بخشی از مقاله

چکیده

استاد اثربخش، استادی متفکر است که همواره به دنبال یادگیری طیف گستردهای از منابع - مقالات، نظریات، مشاهدات - برای بهبود مستمر یادگیری دانشجویان خود باشد. این پروژه به دنبال یافتن تأثیر این موضوع بر عملکرد ذاتی اساتید بهوسیله توسعه یک چارچوب نظری دانشگاهی است که استادان را قادر به کنترل و تجزیه و تحلیل آنچه در حال انجام است، برای ایجاد عملکرد و حضوری مؤثرتر و در نتیجه تسهیل یک محیط آموزش آنلاین سازنده برای دانشجویان نماید.در ابتدا، یک گروه آزمایشی از اساتید سطح سوم آموزش که در حال تعامل با هفت اصل "عملکرد خوب" آموزشی میباشند را بهمنظور توسعه یک چارچوب برای نظارت و تجزیه و تحلیل فعل و انفعالات آنلاین اساتید را در نظر گرفتهایم.

در مرحله دوم، از اساتید دعوت شده تا نمونه کارهای الکترونیکی شامل نمونهای از تعامل آنلاین آنها که شاهدی از عملکرد و حضورشان است را در سیستم ثبت نمایند. در مرحله سوم، بهعنوان یک دستیار با یکی از مدرسین باتجربه در سیستم آنلاین که میتواند فرایندی را برای تجزیه و تحلیل و بررسی حضور اساتید تدوین نمایند همکاری نموده و این دادههای تدوین شده را برای شناسایی هر دو نقطه قوت و زمینه توسعه آموزش حرفهای بیشتر بکار گرفتهایم. در نهایت، از طریق یک فرایند انعکاسی اساتید عواملی را که به حضور مؤثرتر آنان کمک نموده را تشخیص و از وجودشان مطلع گردیدهاند. این مطالعه در پروژه تحقیقاتی دانشگاه پلی تکنیک میلان ایتالیا انجام پذیرفته و جایزه پژوهش برتر را در سال 2013 از آن خود نموده است.

واژههای کلیدی: سنجش عملکرد اساتید مجازی، سنجش آموزش مجازی،اساتید مجازی

مقدمه

استادانی - معلمان الکترونیکی - که درگیر آموزش الکترونیکی میباشند همواره با تعداد قابل توجهی از چالشهای آموزشی روبرو میباشند. اغلب آنها با نحوه تدریس که در آن هیچ نوع تجربهای بهعنوان زبان آموز وجود ندارد دست و پنجه نرم مینمایند. در حالی که فرایند بازخورد ممکن است برای نظارت و تجزیه و تحلیل محیطهای سخنرانی رو در رو مفید واقع شود اما تعداد کمی از مؤسسات غیرحضوری وجود دارند که از این موهبت بازخورد که سبب دلگرم شدن اساتید و اثربخش شدن تدریس آنان میگردد در محیط آنلاین بهرهمند گردند.برای هر دو قشر استادان جدید و استادان باتجربهتر در آموزش الکترونیکی ، بازخوردغالباً بهصورت روایتی یا بهندرت محدود به بررسی ارزیابی دانشجویان است و یا در بهترین حالت بر اساس آمار کلیترم مانند نرخ حفظ و تکمیل عنوان گشته است.

البته چندی از چارچوبهای مفهومی شناخته شده نیز برای تجزیه و تحلیل این بازخوردها وجود دارد و استادان توسط دستورالعملهای بهترین عملکرد1 که اغلب تبدیل به چک لیستهای طولانی و مفصلی گشته، آنچه را که فرد سخنران باید بهصورت آنلاین انجام دهد مورد سنجش قرار میدهند.نزدیک به 20 سال است که هفت اصل برای عملکرد خوب آموزشی در دوران دانشجویی بهعنوان دستورالعمل برای آموزش مؤثر و یادگیری بهتر در محیطهای رو در رو استفاده گردیده است. با منطبق نمودن این اصول با محیط آموزش الکترونیکی، استادان میتوانند چارچوبی را که توسط آن میتوانند به تجزیه و تحلیل اقدامات خود در محیط آنلاین بپردازند را تنظیم نمایند.

هر استاد میتواند این موضوع را با یک روش از نمونه کارها انجام دهد، چه با استفاده از سیستم مدیریت آموزش2 بهعنوان یک نمونه کار الکترونیکی و یا با خروجی چاپ شده آن. از آنجایی که این اطلاعات بهطورکاملاً خودکار توسط نرم افزار سیستم مدیریت آموزشی در سیستم ثبت میگردد، هیچ اقدام اضافی توسط استاد برای جمع آوری این دادهها مورد نیاز نمیباشد.امروزه نگرانی که اغلب از آن در مکانهای گوناگون عنوان میشود ابراز نیاز به یک فرایند ارزیابی برای استادان در یک محیط یاری رسان و دلگرم کننده میباشد که باعث تحریک یادگیری حرفهای توسط آنها در سیستم حال حاضر گردد.

این نگرانی زمانی افزایش مییابد که استادان در حال کار با یک سیستم یادگیری متفاوت باشند و این امر موجب افزایش آسیب پذیری آنان میگردد.هر گونه فرایند ارزیابی از عملکرد آموزش آنلاین باید استادان را به بررسی و دریافت بازخورد برای این بعد جدید قادر سازد و بتواند نقش آموزشی آنان را به چالش بکشد. از آنجایی که این فرایند در پروژه مطرح شده به افراد موجود در آن تعلق دارد و توسط خود آنان شکل میگیرد لذا بهاحتمال زیاد منجر به یادگیری حرفهای قابل تغییر خواهد بود. همچنین، بهطور کاملتر در بخش روش تحقیق مشخص میگردد که این پروژه شامل یک رویکرد ارزیابی منعکس شونده است که با شناخت خواستهها در طی زمان، از هر دو طریق استادان و دیگر کارکنان درگیر در این فرایند به دست میآید.

مبانی نظری

هفت اصل برای سنجش عملکرد خوب آموزشی در دوران دانشجویی - Gamson, Z., 1987 .Chickering, A - بهعنوان دستورالعمل برای آموزش مؤثر و یادگیری در محیط رو در رو نزدیک به 20 سال است که مورد استفاده قرار گرفته است. خلاصهای از نکات کلیدی این اصول در ادامه ذکر شده است:

عملکرد خوب آموزش در دوران دانشجویی :

1.تشویق برخورد میان دانشجویان و اعضای دانشگاه
2.توسعه روابط متقابل و همکاری میان دانشجویان                                                                                                                                                                                                              3.تشویق یادگیری فعال
4.ایجاد بازخورد سریع                                                                                                                                                                                                                                                    5.تأکید بر زمان کاری مفید
6.برقراری ارتباط میان انتظارات بالا
7.احترام به استعدادهای متنوع و روشهای یادگیری.

تعمیم آشکار این اصول به محیط آموزش الکترونیکی و مشارکت دادن اساتید میتواند یک چارچوب از عملکرد خوب در رابطه با حضور مؤثر استادان تعیین نماید و از طریق آن آنها را قادر سازد به تجزیه و تحلیل اقدامات خود در رابطه با حضور مؤثرتر در محیط آنلاین بپردازند.

پیشینه پژوهش

در زمینه سنجش عملکرد اساتید سیستمهای آموزشی آنلاین تعداد محدودی از پژوهشها در این رابطه وجود دارد. یک مطالعه مربوط به این پروژه موردی است که - Duffy, T, 2001 ,.Graham, C., Cagiltay, K., Lim, B., Craner, J - در آن هفت اصل ارزیابی عملکرد را برای ارزیابی چهار دوره کلاسهای آنلاین در یک دانشگاه آمریکایی در غرب این ایالت بکار گرفته است. این ارزیابی کار بسیار فشرده و دشواری بوده چراکه شامل تجزیه و تحلیل »صدها صفحه از اطلاعات و هزاران نفر از دانشجویان و مربیان که اطلاعات برایشان ارسال شده بوده و پس از آن تمامی بازخوردها دریافت گردیده است. لذا این رویکرد نیاز به زمان برای بازنگری و بررسی بازخوردها و همچنین کارکنان آموزش بهمنظور پیاده سازی آن داشته است. اما در نتیجه، این کار تنها کاربرد عمومی برای حوزه آموزشی مقطع سوم به همراه داشته است.نمونه دیگری از استفاده هفت اصل ارزیابی عملکرد در محیط آنلاین مربوط به پروژه Gould, M., . Pavano, D - - 2004 میباشد که خود او بهعنوان شرکت کننده در سیستم آنلاین، تعداد محدودی از شاخصهای پیشنهادی از هفت اصل "عملکرد خوب" را در مقاله خود عنوان داشته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید