بخشی از مقاله

چکیده

امروزه، نوع جدیدی از آموزش به نام آموزش الکترونیکی به وجود آمده است. یکی از عواملی که در موفقیت سی ستم آموزش الکترونیکی اثر زیادی دارد توجه به سبک یادگیری، افراد ا ست. سبک یادگیری، پدیده پیچیدهای است که روی توانایی یادگیرنده در پردازش، ذخیره و درک اطلاعات اثر دارد. یکی از سوالاتی که امروزه خیلی مطرح میشود، این است که آیا طراحی سیستم آموزش الکترونیکی منطبق با سبک یادگیری افراد تاثیر بیشتری نسبت به سیستم آموزش الکترونیکی معمولی دارد. در این مقاله ابتدا به بررسی چند نمونه از سیستمهای آموزشی تطبیق پذیر که بر این اساس طراحی شده اند میپردازیم سپس به این سوال پاسخ میدهیم.

-1مقدمه

با گسترش فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور، ابزارها و روشهای آموزش نیز دچار تحول شدهاند. این ابزارها و روشهای جدید با این هدف توسعه یافتهاند که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با حداقل امکانات موجود دربازه زمانی دلخواه به یادگیری مشغول شود. یکی از روشهای آموز شی، آموزش الکترونیکی1 ا ست. آموزش الکترونیکی ا ستفاده از تکنولوژیهای ارتباط از راه دور، برای انتقال اطلاعات درسی یا تحصیلی و آموزش افراد است. به بیان دیگر آموزش الکترونیکی یک سیستم وب است که اطلاعات یا دانش را بدون محدودیت زمانی یا مکانی در اختیار کاربران یا دانشجویان قرار میدهند.[2-pp1]در این سیستم ها از ابزارهایی مثل متن، گرافیک، صدا، موسیقی و ویدیو برای آموزش استفاده می شود.[4-pp30] با رشد روزمره اطلاعات و تکنولوژیهای ارتباطی، یادگیری الکترونیکی روز به روز بیشتر پیشرفت می کند.[2-pp1]

هدف آموزش الکترونیکی ارتقای دانش و مهارتهای نیروی انسانی با به کارگیری برنامهای به روز و مقرون به صرفه است. یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر این شیوه آموزشی توجه به سبک یادگیری افراد است. امروزه، سیستم های آموزش الکترونیکی، با تست ها و روش های مختلف، سبک یادگیری دانشجو را شناسایی می کند. سپس، این سیستم، محتوای درس و ابزارهای یادگیری متناسب با سبک یادگیری فرد را در اختیار او قرار می دهد.

این روش آموزش را آموزش تطبیق پذیر می نامیم. در این مقاله به معرفی و بررسی چند سیستم تطبیق پذیر می پردازیم. در نهایت، به بررسی تاثیر استفاده از سبک یادگیری روی میزان یادگیری افراد می پردازیم. ساختار این مقاله به این شکل است: در ابتدا، چند نمونه سیستم های تطبیق پذیر معرفی می کنیم. سپس به بررسی تاثیر استفاده از سبک یادگیری در میزان یادگیری افراد می پردازیم و در نهایت به یک نتیجه گیری کلی می پردازیم.

-2تطبیق پذیری

روش آموزش در کلاس سنتی به این صورت ا ست که یک معلم و تعداد زیادی دان شجو وجود دارند. در چنین موقعیتی به سختی میتوان برای هر دانشجو، تجربه آموزشی منحصر به فردی ایجاد کرد. این مشکل در محیط یادگیری الکترونیکی قابل حل است. یک سیستم الکترونیکی امکان ارتباط سرور با یک یادگیرنده - به طور منح صر به فرد - را فراهم میکند. آموزش الکترونیکی به طور پویا و پیوسته محتویات آموزش دیجیتالی را با دانشجو تطبیق میدهد.[1 -pp1]

تحقیقات نشان می دهند که ویژگی های یادگیری در هر فرد متفاوت است. دانشجویان ترجیح می دهند تا از منابع مختلف و راه های مجزایی برای یادگیری ا ستفاده کنند. لازمه موفقیت آموزش، انطباق بین نیازهای دانشجویان و محیط آموزش است. سیستم های تطبیق پذیر تلاش می کنند تا با در نظر گرفتن اهداف، ترجیحات و سطح دانش هر دان شجو سی ستم را با نیازهای کاربر هماهنگ کنند. به عبارتی سیستم های تطبیق پذیر تلاش می کنند برای هر دانشجو وگروه، با توجه به اطلاعات جمع آوری شده در مورد آن فرد یا گروه متفاوت باشند.

سیستم های تطبیق پذیر ، مزایای زیادی برای دانشجویان دارد. این سیستم ها با فراهم کردن نیازهای یادگیری خاص هر دانشجو رضایت دانشجویان و تأثیرپذیری فرآیند یادگیری را بالا می برد.[9-pp1] در سال های اخیر، در مورد تطبیق پذیری سیستم های آموزش الکترونیکی بررسی های زیادی انجام شده ا ست. سی ستمهای یادگیری کمی وجود دارند، که میتوانند نیازمندیهای آموز شی هر دانشجو را به طور شخصی سازی شده در اختیار او قرار دهند. در این جا به بررسی چند نمونه از این سیستم ها می پردازیم.

-1-2انواع سیستم های تطبیق پذیر

در اینجا چند نمونه از سیستم های تطبیق پذیر موجود را معرفی می کنیم.

-1-1-2 مودل

مودل1 یک محیط آموزش الکترونیکی است که توسط مارتین دوگیاماس2 پایه گذاری شده ا ست. لغت مودل مخفف محیط آموز شی شیئی گرای پویا3 ست، که شامل عنا صر زیر ا ست. این سیستم طوری طراحی شده که بتواند به طور اتوماتیک درس ها را بر اساس سبک یادگیری دانشجویان آماده کند در اینجا ما از مدل فلدر سیلورمن استفاده می کنیم. [4- p34] طرز کار این سیستم به این صورت است: مرحله اول تشخیص ابزار متناسب با سبک یادگیری افراد ا ست. در صفحه اول پر س شنامه سبک یادگیری فلدر سیلورمن به صفحه ع ضویت مودل ا ضافه شده است. این پرسشنامه به محاسبه و ذخیره ترجیحات افراد می پردازد. و نتیجه در سیستم ذخیره می شود.

در مرحله بعد با ابزارهای نوشتن در مودل و مدل های مربوط به متخصصان سروکار داریم. مودل انواع مختلفی از ابزارهای آموزشی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. این ابزارها برای کاربردهای مختلف مثلا تولید تمرین استفاده می شود. همینطور جدا از خاصیت تطبیق پذیری سیستم این امکان نیز برای اساتید فراهم است که به تهیه محتوای درس بدون توجه به سبک یادگیری افراد بپردازند. تمام ابر داده4ها که توسط معلم تهیه شده اند، در یک مدل هوشمند ذخیره می شود و در اختیار کلاس قرار می گیرد. در مرحله سوم این امکان را برای سیستم فراهم می کند به طور اتوماتیک درس های منطبق با سبک یادگیری دانشجویان را در اختیار آنان قرار دهد.pp32] [4-

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید