بخشی از مقاله

چکیده

فقدان سلامت اداري محصول نظام اداري ناکارآمد، پیچ و خمهاي اداري، نظام مدیریت نامؤثر و نظام شایستهسالاري است. نظام اداري کشور با وجود همه تلاشهاي صورت گرفته در جهت اصلاح آن همچنان فاقد کارایی و پاسخگویی لازم است. یکی از عوامل اصلی آن، بیتوجهی به ارزشهاي اسلامی و نقش بنیادین آن در تحول و سلامت نظام اداري است و از مهمترین راهکارها براي رشد سلامت اداري، رشد ارزشهاي اخلاقی و معنوي و در واقع نوعی ایجاد خودکنترلی در افراد است. این پژوهش درصدد است ضمن تبیین تعاریف و تئوريهاي سلامت اداري و اخلاق، عوامل رفتاري و ساختاري مؤثر در سلامت اداري را شناسایی کند. همچنین راهکارها و پیشنهادهایی را در قالب یک الگوي عملی مستخرج از نظام ارزشی - سیره ائمه معصومین علیالخصوص زندگی و حکومت حضرت علیعلیهالسلام - براي ارتقاي سلامت اداري و ارزشهاي اخلاقی در سازمان ارائه دهد.

- 1 مقدمه

خواستار فساد و تباهی در روي زمین مباش، که خداوند تبهکاران را دوست نمیدارد - سوره مبارکه قصص، آیه - 77 ریشه فساد1 فعل لاتین »رومپر« به معناي »شکستن« است. در فساد آنچه میشکند یا نقض میشود ممکن است رفتار اخلاقی یا شیوه قانونی یا اغلب مقررات اداري باشد. بانک جهانی و سایر نهادهاي بین المللی فساد را به معناي »سوء استفاده از منصب عمومی براي نفع شخصی« تعریف کردهاند - دادگر و معصومی نیا، . - 15 :1383 استعارههایی وجود دارد که فساد را توصیف میکند: اختاپوس2، شبکه، بازي، بیماري و یک کار پلید. فساد نمایانگر قانونشکنی در ارزشهاي اجتماعی از جمله: اخلاق، صداقت، اعتماد و اخلاق حرفه اي است. فساد مبتنی بر معیارهاي متناقض3 و چانهزنی4است.

فساد اداري بهعنوان معضلی گریبانگیر بسیاري از کشورهاي در حال توسعه از جمله ایران میباشد و وقت و انرژي و امکانات فراوانی را از این کشورها به هدر میدهد. بستر و مأمن فساد اداري، نظام اداري و اداره امور دولتی است. جمهوري اسلامی ایران وارث یک نظام اداري ناکارآمد و توأم با فساد در دستگاه حکومتی و دولتی و زیر نظامهاي آن بوده است. طبعاً بخشی از این فساد، بازمانده از نظام پیشین و بخشی نیز معلول عملکرد و شرایط گریزناپذیر سالهاي پس از پیروزي انقلاب است - فرخ سرشت، 1383، . - 66 گزارش بانک جهانی و سازمان شفافیت بینالملل نیز مؤید این است که فساد یک مسأله جهانشمول است. و بارها تأکید کردهاند که معضل فساد منخصر به برخی کشورها و سازمانهاي بخش دولتی نیست، بلکه همه کشورهاي جهان اعم از کشورهاي جهان سوم و کشورهاي توسعهیافته و نیز سازمانهاي بخش خصوصی از وجود این مشکل رنج میبرند.

بنابراین با توجه به جهانی شدن، فساد و آثار آن از حدود مرزهاي جغرافیایی کشورها فراتر رفته و همین امر باعث شده است تا مجامع بینالمللی به فکر مقابله و مبارزه اصولی بیفتند. برگزاري کنفرانسهاي دوسالانه ضدفساد، تدوین سند حقوقی »کنوانسیون ملل متحد براي مبارزه با فساد« و نیز بهوجود آمدن سازمانهاي بینالمللی مثل سازمان شفافیت، نشان دهنده اهمیت موضوع و گستردگی آن در سطح جهانی و نیز نماینگر عزم جدي جامعه جهانی براي مبارزه فراگیر با این معضل پیچیده جهانی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید