بخشی از مقاله

چکیده:

استفاده از آفت کش ها ویا سموم شیمیایی و...براي انسان وسایر موجودات زنده می تواند مضر تلقی شود و باعث ایجاد غذاي ناسالم و از بین بردن موجودات زنده مفید گردد .در نتیجه باکاهش سموم شیمیایی شاهد کاهش آلودگی خاك وآب هاي زیرزمینی و غذا سالم خواهیم بود .وهدف این مطالعه به برسی سیاست کاهش سموم شیمیایی وتاثیر آن بر سود ناخالص کشاورزان با استفاده از مدل ایجاد گزینه در استان همدان پرداخته شده است. دادهاي مورد نیاز از سایت جهاد کشاورزي براي سال زراعی 94 استخراج گردیده است و نتایج این تحقیق نشان دادند که با کاهش سموم شیمیایی در سطح 10درصدوبادر نظر گرفتن سطح اغماض5درصدباعث کاهش درآمد ناخالص کشاورزان میگردد،و سطح زیر کشت - مقدار کشت - محصولات منتخب شده به جز یونجه آبی کاهش یافته است،که نشان می دهد یونجه آبی نسب به کاهش10 درصدي سموم شیمیایی حساسیت نشان نمی دهد .

کلمات کلیدي: - کاهش مصرف سموم شیمیاي،ایجاد گزینه،سودناخالص -

.1مقدمه

جمعیت جهان 7 میلیارد نفر است و پیش بینی می شود در سال 2050 به حدود 11 میلیارد و 30 میلیون نفربرسد ، در نتیجه لازم است غذاي بیش تري تولید شود - . - 4اگرچه بر طبق نظر دانشمندان این افزایش در تولیدبه تنهایی نمی تواند با توسعه مناطق کشاورزي در جهان انجام بپذیرد،اما به طور عمده با زیادي سازي تولید در مناطق حاصل خیز واستفاده از خاك هاي کم حاصل خیز،امکان پذیر است . این عمل براي کشورهاي در حال توسعه به معناي افزایش مصرف کود، افزایش تقاضا براي مصرف آب و بکارگیري آفت کش هاي شیمیایی خواهد بود - . - 5استفاده از سموم متفاوت در مبارزه با آفات بهداشتی و ناقلین بیماري ها داراي تاریخچه بلند مدت است. بطوریکه چینی ها و رومیان باستان از ترکیبات شیمیایی در مبارزه با آفات متفاوت استفاده می کردند - . - 7

استفاده از آفت کش هادرطبیعت به دلیل از بین بردن بندپایان و جانوران دیگر نظیر جونده گان و نرم تنان به عنوان رقیب انسان در استفاده از محصولات نباتی و یا ناقلین بیماري هاي انسان و حیوان، به لحاظ دخالت در طبیعت، میتواند در پایان براي انسان مضر بوده و موجب از بین بردن زیستی و اکولوژیک گردد - . - 8در سم شناسی محیطی رابطه بین دز آفت کش و عکس العمل موجود زنده از اهمیت اساسی برخوردار است و میزان اثرات زیا نباردرمحیط توسط نشانه هاي زیستی مورد بررسی قرار می گیرد. نشانه زیستی عبارتست از هر مولکول ، ماده یا فرآیندقابل مشاهده درون بدن موجود زنده که بر وجود آلودگی یا بیماري دلالت کند آفت کش ها در طبیعت متحرك می شوند و علاوه بر انتشار در داخل یک محیط، از محیطی به محیط دیگر جا به جا می شوند.

آفت کش ها از یک محیط غیر زنده به محیط زنده یا بر عکس آن به طور مداوم جابجا می گردند و در هر محیط اثرات منفی خود را بر جا می گذارند. طبیعی است که در این جابجائی دائم موجودات زنده و خود انسان متاثر می شوند - 9،. - 6کاربرد سموم شیمیایی براي کنترل آفات کشاورزي ،سبب خسارت جبران ناپذیري بر سلامت انسان،ودیگرموجودات زنده و محیط زیست می شود ،در طول دو دهه اخیر ، استفاده از عوامل میکروبی کنترل کننده آفات که ضررهاي کمتري داشته و دامنه اثرکوتاهی و اختصاصی تري بر روي حشرات هدف دارند با توجه فراوان مواجه شده است - . - 1محبوبی واحمدي گرجی - . - 1396

درمطالعه اي به بررسی نگرش زیست محیطی و استفاده از سموم شیمیایی در بین برنجکاران، مورد مطالعه دهستان اسفیورد- شورآب شهرستان ساري پرداختند. براي گردآوري دادههابا استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است. یافتههاي پژوهش نشان داد کشاورزان از نگرش زیستمحیطی متوسط رو به بالا در زمینه کاهش مصرف سموم در مزرعه برخوردارند. نتایج همبستگی نشان داد میان تجربه کار کشاورزي، سن، درك اهمیت کنترل بیولوژیک و مشارکت در کلاسهاي ترویجی با میزان مصرف سموم در مزرعه همبستگی مثبتی وجود دارد. همچنین نتایج مقایسه میانگین نشان داد اختلاف معنیداري بین نگرش زیستمحیطی مصرف سموم بر حسب هزینه خرید سموم مصرفی در یک فصل زراعی وجود دارد.

صدیقه و غزت اله . - 1388 - در مطالعه اي به بررسی نگرش و رفتار گلخانهداران دراستان فارس ، نسبت به کاربرد آلایندههاي شیمیایی در گلخانهها پرداختند. ابزار جمعآوري اطلاعات دراین پژوهش، از طریق پرسشنامه صورت گرفته است . ونتایج این تحقیق نشان داد که اکثر افراد مورد مطالعه مصرف آفتکشها را براي سلامتی انسان و محیط زیست مضر میدانند. اما این نهادههاي شیمیایی بدون هیچ کنترلی مصرف میشود که علت آن عدم آگاهی از دیگر راههاي حفاظت محصول در مقابل آفات و بیماريها عنوان شده است. نتایج نشان میدهد که برنامههاي آموزشی در مورد استفاده صحیحتر از آفتکشها و معرفی مدیریت تلفیقی آفات جهت کاهش اثرات منفی آفت کشها براي گلخانه داران لازم و ضروري میباشد.

.2روش تحقیق

مراحل حل مدل برنامه ریزي ایجاد گزینه - MGA - 1 با استفاده از روش HSJ

-1حل مدل برنامه ریزي خطی معمولی و تعیین جوابهاي بهینه و مقدار تابع هدف

-2حل مدل برنامه ریزي خطی دیگر به این صورت که تابع هدف برنامه ریزي اول محدویت مدل دیگر خواهد بود.

-3و این مراحل در روش ایجاد گزینه آنقدر تغییر می کند،که جوابهاي مدل تغییر نکند و ویا به تعداد کافی گزینه ایجاد شده باشد.

z*مقدار تابع هدف مدل بالا و - - 1-jسطح اغماض می باشد.X متغیرهاي تصمیم ،c΄ سهم هریک از متغیرها در تابع هدف ،aماتریس ضرایب فنی عوامل تولید وbمقادیر سمت راست محدودیت هاي مدل هستند .

.3نتایج وبحث 

ابتدا حداکثر سود ناخالص با سطح اغماض 5درصد بدون کاهش سموم شیمیایی طبق برآورد مدل ایجاد گزینه 5093814000000 ریال به دست آمده است.طبق جدول شماره 1 که درقسمت بالا گزارش شده است.طبق نتایج حاصله مقدار سطح زیر کشت گندم آبی بدون احتساب کاهش سموم شیمیایی92130,27هکتارگزارش شده است،ومقدارسطح زیر کشت جوآبی20745,91و گوجه فرنگی آبی0,000000ویونجه آبی51344,16گزارش شده است.اگر کاهش سموم شیمیایی را 10درصد اعمال کنیم با سطح اغماض 5درصد مقدار تابع هدف - سودناخالص - 4704912000000 ریال به دست آمده است که نسبت به حالت قبل بدون کاهش سموم شیمیایی با سطح اغماض 5درصد سود ناخالص کشاورزان کاهش یافته است ،ومقدارسطح زیر کشت گندم آبی 72902,37هکتار گزارش شده است که نسبت به حالت قبل بدون کاهش سموم شیمیایی در سطح اغماض 5 درصد مقدارسطح زیر کشت گندم آبی کاهش یافته است و مقدارسطح زیر کشت جوآبی19161,99هکتار گزارش شده است که نسبت به حالت قبل بدون کاهش سموم شیمیایی در سطح اغماض 5درصد کاهش یافته است وسطح زیر کشت گوجه فرنگی آبی0,000000هکتار گزارش شده است که نسبت به حالت قبل بدون کاهش سموم شیمیایی با سطح اغماض 5 درصد تغییر نکرده است وسطح زیر کشت یونجه آبی59284.03گزارش شده است که نسبت به حالت قبل بدون کاهش سموم شیمیایی با سطح اغماض 5 درصدافزایش یافته است.

.4نتیجه گیري

سطح زیر کشت محصولات منتخب شده به جز یونجه آبی کاهش یافته است،که نشان می دهد یونجه آبی نسب به کاهش10 درصدي سموم شیمیایی حساسیت نشان نمی دهد .ودر نتیجه درآمد ناخالص کشاورزان نیز کاهش یافته است.

.5قدردانی

باسپاس و تشکرفراوان از پدر جانبازم و مادر سرافرازم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید