بخشی از مقاله

سنجش و تحلیل ارزیابی درجه بلوغ اجرایی مدیریت استراتژیک بر اساس اصول سازمانهای استراتژی محور (SFO)
(تحقیق موردی: شرکت ناتل)

چکیده

شرکت ناتل صنعت از جمله بنگاههای اقتصادی دارای تکنولوژیهای روز در صنعت مهندسی، تأمین تجهیزات، نصب و راهاندازی سیستمهای مخابراتی و شبکه حفاظتی امنیتی میباشد.تحلیل و سنجش پیش رو به منظور ارزیابی درجه بلوغ اجرایی مدیریت استراتژیک صورت گرفته است. مدل ارزیابی بلوغ اجرایی مدیریت استراتژیک یکی از ابزارهای کلیدی در فضای مدیریت استراتژیکی میباشد و در این مقاله با استفاده از این مدل نسبت به سنجش وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب مورد بررسی قرار گرفته است که در نهایت با شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود نسبت به شکاف موجود با سطح مطلوب و ایدهآل اقدام شده و شرکت مورد مطالعه در سه اصل همسویی سازمان با استراتژی و تبدیل استراتژی به وظیفه کارکنان و تبدیل استراتژی به فرآیند مستمر در منطقه هشدار واقع شده و میانگین درجه بلوغ عدد 90/24 را نشان میدهد.

-1 مقدمه

بلوغ مدیریت پروژه در یک سازمان بر توانمندی آن سازمان در تکمیل و تحویل پروژهها به موازات و راستای حمایت از استراتژی آن سازمان دلالت دارد و هر چقدر یک سازمان بتواند ممیزی بیشتری از فرایندها، ابزارها و تکنیکهای مدیریت پروژه را پیاده ساخته و استفاده نماید، یعنی از درجه تعالی و بلوغ بیشتری در مدیریت پروژه سازمانی برخوردار است.

چگونه میتوان درجه بلوغ و تعالی مدیریت اجرایی در یک سازمان را اندازهگیری کرد. چگونه میتوان ارزش بلوغ مدیریت پـروژه سـازمانی و میـزان موفقیت مستمر پروژههای سازمان در راستای اهداف استراتژی آن کسب و کار را افزایش داده و به درجا ت بالاتری از بلوغ و تعالی سازمانی دسـت یافـت. پاسخگویی و سنجش سازمان در قبال این مجموعه از پرسشها و معیارها موجب مشخص شدن درجه بلوغ مدیریت پروژه سازمان میگـردد و بـرای ایـن که امکان تعالی مدیریت سازمانی به وجود آید دو پیش فرض اصلی بایست رعایت شود:
توسعه مدیریت پروژه سازمانی فرایندی تدریجی و با سیری تکاملی است.
سطوح توسعه مدیریت پروژه سازمانی قابل شناسایی، اندازهگیری و مقایسه پذیر با یکدیگر هستند .[7]

-2 مروری بر ادبیات

امروزه در عصر جهانی شدن تشخیص و ارزیابی سرمایه نامشهود بر اساس LAS/IFRAS یا ترجیحا سرمایه انسانی حداقل از یکم ژانویه 2005 در دستور کار است با این وجود منبع انسانی مسول یک محدوده تحقیقاتی نسبتا جوان است که هنوز بایست خود را ثابت کند و در عمل این مساله چالش برانگیز است . تیم های کسب وکار شرکت ها در آستانه مواجه با این سرمایه گذاری؛ سرمایه بازار محور و همچنین مهارت مدیریتی کارکنان می باشد.[4]

جی.دی.مونی1 کشف کرد که همه تمدنها و عمرانیان مطابق 3 اصل عمومی سازمان عمل میکردند که منجر به کارآیی بیشتر میشوند:

مدیریت به اندازه خود جامعه بشری قدمت دارد. [1] ارزیابی:2 بایستی برنامههای منابع انسانی به شکل منظم به روز اوری شده و اطلاعاتی که برای ارزیابی موفقیت برنامه جدید ضروری هستند

تثبیت نمائید . برای اگاهی از انکه برنامه در طول زمان در نیل به اهداف مطلوب خود موفق بوده نیاز به تعیین معیارها (benchmarks) میباشد.[5] در حوزه مدیریت پروژه، مدلهای متعددی برای سنجش بلوغ مدیریت اجرایی سازمانی ارائه شده است، از جمله:

· مدل CMMI مؤسسه مهندسی نرم افزار (SEI)
· مدل بلوغ فرایند مدیریت پروژه برکلی
· مدل بلوغ مدیریت پروژه کرزنر
· مدل بلوغ مدیریت پروژه (PNNN) مرکز راهکارهای کسب و کار (CBP)
· مدل بلوغ MM2P بر اساس Prince 2 اداره بازرگانی دولتی انگلیسی (OGC)
· مدل بلوغ مدیریت پروژه سازمانی (3OPM) مؤسسه مدیریت پروژه (PMI)

اکثریت مدلهای بلوغ دارای 5 سطح برای ارزیابی درجه بلوغ یا تعالی سازمانی هستند که این پنج سطح از سطح 1 (کمترین درجه بلوغ) آغاز و به سطح 5 (بیشترین درجه بلوغ) میرسد.
مدل استفاده شده در این پژوهش مدل ارزیابی درجه بلوغ مدیریت اجرایی استراتژیک بر اساس اصول سازمانهای استراتژی محور SFO میباشد.

از دیدگاه مینتزبرگ استراتژی عبارت است از طرح و نقشه یعنی نوعی مسیر آگاهانه و مورد نظرو رهنمودی برای برخورد با یک وضعیت یا نقشه یا مانور برای جلوگیری ازانحراف و الگویی از یک سری اقدامات مشخص. استراتژی وسیلهای برای مشخص کردن جایگاه سازمان در محیط و بازاراست و این دیدگاه استراتژی را یک مفهوم ذهنی میداند ودر واقع نگاهی است مشترک میان اعضای یک سازمان بر مبنای مقاصد یا اقدامات آنان (مینتزبرگ، .(1994

مدیریت استراتژیک مجموعهای از تصمیمها و اقدامهای مدیریتی است که عملکرد بلند مدت یک شرکت را تعیین میکند. مدیریت استراتژیک شامل بررسی محیطی (داخلی و خارجی) تدوین استراتژی (برنامهریزی بلند مدت، استراتژیک) و اجرای استراتژیک و ارزیابی و کنترل آن است .[3]

ابتکارات موفق مدیریتی منتج از تطابق با شرایط ویژه محیطی و اندکی نیز ناشی از جستجوی هدفمند برای یافتن یک شیوه بهتر می باشد.

-3 اهداف

هدف تعیین میزان بلوغ مدیریت اجرایی در راستای حمایت از استراتژیهای آن میباشد. در واقع توانمندی شرکت در هر یک از اصول پنجگانه مدل تعیین میشود. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظرنوع روش پیمایشی است.


-4 سوالات پژوهش

-1 آیا کارکنان شرکت ناتل صنعت توسط مدیر عامل حول ایجاد تحول بسیج شدهاند؟
-2 آیا استراتژی به اصطلاحات عملیاتی ترجمه شدهاند؟
-3 آیا تمام سازمان با استراتژی همسو هستند؟
-4 آیا همه کارکنان استراتژی را وظیفه خود میدانند؟
-5 آیا استراتژی به فرایند مستمر تبدیل شده است؟
-6 میزان بلوغ اجرایی مدیریت استراتژیک برای شرکت ناتل صنعت (سازمان استراتژی محور) چقدر است؟

-5 معرفی مدل مورد استفاده

مدل اصول سازمانهای استراتژی محور (SFO) دارای 5 اصل به شرح زیر است:

· بسیج سازمان توسط رهبری ارشد به منظور ایجاد تحول
· ترجمه استراتژی به اصطلاحات عملیاتی
· همسو کردن تمامی سازمان با استراتژی
· تبدیل استراتژی به وظیفه و کار همه کارکنان
· تبدیل استراتژی به یک فرایند مستمر

-6 جامعه آماری

جامعه آماری مجموعه کارکنان شرکت 89نفر بوده که افراد مرتبط با تعالی سازمانی جمعاً 7 نفر شناسایی شدند که از میان مدیران میانی و ارشد و کارشناسان واحدهای مهندس بازرگانی، سرمایهگذاری، تحقیقات و توسعه، IT و تضمین کیفیت انتخاب شدند. سپس این پژوهش به شکل کل شماری با وزندهی از سوی مدیریت ارشد انجام گرفت و پرسشنامه که شامل 28 شاخص از پنج اصل مدل بود. بین مدیران منتخب توزیع ارسال و جمعآوری شد.

-7 تجزیه و تحلیل اطلاعات الف) تجزیه و تحلیل توصیفی
با استفاده از شاخصهای آماری، دادههای جمعآوری وطبقهبندی شده و با تهیه جداول توزیع فراوانی و نمودار آنها را خلاصه کردیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید