بخشی از مقاله

چکیده

زیارت امین‌اهلل، از زیارت‌نامه‌هایی که می‌توان از آن به منشور سراسر سیاسی یاد کرد. در این زیارت‌نامه، امام سجاد ضمن نقد نظام سیاسی موجود و سیاستمداران وقت و شهروندان، به ارائه مؤلفه‌های نظام سیاسی مطلوب پرداخته‌اند. امام سجاد برای این منظور، ابتدا ارکان نظام سیاسی الهی یعنی قانون، مردم، دولت و هدف را مطرح می‌کنند. در رأس این نظام سیاسی، امین‌اهلل قرار دارد. سپس امام شاخصه‌های انسان، خانواده، جامعه و دولت الهی و رابطه انسان و خداوند متعالی به صورت رابطه‌ای دو طرفه، را مطرح می‌فرمایند.

از زیارت امین‌اهلل چنین برداشت می‌شود که در فلسفه سیاسی اهل‌بیت ، خداوند منشأ قدرت و ثروت و مشروعیت حکومت امین‌اهلل است. در ادامه، دعا برای همگامی با دوستان امام که در واقع آنان الگوی متعالی فرد و دولت و جامعه مطلوب هستند ارائه می‌شود و سرانجام در پایان، خداوند به عنوان مقصد و غایت نهایی نظام سیاسی مطلوب و الهی مطرح می‌گردد. در این مقاله تااش شده تا با روش توصیفی تحلیلی، ابعاد و مؤلفه‌های سیاسی زیارت امین‌اهلل بررسی شود.

مقدمه

مطالعه تاریخ زندگی انبیای الهی، از نوح تا پیامبر خاتم به ما توجه می‌دهد که تمام انبیا در صف اول مقابله و مبارزه با طاغوت درون و برون بوده‌اند؛ هدف از قیام حضرت سیدالشهدا نیز به دست گرفتن حکومت و درهم شکستن طاغوت بود؛ امام خمینی می‌فرمایند:اصاً برای این معنا آمده بود و این خود یک افتخار است و آن‌هایی که خیال می‌کنند که حضرت سیدالشهدا برای حکومت نیامده، خیر؛ ایشان برای حکومت آمدند، برای اینکه باید حکومت دستِ مثل سیدالشهدا باشد، مثل کسانی که شیعه سیدالشهدا  هستند باشد؛ اصل قیام انبیا از اول تا آخر این بوده است.

چه افتخاری از این باالتر! زیرا حکومت باید در دست با کفایت و امین سرورانی همچون سیدالشهدا باشد. با این نگاه می‌توان گفت جداسازی و تجزیه سیاست از دیانت، از بزرگ‌ترین مظاهر شرک در جهان معاصر است،2 زیرا شریعت روح سیاست است و سیاست بدون شریعت نبوی چنان پیکری بی‌روح است؛3 با دمیده شدن روح شریعت به کالبد سیاست است که جان می‌گیرد، زنده می‌شود و زندگی‌ساز، بنابراین اسام یکپارچه سیاست و بلکه سیاست سر اسام است؛4 لذا فرمایشات اهل‌بیت نیز، به عنوان بزرگ‌ترین مبارزان و مبلغان تاریخ نمی‌تواند سیاسی نباشد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید