بخشی از مقاله

چکیده: هدف از این مقاله بررسی تاثیر مولفه های عزم ملی و مدیریت جهادی در رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی است. روش انجام پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده، که علاوه بر استفاده از روش های آمار توصیفی برای بررسی دیدگاه ارزیابی شوندگان، از روش تحلیلی توسط محقق نیز استفاده شده است.جامعه آماری شامل کل دانشجویان مراکز علمی کاربردی زنجان در سال تحصیلی 92-93 بوده است. که ازبین آنها بطور تصادفی 200نفر انتخاب و از پرسشنامه محقق ساخته برای ارزیابی دیدگاه شان استفاده گردید.

در ضمن روائی پرسشنامه توسط اساتید محترم مورد تائید قرارگرفت و پایائی آن از طریق باز آزمائی ./87 به دست آمد. طبق نتایج حاصل از پژوهش، مشارکت کنندگان نسبت به تاثیر مولفه های عزم ملی و مدیریت جهادی در رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی نگرش مثبت و مطلوبی دارند، یعنی وجدان کاری، تلاش و جدیت در کار، دقت در تولید، مصرف کالای داخلی، مدیریت متعهدانه،استفاده از نیروهای نخبه دانشگاهی، ارتباط صنعت با دانشگاه وحمایت دولت از تولید داخلی را تاثیر گذار مثبت در پیشرفت اقتصادی می دانند.

مقدمه

در رونق اقتصادی و به تبع آن توسعه کارآفرینی عوامل مختلفی تاثیر دارند که از جمله آنها منابع انسانی ، سرمایه و منابع طبیعی است، اما منابع انسانی پایه اصلی ثروت ملت ها را تشکیل می دهند، زیرا آنها هستند که سرمایه و منابع طبیعی را با دانش خود ترکیب کرده وباعث افزایش ارزش آنها می شوند . عزم ملی و مدیریت جهادی به عنوان عوامل موثر در رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی ، جزء موارد انسانی توسعه هستند. ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم با عزم ملی و تلاش وافر توانست اقتصاد از بین رفته خود را در مدت حدود ده سال دوباره ترمیم نماید و اکنون به یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی تبدیل شود.

طبق نتایج تحقیق صاقی وعماد زاده - - 97 : 1382برخی از عوامل رشد رشداقتصادی ،استفاده بهتر از نیروی کار، استفاده ازنیروی کار متخصص و کارآزموده ، استفاده از تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته و تخصیص منابع کارآتر و مطلوب تر عوامل تولید،می باشد .با توجه به موارد مذکور ،حداقل دوعامل فوق به نیروی انسانی مربوط می شود در نتیجه، برای رسیدن به ظرفیت و توان تولید بالا در هر کشور، افزون بر سرمایه فیزیکی، نیاز به سرمایه انسانی است. بدون رشد و بالندگی سرمایه انسانی، هیچ نظام، سازمان یا جامعه ای نمی تواند به هدف های مولد و رشد اقتصادی دست یابد.

در کشور ما نیز با نامگذاری سال 93 به عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری می توان در صورت عمل به این شعار پله های رونق اقتصادی را طی کرد .در این مقاله به بررسی تاثیر مولفه های عزم ملی - وجدان کاری ، تلاش و جدیت درکار ، دقت در تولید و مصرف کالای داخلی - ومولفه های مدیریت جهادی - مدیریت متعهدانه ،استفاده از نیروهای نخبه دانشگاهی ،ارتباط صنعت با دانشگاه وحمایت دولت از تولید داخلی - در رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی با توجه به یافته های پژوهش پرداخته می شود. یعنی این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ سوالات زیر است :

دربعد عزم ملی:

1    - تاثیر وجدان کاری در رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی چگونه است ؟

2    - تاثیر تلاش وجدیت درکار در رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی چگونه است ؟

3    - تاثیر دقت در تولید در رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی چگونه است ؟

4    - تاثیر مصرف کالای داخلی در رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی چگونه است ؟

دربعد مدیریت جهادی :

5    - تاثیر مدیریت متعهدانه در رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی چگونه است ؟

6    - تاثیر استفاده از نیروهای نخبه دانشگاهی در رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی چگونه است ؟

7    - تاثیر ارتباط صنعت با دانشگاه در رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی چگونه است

8    - تاثیر حمایت دولت از تولید داخلی در رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی چگونه است ؟

روش تحقیق

روش انجام پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده ، که علاوه بر استفاده از روش های آمار توصیفی برای بررسی دیدگاه ارزیابی شوندگان ، از روش تحلیلی توسط محقق نیز استفاده شده است.جامعه آماری شامل کل دانشجویان مراکز علمی کاربردی استان زنجان در سال تحصیلی 92-93 بوده است ، که ازبین آنها بطور تصادفی 200نفر انتخاب و از پرسشنامه محقق ساخته برای ارزیابی دیدگاه شان استفاده گردید.در ضمن روائی پرسشنامه توسط اساتید محترم مورد تائید قرارگرفت و پایائی آن از طریق باز آزمائی ./87 به دست آمد. پرسشنامه شامل دو مولفه عزم ملی و مدیریت جهادی وهرکدام شامل چندین سوال بوده است ، بطوریکه نظر مشارکت کنندگان از خیلی کم تا خیلی زیاد برای هرسوال ارزیابی شده است .

مبانی نظری و یافته های پژوهش

عزم ملی : در این بخش به مبانی نظری ویافته های پژوهش در زمینه عوامل عزم ملی که بعنوان مولفه های موثر در رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی در نظر گرفته شده اند پرداخته می شود :

وجدان کاری

یکی از صفات برجسته فرهنگ کارآفرینان ، برخورداری از اخلاق و وجدان کار در فرایند کارآفرینی است .اخلاق کار و وجدان کار دو شاخصه مهم در نیل به نتایج انگیزه توفیق طلبی و پیشرفت و در نهایت تولید ثروت و رفاه و عدالت اجتماعی است. دربحث کارآفرینی، بیشتر ساختار شبکه ای مطرح و به جای فرایندهای عمودی، فرایندهای افقی در آنها جاری است. با کم شدن سلسله مراتب و برداشتن مرزها، روابط بیشتر بر مبنای مشارکت و درک متقابل شکل می گیرد و اطاعت، سهم کمتری در این ساختارتشکیلاتی دارد .اخلاق و وجدان کار، محور فعالیت گروه کارآفرین است و اعضای این گروه با تلاش بسیار برای دستیابی به اهداف گروه ، فعالیت می نمایند.

افرادی که با وجدان کاری درگیر فرایند کارآفرینی هستند با علاقه تمام به دستاورد خود می اندیشند و تمام سعی و تلاش خویش را برای هرچه بهتر شدن محصول یا خدمت جدید خود به کارمی گیرد - خانی جزنی ،. - 95: 1387 آثار وجدان کاری از دیدگاه بلانچارد و هرسی1 عبارت است از : تقید به رعایت شرایط کمی و کیفی کار ، تقید به رعایت بقا و توسعه واحد اقتصادی، تقید به افراد و گروه های کاری دیگر سازمانی وبالاخره تقید نسبت به جلب رضایت مشتریان است - خانی جزنی ، . - 94 :1387پایگاه واقعی وجدان کاری در نظام شخصیت افراد نهفته است ، اما آنچه که بر این نظام شکل و محتوا می دهد، نظام اجتماعی و نظام فرهنگی جامعه و شرایط بنگاه اقتصادی است.

- حبیبی ، - 1379 .وجدان کار، انسان را وادار می سازد تا همواره برای تحقق آرمان های ذیل تلاش نماید:

-1 انجام کار بدون عیب و نقص و در نهایت دقت و صداقت

-2 انجام کار تا تا رسیدن به نتیجه منطقی و تعریف شده

-3انجام کار به موقع و در زمان مناسب

-4انجام کار بدون نظارت و بررسی عوامل خارجی و در نهایت صحت و درستی - 5 انجام کار با صرف کمترین هزینه - خانی جزنی ، . - 94 :1387 کشورهای درحال توسعه برای رهایی از هرگونه عقب افتادگی بخصوص رکود اقتصادی، با تشویق و گسترش اخلاق و وجدان کار می توانند روحیه تلاش مضاعف، ایثار وازخودگذشتگی رادر افراد افزایش دهند، که در پی آن با نوآوری و کارآفرینی می توان به رشد و توسعه اقتصادی وثروت و رفاه در آن جامعه دست یافت.

آموزه های دینی به عنوان محرک اصلی اخلاق و وجدان کار محسوب می شوند . لذا در جامعه دینی ایران با توسل بر این آموزه ها و پیروی از دستورات اقتصادی دین مبین اسلام می توان سرعت هرگونه حرکت اقتصادی را دو چندان نمود و تعالی انسان ها را در فعالیت و کار بیشتر تعریف کرد ، به طوری که در پی تولید محصولات جدید علاوه بر رفع نیاز کارآفرین، نیاز اجتماع و دیگران را نیز برطرف کرد که این خود از اهداف اخلاق و وجدان کاری است .پس اگر هرفرد در زمینه شغلی خود اعم از کارگر تا کارفرما ، در انجام وظایف محوله با وجدان کاری برخورد نماید ، باعث تولید محصول یا خدمات با کیفیت شده واین عامل باعث افزایش فروش محصول یا خدمات ودرنهایت باعث رونق اقتصادی و توسعه کارآفرینی خواهد شد .                                             

تلاش و جدیت در کار

تیمونز2 ذهن کارآفرینانه را نگرش و رفتار کارآفرینان موفق می داند ، این که آنها سخت کار می کنند و متعهد ودارای پشتکار ند ،آنها کل لیوان را می بینند نه نیمه خالی آن را ، آنها نسبت به وضع موجود ناراضی ودرپی فرصت برای بهبود هستند.آنها از شکست به عنوان ابزار ی برای یادگیری وپرهیز از تمامیت گرایی به نفع اثر بخشی استفاده می کنند و باور دارند که می توانند از لحاظ شخصی در ره آورد نهایی کسب وکار ها وزندگی خود ،تفاوت عمده ای نشان دهند - دانایی فرد ؛فروهی و صالحی ،. - 228 : 1386 احادیثی از امام علی - ع - نیز در مورد جدیت وتلاش در مورد کار بیانگر این است که اگر می خواهیم به مقصود و هدف خود برسیم ، اگر می خواهیم در طاعت خداوند باشیم جزء در سایه تلاش وکوشش بدست نخواهد آمد . طبق فرموده امام علی - ع - : کسی که دری را با اصرار بکوبد ودر کار پشتکار داشته باشد ، به مقصود نائل خواهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید