بخشی از مقاله

چکیده

زینب - س - سومین فرزند مهد ولایت است که در سال پنجم یا ششم هجری - 2 یا 3 سال پس از ولادت امام حسین - ع - در مدینه چشم به جهان گشود. هنگامیکه پیامبر - ص - از سفر بازگشته و خبر ولادت فرزند حضرت زهرا - س - را از حضرت علی - ع - شنیدند، فرمودند: » فرزندان فاطمه - س - ، فرزندان منند ولی خداوند درباره آنان تصمیم می گیرد.« در همین هنگام جبرئیل نازل شد و پیام آورد که خداوند میفرماید: » نام این دختر را زینب بگذارید که این نام را در لوح محفوظ نوشتهام.« آنگاه رسول خدا زینب را گرفت و بوسید و گفت: » توصیه میکنم که همه، این دختر را احترام کنند، که مانند خدیجه کبری است. « یعنی همانطور که فداکاریهای خدیجه در پیشبرد اهداف پیامبر و اسلام بسیار ثمربخش بود، ایثار، صبر و استقامت زینب در راه خدا نیز در بقاجاودانگی اسلام از اهمّیّت ویژهای برخوردار است.

ایثار،فداکاری، وزانت عقل، صبر و بردباری، علم وسیع و دانش وافر، سخنان سنجیده و منطقی او در فرصت های حساس توأم با آن مظلومیت و ستم های جانکاهی که به او وارد آمده است، از او چهره یک شخصیت بی نظیر، رزم آور شجاع، جهادگر بی باک و سخنور توانا را در قلوب و اذهان ترسیم نموده است که تا چرخ زمان حرکت دارد، تا نسل ها در روی زمین حیات دارند و تا زمین دور خورشید می گردد این چراغ فروزان، نورافکن جهانیان و نسل های آینده خواهد بود. محققیق ازکتب گوناگونی برای نوشتن تحقیق حاضر استفاده نموده اند اما بیشتر سعی کرده اند به جای نوشت نظر مولفین تحلیلی از کتب آنان بدست آورده وهرجا لازم باشد نظر مولفین را ذکر کنند واما وروش مطالعه این تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی می باشد که روش گردآوری آن به صورت کتابخانه ای است.

مقدمه

آیا گلهای زیبا وپر طراوت بهار را دیده اید که چگونه به فضای اطراف خود جان می بخشند وهمه جا را آکنده از زیبائی و لطافت میسازند ؟ وآیا تا بحال دیده اید که ناگهان تند بادی خشمگین وبیرحم می وزد ، گلهای زیبا را از شاخه های درختان جدا میسازد وبر زمین میافکند.هنگامیکه آن گلبرگهای زیبا روی زمین پراکنده میشود آن باغبان شوریده را مشاهده کنید که با چه حسرت واندوهی به آن گلبرگها ی زیبا مینگرد . قطرات اشکهایش را ببینید که آرام آرام بر گونه اش سرازیر میشود .

باغبان خوب میداند که دقایقی پس از ان زیبائی وطراوت باغش با ریختن گلبرگها از بین میرود ودیگر از آن عطر مست کننده خبری نخواهد بود . وزینب - س - نیز همچون آن باغبانی شوریده حال ناظر پر پر شدن گلهای زیبائی بود که جهان را عطراگین میساختند ونمونه های کاملی از فضیلتهای انسانی بودند. زینب در دنیائی پر از نامردی ، پلیدی وفریب صلای آزادی وانسانیت سرداد واز فضیلت های انسانی وارزش تعالیم اسلام سخن گفت ومردمی را که دست خویش را بجنایت آلوده وبعد ابلهانه بر کرده های خویش افسوس خورده وبر سوگ نشسته بودند بباد ملامت گرفت .زینب - س - سومین فرزند مهد ولایت است که در سال پنجم یا ششم هجری - 2 یا 3 سال پس از ولادت امام حسین - ع - - در مدینه چشم به جهان گشود.

هنگامیکه پیامبر - ص - از سفر بازگشته و خبر ولادت فرزند حضرت زهرا - س - را از حضرت علی - ع - شنیدند، فرمودند: » فرزندان فاطمه - س - ، فرزندان منند ولی خداوند درباره آنان تصمیم می گیرد.« در همین هنگام جبرئیل نازل شد و پیام آورد که خداوند میفرماید: » نام این دختر را زینب بگذارید که این نام را در لوح محفوظ نوشتهام.« آنگاه رسول خدا زینب را گرفت و بوسید و گفت: » توصیه میکنم که همه، این دختر را احترام کنند، که مانند خدیجه کبری است. « یعنی همانطور که فداکاریهای خدیجه در پیشبرد اهداف پیامبر و اسلام بسیار ثمربخش بود، ایثار، صبر و استقامت زینب در راه خدا نیز در بقا و جاودانگی اسلام از اهمّیّت ویژهای برخوردار است.

زینب - س - بیش از 5 سال وجود رسول اکرم ص - - را درک نکرد و در سال یازدهم هجرت، غم هجران جدّ بزرگوار خود، محمد مصطفی - ص - را بر جان نشاند. گویی پرواز رسول اکرم آغاز محنتهای زینب بود. چند ماه بعد غم فقدان مادری که فخر زنان عالم بود نیز بر جان خستهاش نشست و دل کوچکش را در این مصیبت عظیم غصهدار ساخت. او که از وجود پیامبر اکرم بهرهها برده و در دامان مهر و عطوفت زهرای اطهر از جرعههای معرفت سیراب گشته بود، حدیث صبر و استقامت را در دفتر وجودش نگاشت؛ چرا که خبر مصائب و محنتهایی را که در مسیر عمرش با آنها روبهرو میگشت از رسول خدا - ص - شنیده بود. صدیقه ت وانا، عقلیه دودمان وحی، تربیت شده خاندان نبوت، حضرت زینب کبری - س - است.

همو که در بزرگواری و کرامتش بسیار سخن ها گفته و نوشته اند. او نمودار حق و جهاد در راه خدا و نگهدارنده ایمان و عقیده، قهرمان دلیری و شجاعت، جلوه فصاحت و بلاغت، شعله ستیزه جوی باطل و آتش افشان حق در برابر نیروهای ستمگر و کوبنده دژخیمان زورگو است. زینب - س - تجسم زهد، ورع، علم، عفاف و شهامت و عقیله طاهره، متعلق به اخلاق الهی است. این بزرگوار - س - راه مقاومت در برابر باطل را به امت نشان داد و فداکاری در راه خدا و چشم پوشی از همه چیز را در راه برافراشتن پرچم حق به همه یاد داد.

ایثار، فداکاری، وزانت عقل، صبر و بردباری، علم وسیع و دانش وافر، سخنان سنجیده و منطقی او در فرصت های حساس توأم با آن مظلومیت و ستم های جانکاهی که به او وارد آمده است، از او چهره یک شخصیت بی نظیر، رزم آور شجاع، جهادگر بی باک و سخنور توانا را در قلوب و اذهان ترسیم نموده است که تا چرخ زمان حرکت دارد، تا نسل ها در روی زمین حیات دارند و تا زمین دور خورشید می گردد این چراغ فروزان، نورافکن جهانیان و نسل های آینده خواهد بود.

ولادت حضرت زینب س

حضرت زینب کبری »عقیله بنی هاشم«، سوّمین فرزند حضرت امیر المؤ منین علی بن ابیطالب و حضرت فاطمه زهرا - س - است که در روز پنجم جمادی الاول سال پنجم یا ششم هجری ، در مدینه طیبه دیده به جهان گشود و پیامبر خدا صلّی اللّه علیه و آله نام زینب را برای وی برگزید. - جزایری، - 55:1379

نامگذاری

در آن زمان که صدیقه کبری - س - به این گوهر دریای عصمت و طهارت باردار بود، پیامبر اکرم - ص - در مدینه حضور نداشتند و به سفری رهسپار بودند. هنگامی که وجود مقدس زینب کبری - س - متولد گشت، صدیقه طاهره - س - به امیرالمؤمنین - ع - فرمود که چون پدرم در سفر است و در مدینه حضور ندارد، شما این دختر را نام بگذارید.آن حضرت فرمود: من بر پدر شما سبقت نمی گیرم، صبر نما که به این زودی رسول خدا باز خواهد گشت و هر نامی که صلاح داند بر این کودک می نهد.

هنگامی که سه روزگذشت، رسول خدا - ص - مراجعت نمود و همانگونه که رسم و سیره رسول اکرم - صلی االله علیه و آله - بود، نخست، به منزل حضرت زهرا - ع - واردگشتند. امام علی - ع - خدمت آن حضرت عرض کرد: یا رسول االله! خداوند متعال دختری به دخترت عطا فرموده است، نامش را معین فرمایید. فرمود: اگر چه فرزندان فاطمه اولاد من می باشند، لکن امر ایشان با پروردگار عالم است و من منتظر وحی میباشم. در این حال جبرییل نازل شد عرض کرد: یا رسول االله! حق تو را سلام می رساند و می فرماید: نام این مولود را " زینب " بگذار، چرا که این را در لوح محفوظ نوشته ایم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید