بخشی از مقاله

چکیده

جامعه برای تامین نیازهای اطلاعاتی خود به طور روز افزون به سیستم های اطلاعاتی حسابداری وابستگی پیداکرده است و سیستم های اطلاعاتی حسابداری نیز به طور وسیع در حال گسترش و پیچیدگی است.فناوری اطلاعاتی،فرصت های ویژه ای را برای حل مسائل تجاری راهبردی و فنی ارائه می کند.در این راستا نقش مدیریت دانش، به عنوان یکی از راهکارهای مدیریتی که باعث ایجاد اثرات هم افزایی از طریق ترکیب موثر پایگاه های دانش می شود،پررنگ تر می گردد زیرا مواجهه با مسائلی که دارای پیچیدگی های ساختاری بوده موجب افزایش یکارگیری سیستم های نرم در حل مسائل مدیریتی گشته است و از آنجائیکه دارایی های ذهنی و دانش افراد همپایه سایر دارایی های فیزیکی و مالی سازمان مهم هستند.

سازمان هایی که به اهمیت دانش پی برده اند سعی در مدیریت بهینه آن دارند تا در فرایند های خود به نحوی اثربخش از این سرمایه کلیدی استفاده کنند و هدف پاسخگویی که از جمله اهداف اصلی سازمان است را برآورده کنند.در این مقاله پس از ارائه ی تعریف مختصری از مدیریت دانش،نشانه های نیاز به مدیریت دانش در یک سازمان و اینکه چرا مدیریت دانش برای واحد حسابداری دارای اهمیت می باشد،ارتباط سیستم های اطلاعاتی حسابداری و مدیریت دانش مطرح می گردد و پس از ارائه ی تعریف در خصوص پاسخگویی و اهداف آن به ارتباط نظام های اطلاعاتی و پاسخگویی پرداخته می شود.

واژگان کلیدی:سیستم های اطلاعاتی حسابداری،پاسخگویی،نظام های اطلاعاتی،مدیریت دانش

مقدمه

در اداره ی یک سازمان موفق، دانش در مرکز سازمان قرار دارد. مشتریان برای انجام کارهایی که نمی توانند انجام دهند به سازمان مربوطه متکی هستند و در نتیجه آگاهی دادن به آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است.دانش برای منابع خدماتی و بازرگانی مانند حسابداری جدایی ناپذیر است و به همین دلیل این موضوع اهمیت دارد که کارمندان به راحتی به اطلاعاتی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند.همچنین مسئولیت پاسخگوییٌ دولت را ملزم می کند در مورد اعمالی که انجام می دهد به شهروندان توضیح دهد و نتایج حاصل از برنامه های مصوب را در معرض ارزیابی و قضاوت نهادهای مستقل نظارتی قراردهد - دهدار،فرهاد و گودرزی،احمد،. - 1388بنابراین،مفهوم پاسخگویی به عنوان یکی از اصلی ترین وظایف دولتها و حق پاسخگویی شهروندان به عنوان یکی از اصلی ترین حقوق شهروندی در جایگاه صاحبان حق در بخش عمومی،درکانون توجه قراردارد - باباجانی،جعفر،. - 1382به منظور به حداکثر رسانی سود آوری و خدمت رسانی به مشتریان، شرکت ها نیاز دارند که دانش را ذخیره و مدیریت کنند وآنرا به گونه ای قابل دسترس در سازمان قرار دهند.بنابراین بهتر است بدانیم:

-1 مدیریت دانش ٍچه امکاناتی را فراهم می کند؟

-2 چرا شرکتها به مدیریت دانش نیاز دارند؟

-3 چرا شرکتها به طراحی سیستم مدیریت دانش برای حسابداری نیاز دارند؟

همچنین میخواهیم بدانیم تا چه اندازه می توان از سیستم های اطلاعاتی کامپیوتری َکه پاسخگوییهای متفاوت را مورد حمایت قرارمیدهند،استفاده کرد.

در ابتدا به موضوع مدیریت دانش می پردازیم:

مدیریت دانش

دانش، ضروری ترین دارایی متعلق به هر شرکت است،خصوصاً در واحد حسابداری مهارت ها و تجربیات واحد حسابداری شرکت باعث تمایز از رقبا می شود. برای به حداکثر رساندن ارزش دانش در شرکت ، باید توانایی شناسایی مفیدترین دانش را داشت ، سپس آن دانش را کسب کرد ، به اشتراک گذاشت و از آن نگهداری کرد.مدیریت دانش، فرآیند جمع آوری، مدیریت و به اشتراک گذاشتن سرمایه دانش کارکنان در سراسر سازمان است. به اشتراک گذاری دانش در سراسر سازمان فرایند کسب و کار موجود را افزایش می دهد.مدیریت دانش در حال حاضر اولویت اصلی برای همه شرکتها است.زیرا مدیریت دانش، حسابرسی"دارایی های فکری" است که منابع منحصر به فرد سازمان، تنگناهای بالقوه و عملکرد انتقادی شرکت را برجسته می کند و همچنین سبب می شود شرکت موقعیت رقابتی خود را حفظ کند.

7 نشانه برای نیاز به مدیریت دانش

- 1هنگامی که مدیری به فکر استعفا یا بازنشستگی باشد.
- 2هنگامی که کارمندان زمان زیادی را صرف جستجو برای اطلاعات کنند.
- 3زمانی که شرکت شما دارای دفاتر متعدد باشد - شعب - و یا کارمندان از راه دور داشته باشد که سبب می شود دانش به طور مساوی به اشتراک گذاشته شود.
- 4هنگامی که برای کسب اطلاعات کلیدی کارمندان را نتوان شناسایی کرد.
- 5هنگامی که متخصصان دانش را برای استفاده گسترده در میان همه کارمندان به اشتراک نمی گذارند و آن را به صورت فرد فرد با ایمیل و یا گفتگوی شخصی و مستقیم در اختیار افراد قرار می دهند.
- 6مدیران از پاسخ دادن به سؤالات مشابه افراد کم تجربه تر شکایت می کنند.
- 7شما هیچ راهی برای شاناسایی موضوعاتی که کارمندان با آنها در گیر هستند ندارید و بنابراین نمی توانید یکآموزش موثر را برنامه ریزی کنید. دلایل اهمیت مدیریت دانش برای واحد حسابداریبه طور متوسط 30-35درصد زمان خود را صرف جستجوی اطلاعات برایشغلشان می کنند. تقریباً در نیمی از موارد، آنها قادر به پیدا کردن اطلاعاتی که درجستجوی آن هستند نمی باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید