخه عمر طراحی نیز کاهش مییابد. این موضوع در نهایت هم به نفع تأمینکننده و هم به نفع مشتری است . در این مقاله روشه و رویکردهای بازنگری چرخه عمر طراحی و توسعه محصولات صنعتی بیان میشوند. مدل چرخه عمر طراحی که در این مقاله از آن استفاده شده است مدل بلانچارد میباشد که ازنظر بسیاری از طراحان سیستمهای صنعتی مدل کارآمد و کاملی است.

-1 مقدمه

بازنگری بهعنوان یک روش تأیید و پالایش فازهای مختلف چرخه عمر طراحی مورداستفاده قرار میگیرد. هدف اصلی بازنگری، تصدیق کار تیم توسعه طراحی و در صورت امکان ارائه توصیههای عملی برای بهبود محصول یا فرایند و تحقق آن است. همچنین بازنگری یک فعالیت گروهی و مشورتی است. مدل چرخه عمر طراحی موردنظر در یک پروژه در توافقنامه تأییدشده مشتری برنامهریزی میشود.

-2 انواع بازنگری

بازنگریها در یک پروژه به دو نوع عمده تقسیم میشوند که عبارتاند از :[2] بازنگری مدیریتی این نوع بازنگری از دید کلان میتواند یک پروژه را مورد ارزیابی قرار دهد. نتایج بازنگریهای سیستمی و فنی میتواند بهعنوان ورودی بازنگری مدیریتی مورداستفاده قرار گیرد. بازنگری سیستمی و فنی در طول فرآیند اجرای یک پروژه، یک سری فعالیتهای مهندسی سیستمی نیز انجام میشود. فعالیتهای ازایندست تحت عنوان مهندسی سیستم مورد بازنگری قرار میگیرند. مانند: پیکرهبندی، مدیریت دادهها، مدیریت ریسک و.. مهمترین بخش اجرای یک پروژه، فعالیتهای فنی مرتبط هستند. فعالیتهای که منجر به طراحی و تولید محصول میگردند از این نوع هستند.

در گانت اجرای پروژه، فعالیتها هم از جنس مهندسی سیستم و هم از جنس فنی هستند و بنابراین بازنگری فعالیتهای این دودسته همه بازنگریها را شامل میشوند. بازنگریها ازنظر شیوه اجرا نیز به دو روش انجام میشوند: روش اول بازنگری بر اساس گانت پروژه - پایان چرخه عمر طراحی - در این روش اولین بازنگری پس از مشخص شدن گانت پروژه ومتقابلاً کلیه فعالیتهای پروژه و متولی هر فعالیت و سپس در پایان هر فاز طراحی بازنگریهای بعدی بر اساس ورودی و خروجیهای کلیه فعالیتهای گانت انجام میشود.

این نوع بازنگری برای هر دو نوع بازنگری سیستمی و فنی و توسط مدیر پروژه یا مدیران واحدهای سیستمی و فنی انجام میشود. در این روش فعالیتها و جزئیات آن بهطور مدام تحت کنترل هستند؛ و در دورههای کوتاهمدت اتفاق میافتند. این بازنگریمعمولاً بهصورت جلسات درونگروهی انجام شده و نتیجه آن به شکل صورتجلسات داخلی هر گروه تهیه میشود و اصلاحات انجامشده به این صورتجلسات ارجاع داده شده و در صورت تأیید طبق آنها اقدام می-شود. موارد خاص در این مورد فرمهای تغییرات مهندسی1 میباشند که با بازنگری تیمهای فنی انجام میشوند. در این روش بازنگری روی یک فعالیت ممکن است تا رسیدن به نتیجه مطلوب بارها اجرا شود.

همچنین ممکن است در هر فاز، فعالیتهای مهم و اساسی وجود داشته باشد که دربرگیرنده هزینه، زمان و پیچیدگیهای فنی باشند و نیاز به بازنگری آنها قبل از اتمام فاز لازم و ضروری باشد که در اینجا نیز بازنگری آن بهصورت نقطه کلیدی الزامآور خواهد شد. بازنگریها باید قبل از اتخاذ تصمیمی که برگشت آن پرهزینه، زمانبر و دشوار است، انجام شود .به این طریق تغییرات ناشی از یک بازنگری میتواند با کمترین تأثیر در هزینه و زمان انجام گیرد. همچنین بازنگری باید در گانت پروژه بهعنوان یک فعالیت آورده شود و زمان و مجری آن مشخص باشد. که این از وظایف مدیر پروژه میباشد.

-3مقدمات بازنگری

بازنگریها باید در پایان هر فاز طراحی و در نقاط کلیدی مشخص شده طبق گانت انجام میشود. بازنگریها باید خلاصه بوده و بر اساس یک برنامه تدوینشده و مبتنی بر تحلیل و ارزیابی پیش بازنگری در مورد اینکه چه مواردی به توجه نیاز دارند، اجرا شوند. برای اجرای بازنگری هر فعالیت، ابتدا باید موارد زیر مشخص گردد. متولی هر فعالیت مشخص شود. - طبق طرحریزی تیم پروژه چه کسی یا قسمتی عهدهدار انجام میباشد. - ورودیها و خروجیهای هر فعالیت بهطور شفاف تعریف و مشخص باشند. - طبق جدول پیوست ... - بر اساس خروجیها، چکلیست بازنگری آن فعالیت تهیه شود. - طبق جدول پیوست ... - کارگروه یا تیم ارزیاب آن فعالیت مشخص گردند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید