بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، آشنایی بیشتر با اهداف و روش های تعلیم و تربیت اسلامی است. این مقاله با رویکرد توصیفیBتحلیلی به تبیین اهداف و روش های تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری می پردازدآداب. و روش های تعلیم و تعلّم از مسائل مهم در حوزه آموزشی است که توجه و پایبندی به آن، راه رسیدن به اهداف آموزش و پرورش را هموار می سازد، اما این مسئله مهم با چالش هایی رو به روست. بزرگترین معضل جهان امروز و برزگترین تهدیدی که بشریت امروز را تهدید میکند، دوری از معنویت، قرآن وعترت و اهل بیت - ع - است.

بازکاوی و بازشناسی روشهای تربیتی و به کارگیری آن در زندگی فردی و اجتماعی، تنها راه برون رفت از این معضلات است. برای بهینه کردن شیوههای تربیتی و استفاده کارآمد از آن، بهرهگیری از روشهای تربیت اسلامی قطعاً موجب کارآمدی تربیت و تبلیغ دین خواهد بود و بسیاری از آسیبهای موجود در این عرصه را برطرف خواهد کرد. مربیان، مشاوران و مبلغان دینی می بایست از روشهای متنوع تربیتی بهره گیرند تا موجب کارآمدی شیوه های تربیتی آنان شود.در این مقاله با مطالعه آثارشهید مطهری و سایر متفکران، اصول و قواعدی استنباط کردیم که رعایت آنها رسیدن به اهداف تربیت اسلامی را ممکن میسازد.

مقدمه

تحقق هدف آفرینش انسان تنها در پرتو تعلیم و تربیت میسر است؛ به این منظور،خداوند متعال انسان را به نیروی عقل و ابزار معرفت تجهیز کرد و پیامبرانی را با براهین روشن و احکام و قوانین متین برانگیخت و رسالت سنگین تعلیم و تربیت انسان را به آنان سپرد - صالحی، - نیل به سعادت حقیقی، بدون داشتن »اخلاق الهی« و »زندگی سالم جهت رشد و تکامل انسانی« امکانپذیر نیست. آنچه امروز به آن نیازمندیم، دانستن اهمیت سرمایهگذاری و برنامهریزی دقیق فرهنگی برای رسیدن به این هدف است. اصول و روشهای تربیت اخلاقی، به گونهای در قرآن کریم مطرح شده است که میتواند عرصههای فردی، خانوادگی و اجتماعی را سامان بخشد و راهگشای تمامی این مسائل باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید