بخشی از مقاله
چکیده:
امروزه الگوبرداري ازطبیعت براي ساخت اهمیت ویژه اي یافته است،زیرامعماري مستقیما باطبیعت درارتباط است وتاثیر گذاربرطبیعت وبنابراین باید بامعماري وطراحی همگون ودر راستاي طبیعت باشند وایده وشاخصه وظرفیت خودراازطبیعت به وام گیرند،زیراوجود هرپدیده اي که درراستاي طبیعت است نتیجه تمام عوامل طبیعی است.دراین تحقیق سعی شده است که اهمیت الگوبرداري صحیح ازطبیعت رادرسازه هاي نوین بررسی ونشان داده شود که هر انچه درراستاي طبیعت حرکت می کند به غیر ازآنکه بقاي خود راتضمین می کند به طبیعت وجهان براي بقا کمک کرده زیرا هر آنچه که درطبیعت باتوجه به شرایط محیطی سخت وناهمگون آن خود راتطبیق داده است وبه شکل کنونی درآمده است به بهترین گونه می تواند به تکنولوژي وبه خصوص معماري که درمحیط طبیعی قرارگرفته است کمک کند.
کلمات کلیدي: معماري نوین،الگوبرداري،معماري پایدار
مقدمه:
نظم وترتیب ومقررات موجود درطبیعت نمونه اي بسیار مناسبی است ازتاکید معماران قرن حاضر درقرن هاي اخیروبه خصوص بزرگان معماري براي الگوبرداري از طبیعت وهمچنین تعامل با آن زیرابهترین سازه ها واشکال ونمونه ها طبیعی رامی توان درخود طبیعت پیدا کرد. اگرموسیقی ازطریق شنیدن ونقاشی ازطریق دیدن،انسان رابه عالیترین لحظات حس وادراك رهنمون می کند،ولی معماري این لحظات راطریق زیستن درفضا به ماارزانی می دارد.زیرامستقیما"درزندگی انسان درگیر وتاثیرگداراست وبیشترازهرهنردیگري باعلایق درمحدوده زندگی انسان درگیراست.در وهله اول ،طبیعت مواد خام را براي شکل گیري وجوه اصلی معماري فراهم آورد و فرمهاي معماري هم ، به شکلی که امروزه می بینیم ، از درون همین وجوه رشد کردند و با آنکه قرنهاست سمت و سوي فعالیت ما عمدتا پشت کردن به طبیعت و جستجوي الهام در کتابها و چسبیدن کورکورانه و برده وار به فرمولهاي خشک و مرده بوده است.
اما گنجینه الهامات طبیعت تمام نشدنی است و چنان غنی که هرچه از آن بر دارند باز پایانی ندارد . می دانیم به محض آنکه کسی هنرهاي زیبا را به طبیعت مربوط می کند همگان با چه سوء ظنی نگاهش می کنند .میدانیم معمولا بازگشتی که به طبیعت می شود از سر کج فهمی است ، چرا که معمولا طبیعت را در معناي بیرونی و مشهودش می پذیرند ، یعنی طبیعتی که مسخر آنان شده است . - لوید رایت ، - 1382به اعتقاد بولدینگ، یکی از مهم ترین نکاتی که در طبقه بندي طبیعت وجود دارد سیر تکاملی ساختارهاي طبیعی از غیرزنده به سمت زنده است .زنده بودن زیست شناسانه به معنی تولید مثل، حرکت و ... نیست؛ بلکه آن چه بیش از همه می تواند بر حیات ایجاد شده در معماري تاکید کند، طراحی معماریی است که زائیده اندیشه انسانی است و در تعاملی دوسویه با انسان و طبیعت پیرامونش قرار دارد. - کنت ادوارد بودلینگ، - 1910-1993
به عقیده چارلز جنکز، سیستم هاي طبیعت از جنس سیستم هاي پیش بینی پذیر فراتر رفته و غیر قابل پیش بینی می باشند و معماري نیز باید معلول دیدگاه انسان از خود وجهان پیرامون و شرایط امروز، از نظر علم، فن آوري و فلسفه باشد .مطابق علوم جدید، جهانِ امروز ، ترکیبی از نظم و بی نظمی است ...معماري غیر خطی، کوژ و انحناءدار که امروزه توسعه و رشد می یابد متأثر از دیدگاه هاي فیزیک امروز است که جهان را با موج و اجزاي ذرات می شناسد. - جنکنز، چارلز، - 1382
کار ابداعی ، همیشه از پیوند دادن عوامل نقش آفرین مختلفی پدید می آید ، که قبلا نمود نداشته اند وفقط با ارتباط یافتن آنها اهمیت و موجودیت واقعی این عوامل مشخص می شود . تقلید از طبیعت مزایاي متمایزي میتواند داشته باشد . می توان فرض کرد که هر جاندار کنونی حاصل دو هزار میلیون سال تکامل است . تکامل در طبیعت موجب پیدایش مکانیسم هایی شده است که می توان از آنها الگوبرداري کرد . آنچه براي سیستم زنده خوب است ، بایستی به همان اندازه و درجه براي سیستم هاي خانگی مشابه نیز خوب باشد . در الگوبرداري از طبیعت ، مسئله اصلی این نیست که به طور صد در صد از جزئیات مدل طبیعی استفاده شود ، بلکه باید اصول و فرایندهاي طبیعی شناخته شده و بکار گرفته شوند. - آنتونیادس ، - 1381
سوالات تحقیق:
-1چگونه می توان باالگوبرداري از طبیعت به طراحی سازه هاي نوین دست یافت؟
-2 آیا سازه هاي نوین وطراحی هاي نوین باالگوبرداري ازطبیعت درراستاي بهبودوتقویت وضع موجود است؟
-3 چگونه میتوان از فرمهاي پیچیده طبیعی جهت فرم وایده الگوبرداري نمود؟