بخشی از مقاله

-1    چکیده

در سنگ های آتشفشانی سنوزوئیک در شمال کانسار پورفیری میدوک، کانسار رگه ای اپی ترمال حاوی کانی سازی عناصر پایه و گرانبها گسترش یافته است. نتایج حاصل از مطالعات صحرایی و مطالعات ریزدماسنجی از قبیل وجود برشهای گرمابی حاوی کانی سازی، حضور کوارتزهای دودی حاوی میانبارهای غنی از بخاراز نوع CO2دار    و هم رشدی کانی  آدولاریا  و کوارتز    در بخشهای    سطحی از  سیالات  غنی  از    الکالی  ها  و  CO2دار  و  حضور  فازهای    جامد  حاوی    کانی های کربناتی از قبیل داواسونیت همراه با فازهای غنی از CO2 به صورت غیر قابل امتزاج - امولسیون - در میانبارهای سیال نقش فعال فرایند جوشش را نشان می دهند.

همراهی میانبارهای غنی از بخار و میانبارهای غنی از مایع، همگی از شواهد جوشش در سیال کانه ساز هستند. مطالعات لیزررامان فازهای   گازی حضور درصد بالای گاز CO2 را تایید می کند. بالابودن نسبت Ag/Au و نحوه توزیع عناصر پایه و گرانبها نشان دهنده نقش عمده فرایند جوشش در طی کانی سازی است. مطالعات نحوه توزیع عناصر از سمت کانی سازی پورفیری به سمت کانی سازی اپی ترمال نشان دهنده زونینگ عنصری از نوع دوردست و تغییر و تحولات سیال کانه ساز از ماگمایی به سمت گرمابی است.

این رگه ها به سه دسته تقسیم می شوند:

الف - رگه کوارتزی سولفیدی - پیریت +کوارتز - شامل پیریت - کالکوپیریت - آنارژیت همراه با کوارتز که به صورت پرکننده حفرات رشد می کند و بعضا با بافت توده ای در شکستگیها دیده می شود. کانی کوارتز بیشتر به صورت بلور خودشکل همراه با کانی های خودشکل پیریت و کالکوپیریت در شکاف ها و بخش های میانی در شکافها و در مراحل پایانی رشد کرده است و دارای حاشیه های رورشدی است، همچنین کوارتزهای دودی بصورت خودشکل در شکافها طی جوشش رشد کرده اند - شکل -3ج - .

ب - رگه هایی که حاوی پیریت + کالکوپیریت + اسفالریت - هماتیت دارای منطقه بندی است . کانی های کوارتز به صورت بلورهای ریز و درشت در زمینه سنگ با این کانه ها دیده می شود.

ج - رگه کوارتزی حاوی گالن+اسفالریت - کالکوپیریت + کانی کوارتز همراه بیشتر بصورت بلور خودشکل - هگزاگونال - دارای حاشیه رشدی ثانویه کلسیت است . اسفالریت از نوع تیره و خاص محی احیایی و فاقد منطقه بندی است این رگه ها در بخشهای دورتر از توده نفوذی و در سکانس آتشفشانی رسوبی تشکیل شده است شکل.2 الف. نمایی از کوه تخت که در آن گسترش گدازه ها بر روی پیروکلاستهای منطقه قابل مشاهده است ب. نمایش مرز شارپ بین رگه های سیلیسی و رگه های کوارتزی حاوی اکسید آهن ج.رگه های کوارتزی حاوی کانی زایی که در بین سنگهای آتشفشانی و آتشفشانی-رسوبی گسترش یافته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید