بخشی از مقاله
چکیده
طراحی منظر از نظر معنا و مفهوم می تواند بهترین وجه معماری منظر قرار گیرد . در این مقاله سعی بر این است که بهترین شیوه ، در طراحی معماری منظر نشان داده شود ، بررسی می شود . در راستای دستیابی به اهداف مورد نظر راهبردهایی در طراحی به وسیله تفکر، معنا، مفهوم و الگو را در بعد معماری منظر مورد بررسی قرار خواهد گرفت . مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که بایستی طوری طراحی کنیم که باعث به وجود آمدن آرامش در جامعه شده و منظر جایگاه خود را از لحاظ معنویت پیدا کند، در این صورت می تواند به عنوان پژواک عمل کرده و در آگاه ساختن مردم نسبت به هویت و گذشته خود نقش آموزشی را بر عهده بگیرد . نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که برای رسیدن به منظری خوشایند باید طراحی های بهتری را در معماری منظر داشته باشیم ، روش پژوهش در این مقاله از نوع توصیفی - تحلیلی می باشد .
کلمات کلیدی: معماری منظر، روشهای بهینه طراحی، طراحی کالبدی، هویت فرهنگی .
.1مقدمه
روش طراحی و آفرینش فرم و فضا به ویژه در زمینه معماری از جمله مهم ترین چالش ها بوده است، چنان که از دیدگاه بسیاری برای طراحی در این حرفه، روش منحصر به فردی وجود ندارد. در تعریف هر فرآیندی، پیروی از سلسله مرتبه ای معین در مراحل آن فرآیند نیز قطعیت ندارد.در سال 1977 انجمن معماران منظرآمریکا ، معماری منظر را این گونه تعریف کرد : " علم و هنری که فعالیت حرفه ای مربوط به برنامه ریزی سیستماتیک زمین های باز ، طراحی فضاها و مکانهای بیرونی ، حفظ منابع طبیعی و ساخت محیط های زنده ی کارآمد تر ، امن تر و مفرح تر را انجام می دهد " . شش سال بعد در نوامبر 1983این تعریف مجدداً توسط انجمن معماران منظر آمریکا به این صورت به روز رسانی شد : " معماری منظر حرفه ای است که اصول هنری و علمی را برای پژوهش ، برنامه ریزی ، طراحی و مدیریت محیط های طبیعی و مصنوع بر عهده می گیرد .
» مایکل لوری « در سال 1986 با بررسی نظرات افرادی مانند - گرت اکبو - معماری منظر را بدین گونه تعریف می کند " هنر طراحی ، برنامه ریزی و طراحی زمین ، نظام دهی به طبیعت و عناصر دست ساخت انسان که در آن پذیرش فرهنگ و علم به صورت دانش درآید و در آن حفظ و نگه داری منابع طبیعی و نظارت بر ان اهمیت قابل توجهی داشته باشد تا آن محیط به صورت مفید و لذت بخش مورد استفاده قرار گیرد - ادیب ، . - 1391 طراحی معماری منظر بر اساس تفکر و به دنبال آن معنا، مفهوم و الگو از باغ ایرانی باعث به وجود آمدن منظری خوشایند و مطابق هویت فرهنگی خودمان و از طرفی باعث می شود که جامعه با دیدن منظری که جایگاه معنا و مفهوم در آن لحاظ شده به درکی بهتر از اطراف خود برسد .
.2بیان مسئله و اهمیت پرداختن به موضوع
در دنیای امروزی که شهرها بخصوص کلان شهرها دچار مشکلاتی از جمله بی نظمی کالبدی شده اند، معماری منظر را تحت تاثیر قرار داده اند . با بی نظم شدن معماری منظر ، منظرها فاقد طراحی درست معماری شده ، به ویژه منظری که همیشه انسان با آن دست و پنجه نرم می کند دچار مشکلات عدیده ای شده است . معماری منظر در گذشته دارای طراحی مختص به خود وبا مکانیزم وهندسه ای بسیار جدی دنبال می شده که در حال حاضر این مکانیزم در باغ ایرانی مشهود است . بنابر این می توان بیان داشت که در صده های گذشته طراحان در پی ایجاد منظری متفاوت که بر گرفته از روشهایی که در گذشته آنها اتفاق می افتاده بوده اند . و توانسته اند با الگو برداری از آن منظری ایجاد کنند ،که بتواند هویت و شخصیت منظر یک باغ و فضا را از لحاظ معنا و مفهوم به وجود بیاورند .
در عصر حاضر معماری منظر ، فاقد معنا و مفهوم درستی می باشد . و برای رسیدن به این جایگاه می باید طوری طراحی کنیم که بتوانیم شکل منظر را از خشونتی که امروزه به خود گرفته رهایی دهیم وبه همان طراحی که دارای ساختار کالبدی منظمی می باشد برسانیم. در نهایت فاصله منظر امروزی از هویت فرهنگی باعث شده که انسان معاصر را با منظری مدرن و خشن مواجه کند، بنابراین باید به فکر طراحی باشیم که بتواند محیطی سالم به همراه منظری دارای هویت وتاریخ و فرهنگ خودمان ایجاد کند. هدف از نوشتن این مقاله رسیدن به احساس بهتر از گذشته خود و تاریخ و هویت ایرانی، آشنایی با چگونگی خلق فضاو ایجاد محیطی آرام در کنار زندگی پر دردسر امروزی می باشد .
.3پیشینه تحقیق
بر اساس مطالعه ای از - تقوایی و همکاران - در سال 1389تحت عنوان سمبولیسم و طراحی منظر، بررسی رویکردهای مختلف در طراحی مفهومی، به معرفی بر اساس معنا و مفهوم می پردازد . و پس از بررسی شیوه های مختلف معنا و مفهوم در معماری منظر ، نتایج این پژوهش نشان می دهد که استفاده از طراحی هایی بر اساس معنا و مفهوم باعث بهتر طراحی کردن و رسیدن به منظری خوشایند برای مردم می باشد . در پژوهشی دیگر از - فیضی و همکاران - در سال 1384 تحت عنوان تفکر طراحی در فرآیند طراحی معماری، نشان می دهد که طراحی بر اساس الگوی تفکر گامی است برای بهتر طراحی کردن و نتیجه حاصل از این پژوهش بر رسیدن به منظری معنا دار دلالت دارد . در مطاله ای دیگر از - سلطانی و همکاران - در سال 1391 تحت عنوان تطبیق نقش الگو و مفاهیم مبتنی بر تجربه در فضای معماری، بر این باورند که استفاده از الگو، نوعی نظام آمادگی است. ذهن بشر از بدو تولد لوحی سفید نیست، بنابراین نتیجه می توان گرفت که استفاده از الگو برای رسیدن به طراحی بهتر می تواند کمک شایانی به معماری منظر داشته باشد .
.4پرسش
.1 -4 در صورت طراحی بر اساس هویت ملی خود آیا می توان محیط و فضایی سالم را رقم زد ؟
.2-4 چگونه طراحی کنیم تا که منظری خوشایند به همراه هویت و فرهنگ خود مان داشته باشیم ؟