بخشی از مقاله

چکیده

فرآیند مدیریت دانش همچنان که در پروژه ها نقش کلیدی دارد، برای ایجاد و توسعه محصولات و سیستم های پیچیده1 - CoPS - نیز اهمیتی دو چندان دارد. سازمان ها برای بقا و توسعه نیازمند توسعه CoPS هستند و از این رو نیاز است ضمن معرفی مفاهیم پایه ای CoPS، مدل های مرتبط با توسعه آن ها از جمله مدل چرخشی، مدل DoD STD 2167A، مدل آبشاری، مدل حلزونی و مدل Vee را شناسایی نمود و ویژگی هرکدام را بررسی کرد. در این مقاله تلاش می شود تا ضمن معرفی این مدل ها کارکردها و نقش دانش در مراحل مختلف یکی از این آن ها با نام مدل Vee بررسی شود و بر این اساس ابزارهای تسهیم دانش در طول تکامل مراحل مختلف این مدل بررسی شوند.

.1  مقدمه

چالش های جدید و احتمالات پیش رو موجب هدایت به سوی فهم تازه ای از پروژه ها می شود چرا که جهان و اجتماع ما - انسان ها و سازمان و بازار - به یک شیوه قابل پیش بینی - مداوم، با ثبات و خطی - توسعه پیدا نمی کنند بلکه غیرقابل پیش بینی - غیرمداوم، بی ثبات و غیرخطی - است که این مساله موجب پیچیدگی بیشتر می شود. - ساینیش، - 2010 توجه به محصولات صنعتی کنونی و همچنین بسیاری از پروژه ها رشد فزآینده پیچیدگی را به خوبی نشان می دهد.

خودروها، گوشی های تلفن همراه، رایانه های شخصی، هواپیماها یا حتی ماموریت های فضایی ابعادی از این پیچیدگی به شمار می روند. - فورسبرگ، - 5:2005 از این رو سازمان های پروژه محور برای بقا و توسعه فعالیت های خود، ناگزیر باید به محصولات و سیستم های پیچیده - CoPS - توجه داشته باشند چرا که CoPS نقشی حیاتی در صنایع مدرن و پیشرفت اقتصادی ایفا می نماید. ESRC - ، . - 2000 از آن جا که CoPS محصولات و سیستم هایی با هزینه بالا و مهندسی پیچیده هستند از این رو نوع نگاه به آن نیز متفاوت از محصولات مانند تولید انبوه است.

- آراستی و دیگران، ___ و نایتینگل، - 2000 از سوی دیگر در گذشته بیشتر مباحث مدیریت پروژه در زمینه ابزار و تکنیک های و همچنین اثربخشی و کارآیی کارکنان بوده است ولی در مطالعات اخیر یادگیری سازمانی به عنوان یکی از محرک های اصلی سازمان های پروژه محور شناخته می شود. - بارتچ و همکاران، - 2013 همه پروژه ها در یک چیز اشتراک دارند: دانش. - گاسیک و دیگران، - 2011 استاندارد مدیریت پروژه ژاپن دانش را منبع اصلی ارزش آفرینی برای پروژه معرفی می کند. PMAJ - ، - 2005 مدیریت دانش در پروژه و به ویژه پروژه های بزرگ یکی از عوامل اصلی موفقیت این پروژه ها به شمار می رود و نبود مدیریت دانش یکی از اصلی ترین دلایل شکست این پروژه ها به حساب می آید. - گاسیک و دیگران، - 2011 با توجه به این که دانش را می توان به سه دسته عمومی تقسیم کرد - یوکاسکینن و پیلانتو، : - 2008

·    دانش فنی مربوط به تکنیک ها، فن آوری و مانند آن

·    دانش مدیریت پروژه

·    دانش مرتبط با پروژه و مشتریان و سایر چیزهایی که برای آینده کسب و کار سازمان نیاز است. و    با در نظر گرفتن این که بخشی مهمی از توسعه محصولات و سیستم های پیچیده خود به مساله های مهندسی باز می گردد و از آن جا که فعالیت های مهندسی نیز به نوبه خود دانش بر2 هستند - چن، - 2007 مدیریت دانش آن نیز در قالب مدیریت دانش فنی قرار می گیرد. برای غلبه بر پیچیدگی توسعه CoPS مدل های مختلفی چون مدل چرخشی3 ، مدل آبشاری4 مدل DoD STD 2167A، مدل حلزونی5 و مدل Vee ارائه شده اند که هر کدام بر اساس رویکرد خود شیوه ای را برای توسعه CoPS ارائه می دهند.

در این میان مدل Vee به صورت دقیق تری مراحل تکامل خرد کردن و سپس ادغام اجرای یک سیستم پیچیده را نشان می دهد - فورسبرگ، - 109:2005 از این رو در این پژوهش تمرکز بر مراحل مختلف این مدل می باشد. بنابراین همچنان که در شکل 1 نشان داده شده است، در این پژوهش تلاش می شود تا پس از شناخت و تعریف CoPS، مدل های مرتبط با توسعه آن ها معرفی شوند و با توجه به مراحل مختلف این مدل، مفاهیم فنی مورد نیاز شناسایی شود و سپس اجزای دانشی هرکدام از آن ها تعریف گردد. پس از آن موضوع تسهیم دانش به عنوان قلب مدیریت دانش و ابزارهای آن بررسی می شود و چارچوبی برای تسهیم دانش در مدل Vee ارائه گردد.

.2  تعریف پیچیدگی

به عنوان یک مفهوم نخست باید دید که پیچیدگی چه مفهومی دارد. واژه نامه کمبریج پیچیدگی را این گونه تعریف می کند: زمانی که چیزی دارای اجزای زیادی باشد به گونه ای که فهم یا پاسخ به آن دشوار باشد. - واژه نامه کمبریج، - 2008 به صورت کلی چهار نوع پیچیدگی را می توان در پروژه ها مشاهده نمود که عبارت است از:

-1 پیچیدگی ساختاریناشی: از وجود عناصر مختلف در یک ساختار می باشد که معمولاً از آن با Complicate نام برده می شود.

-2 پیچیدگی فنی: پیچیدگی محصول پروژه که ناشی از مساله های طراحی یا فنی است.

-3 پیچیدگی جهت گیری: به دلیل اهداف یا روش های مبهم یا خواسته های پنهان روی می دهد -4 پیچیدگی های موقتی: در نتیجه اثرات محیطی غیرقابل پیش بینی مانند تغییرات در قوانین یا ناآرامی های مدنی روی می دهد. در این پژوهش آن چنان که میازاکی و کیجیما - 2000 - اشاره می کنند - شکل - 2 تمرکز بر پیچیدگی فنی و پیچیدگی ساختاری است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید