بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به فرمان فرماندهی معظم کل قوا به نیروهای مسلح مبنی بر اینکه: »تدابیری که داده میشود، باید بر آن مبنا، سیاستهای اجرایی تنظیم بشود و آن سیاستها را به زیرمجموعه بگویند و بخواهند این کار بشود، این کار نشود. تا در نتیجهی آن، تدبیر تحقق پیدا کند.« فرماندهی معظم کل قوا مورخ 85/4/10، هدف این مقاله پاسخگویی به این پرسش اصلی است که شاخصهای اندازهگیری بهرهوری سامانه پایش تحقق فرامین ابلاغی به آجا کدامند؟ این تحقیق از نوع تحقیقهای کاربردی- توسعهای است و به روش موردی و زمینهای انجام شده است.

صاحبنظران این تحقیق 14 نفر از خبرگان نیروهای مسلح بوده و جامعهی آماری آن را 96 نفر دستاندرکاران شبکهی ابلاغ، گزارشگیری و گزارشدهی فرامین در آجا تشکیل میدهند و حجم جامعه نمونه با جامعه آماری یکسان است. دادههای تحقیق با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شده و با استفاده از آمار توصفی و استنباطی به روش کمّی و کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

از آزمونهای کولموگراف- اسمیرنف و شاپیرو- ویلک برای نشان دادن نرمال بودن توزیع دادهها، از آزمون تی استیودنت برای نشان دادن معناداری و نکویی توزیع برازش1 الگوی سیاستگذاری و ارزیابی سیاست پیشنهادی و از تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی مناسب بودن سؤالات انتخابی در عاملهای تحت بررسی در سازمان مورد مطالعه، استفاده شده است. به علت حجم جامعه و تعداد زیاد متغیرها، عملیات آماری فنون مذکور به وسیلهی رایانه و به کمک نرمافزار اس. پی. اس. اس. و آموس اجرا شد تا تحقیق از صحت و دقت بیشتری برخوردار باشد.

در کلیه آزمونهای آماری، متغیرهای جمعیت شناختی تفکیک شده است و نگرش کارکنان در خصوص متغیرهای پژوهش و شاخصهای شکلدهنده آن، با توجه به سابقه خدمت و رده سازمانی آنان مورد بررسی قرار گرفته است.بر اساس تحلیل عاملی تأییدی شاخصهای الگوی جامع سیاستگذاری و ارزیابی سیاست پیشنهادی برای سامانه پایش تحقق فرامین اعتباریابی شد. در ادامه با مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب سامانه پایش تحقق فرامین، الگوی بهینهی سیاستگذاری فرامین و ارزیابی اجرای سیاست در آجا تعیین شد. سپس روش مناسبی برای اندازهگیری بهرهوری - اثربخشی و کارایی - سامانه پایش تحقق فرامین بر اساس شاخصهای الگوی بهینه بهکار گرفته شد.

مقدمه

به نظر بسیاری از کارشناسان مدیریت، اصلیترین مرحله مدیریت و نقطه شروع آن مرحلهی ارزیابی است. اجرای صحیح ارزیابی موجب اصلاح تدریجی مشکلات موجود در مراحل برنامهریزی و اجرا میشود. یک نظام ارزیابی در شرایطی میتواند مورد سنجش، ارزیابی و قضاوت قرار گیرد که بتوان به خروجی آن اعتماد کرد و مقبولیت عام داشته باشد. به اعتقاد صاحبنظران مدیریت، هیچ فعالیتی در سازمان موفقیتآمیز نخواهد بود، مگر آنکه کنترلهای لازم در آن به عمل آمده باشد. کنترل به سازمان کمک میکند تا بر نحوهی تحقق اهداف و اجرای عملیات آگاهییافته و قدرت پیگیری، سنجش و اصلاح آنها را داشته باشد.

نیروهای مسلح نیز همانند سایر نهادها و سازمانها، در صدد هستند با بهرهگیری از روشها و تکنیکهای مختلف، بهرهوری2 را بهطور مستمر از طریق نوآوری، کاهش اتلاف، کاهش نیروی انسانی و بهرهگیری از فناوریهای نوین و یا سرعت بخشیدن به فرایندها و امور ارتقاء دهند. یکی از اهداف مهم چشمانداز دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی معظم کل قوا، پایش تحقق فرامین در نیروهای مسلح است. با این وجود، اشراف روزآمد معظمله با مشکل فقدان شاخصهایی برای اندازهگیری بهرهوری سامانه پایش تحقق فرامین مواجه است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید