بخشی از مقاله

چکیده

مقدمه: سرطان معده دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان بوده که مرگ ناشی از ان در کشور های اسیایی مانند ایران در حال افزایش است.گرچه عفونت هلیکوباکترپیلوری عامل مهمی در ابتلا به سرطان معده است اما تنها عامل خطر ایجاد بیماری نیست و تغذیه به عنوان عامل مهم محیطی در بروز،کنترل و پیشگیری از سرطان معده مورد مطالعه میباشد.مطالعه حاضر با هدف مروری بر مطالعات پیشین در جهت بررسی ارتباط بین سبک زندگی سالم و تغذیه بر سرطان معده انجام شد.

روش کار: مقاله موجود یک مطالعه مروری است با جستجوی کلید واژه های سرطان معدهBسبک زندگی سالمBمیوه و سبزیجات_هلیکوباکترپیلوری در موتور جستجوی Google Scholar و پایگاه های اطلاعاتی Pubmed - SID - Science Direct در طی سال های 1997 تا 2017 انجام شد.

یافته ها : سرطان معده با استفاده از برنامه تغذیه ای مناسب غنی از انتی اکسیدان و همچنین سرشار از میوه و سبزیجات کاهش میابد . سیگار کشیدن نیز یکی از عوامل خطر است .مصرف انواع گوشت فراوری شده ,نمک سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان است.مراجه به موقع به پزشک و جلوگیری از تاخیر از مراجه تا اندوسکوپی یکی از عوامل تشخیص به موقع و درمان است.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از بررسی ها نشان میدهد که تغییر رفتار های تغذیه ای و استفاده بیشتر از میوه و سبزی و کاهش نمک میتواند خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد .که خود گویای نیاز به انجام مطالعات بیشتر میباشد.تعدیل این رژیم غذایی یک استراتژی مهم در کنترل و پیشگیری از سرطان معده مییباشد.

واژه گان کلیدی: سرطان معده،سبک زندگی سالم،هلیکوباکترپیلوری،میوه و سبزیجات

مقدمه:

در طول قرن بیستم انسان از نظر شیوه های زندگی ، روابط اجتماعی و مسایل بهداشتی و پزشکی بیش از تمام تاریخ دستخوش دگرگونی شده است. تلاش شتاب زده برای صنعتی شدن و گسترش سریع شهرنشینی و زندگی ماشینی که لازمه ی آن قبول شیوه های نوین برای زندگی است ، اثر معکوس بر سلامت انسان گذاشته و مسایل بهداشتی جدید را ایجاد کرده است. 2 - ، - 1طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2008 ، % 80-70 مرگ ها در کشورهای توسعه یافته و 50-40 % در کشورهای کمتر توسعه یافته ناشی از بیماری های مرتبط با سبک زندگی بیان شده است. - 3 - سرطان معده دومین علت مرگ ناشی از سرطان در دنیاست که شیوع جغرافیایی بسیار متفاوتی دارد - . - 1سرطان معده در جهان به عنوان چهارمین سرطان شایع شناخته میشود. - . - 2عوامل عفونی ، محیطی و ژنتیکی به عنوان عوامل خطر برای ابتلا به سرطان معده معرفی شده اند. - . - 4

اگر سرطان معده در مراحل اولیه تشخیص داده شود احتمال درمان کامل بیمار بسیار بالاست و با توجه به اینکه علایم سرطان معده بسیار دیر ظاهر میگردد کنترل و درمان این بیماری بسیار حایز اهمیت است. - . - 3.4سرطان معده تنوع جغرافیایی گسترده ای دارد به طوری که کشورهای ژاپن، چین، کره جنوبی، آمریکای جنوبی و مرکزی بیشترین شیوع و کشورهای هند، پاکستان، تایلند، شمال و غرب آفریقا و آمریکای شمالی کمترین شیوع را دارند. - . - 4میزان این سرطان در نواحی مختلف ایران نیز متفاوت است و شایع ترین سرطان در شمال و شمال غرب ایران محسوب میشود. - . - 4.5با توجه به اینکه بیماری سرطان مسیر زندگی فرد را تغییر میدهد و مشکلات فراوانی در تمامی ابعاد جسمانی ، روانی ،اجتماعی ، اقتصادی و خانوادگی ایجاد میکند به علاوه بستری شدن طولانی ، مراجعات مکرر به پزشک و هزینه های بالای درمان از دیگر عواملی هستند که سبب شده تا به بررسی رابطه سرطان و سبک زندگی بپردازیم.

روش کار

این مطالعه مروری با جستجوی نظام مند در منابع الکترونیکی و پایگاه های اینترنتی Google Scholar، SID، Pubmed و Science Direct در بازه زمانی 2017-1997 انجام شد. کلید واژه های جستجو شامل Gastric Cancer :، Fruit and Vegetables ، Life Style، Helicobacterpylori بودند.ابتدا 42 مقاله یافت شد که با حذف موارد تکراری و مقالاتی که فقط دسترسی به چکیده آن امکان پذیر بود ، 25 مقاله مورد بررسی قرار گرفت و در آخر 20 مقاله مرتبط انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

اصطلاح سبک زندگی ، نظریه نسبتا شایعی است که بیشتر اوقات برای اشاره به روش زندگی مردم به کار میرود و بازتاب دامنه کامل ارزش های اجتماعی ، طرز برخورد و فعالیت ها است. - - 6سبک زندگی شامل رفتارهایی مانند عادت غذایی ، خواب و استراحت ، فعالیت بدنی ، ورزش ، کنترل وزن ، استعمال دخانیات و الکل میباشد. - . - 5مطالعات انجام شده حاکی از آن است که بین سلامتی و سبک زندگی افراد ارتباط و همبستگی وجود دارد. - . - 5بسیاری از مشکلات بهداشتی امروزی مانند : چاقی ، اختلالات قلبی و عروقی ، سرطان ، اعتیاد و بیماری های منتقله از راه تماس جنسی با دگرگونی های سبک زندگی در رابطه است. - . - 4کنترل عوامل خطر در سبک زندگی و عادات بهداشتی مانند : تغذیه نادرست ، فقدان فعالیت ورزشی ، استعمال سیگار ، مصرف الکل و مواد مخدر تقریبا سبب کاهش حدود %50 از مرگ های زودهنگام میشود. - . - 6

امروزه متخصصان سلامت سبک زندگی را یکی از عوامل موثر بر سلامتی میدانند. سازمان جهانی بداشت سبک زندگی را الگوهای مشخص و قابل تعریف رفتاری میداند که از تعامل بین ویژگی های شخصی ، روابط اجتماعی ، شرایط محیطی و موقعیت های اجتماعی - اقتصادی حاصل میشود. - . - 7فرد با انتخاب سبک زندگی برای حفظ و ارتقا سلامتی خود و پیشگیری از بیماری ها اقدامات و فعالیت هایی را انجام میدهد از قبیل : رعایت رژیم غذایی مناسب ، خواب ، فعالیت و ورزش ، عدم مصرف سیگار و الکل و ایمن سازی در مقابل بیماری ها که این مجموعه سبک زندگی را تشکیل میدهد. - . - 8سبک زندگی سالم از منابع با ارزش کاهش بروز و شدت بیماری ها و عوارض ناشی از آن هاست و روشی جهت ارتقای سلامتی و کیفیت زندگی و سازگاری با استرس است. - . - 9

سازمان بهداشت جهانی معتقد است با تغییر و اصلاح سبک زندگی میتوان با بسیاری از عوامل خطرسازی که جزو مهم ترین عوامل مرگ و میر هستند مقابله کرد. به همین دلیل یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی تا سال 2010 ارتقای سبک زندگی سالم در افراد جامعه است. - . - 10از این رو با توجه به اطلاعات بدست آمده از نحوه زندگی افراد و تاثیر آن در کاهش خطر ابتلا به سرطان معده میتوان با تغییر عادات روزانه از جمله عادات غذایی و ورزش کردن از ابتلا به این سرطان جلوگیری کرد. مطالعات نشان داده است که مصرف الیوم موجود در سبزی و میوه سبب کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان میشود. این یافته ها اپیدمیولوژیک است از سال ها سبزیجات آلمینیومی به عنوان مصرف در طب سنتی استفاده شده است و خواص مهارکننده ی تومور را نشان میدهد. از جمله گیاهان دارویی مورد استفاده در درمان سرطان میتوان به سیر، پیاز ، پیازچه، موسیر و تره فرهنگی را نام برد. - - 11

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید